Min dotter har skaffat sin första bil, en Astra Caravan (kombi) modell G, årsmodell 2003.
En enkel bil vars enda finess är AC. Men den har hon inte mycket nytta av eftersom kupéfläkten plötsligt lade av utan minsta förvarning.
Pappa drog till Linköping i någon from förhoppning att få igång fläkten.
Givetvis var säkringar redan kollade. (Den hade en gemensam säkring med höger stolsvärme.)
Det störta problemet är att ta sig igenom diverse plassjok, snäppfästen, klamrar, torxskruvar och annat smått och gott.
Hade tänkt att mäta kring vridomkopplaren men där är omöjligt att komma åt och även att plocka isär om man inte vet precis var alla fästdetaljer sitter.
Det visade sig att fläkten inte satt mitt i bilen, utan faktiskt fick plats bakom handskfacket.
Jag motståndsmätte fläktmotorn via anslutningskontakten och där fanns en resistans, vilket borde innebära att kolen inte var slut, utan strömmen går genom lindningarna. Fläkten snurrar mycket lätt utan oljud.
Letade som en galning efter effektmotstånden som reglerar hastigheten på fläkten och trodde mig ha hittat platsen och fick det bekräftat av den lokala Biva- verkstan. Hårt nerkörd på ett förbannat trångt ställe (förmodligen för att få kylning av fläkten) satt den, så gav jag upp. Men inte min dotter! Inte nog med att hon faktiskt gjort det mesta av mekandet när hon väl insåg att det inte fanns farliga strömmar och annat osäkert. Hade bra blick för hur saker satt och gjorde sin far stolt. Hon lyckades med våld, mer våld och trixande få bort motståndsenheten.
Jag kom bara åt att mäta två av de tre motståndsspolarna som var lika hela som de såg ut..
Och här uppstår några frågor.
Från motståndsenheten går endast två ledare ner till fläkten. Ja, den behöver ju endast två. Men uppifrån omkopplaren som har fyra steg plus avläget kommer endast tre sladdar till motståndsenheten. Någon på nätet skrev att motstånden var seriekopplade, men jag tycker att de borde vara parallellkopplade - men det spelar ingen större roll i det här läget.
Det går alltså en sladd för vardera hastighetsläget utom fyran som ju borde vara direktkopplad utan motstånd. Men det finns ingen fjärde sladd! Även den måste ju passera omkopplaren.
Och här uppstår den andra frågan om omkopplaren.
Oavsett vilket läge omkopplaren har så finns det 12 volt på alla tre ledarna ner till motstånden. Lägen 0 är dock strömlöst, villket åtminstone är logiskt. (Jag har mätt mellan kontaktstycket till omkopplaren och jord.)
Rimligen borde det väl bara finnas spänning på en ledare i taget.
Bilel har sina märkligheter och jag fattar ingenting.
Dock måste det väl ändå vara denna motståndsenhet det är fel på.
Jag måste åka hem men dottern åker dagen efter till Biva och köper en ny enhet - som inte hjälper ett dugg. Här hade verkstan kunnat låta henne lämna tillbaka denna enhet, men icke! Det var en elektrisk pryl så då gick det inte. Jag begriper inte vad de trodde den skulle kunnat utsättas för och över 600:- är mycket för en pluggande dotter.
Det är troligen inget som helst fel på den ursprungliga motståndsenheten.
Någon ytterligare säkring står inte att finna och något relä kan knappast vara inblandat.
Kan det ändå vara elmotorn? Jag hade inte tillgång till kablar för att kunna koppla den direkt till batteriet men dotra kommer att göra det, troligen imorgon. Men det gick ju att mäta ett motstånd. (Hur mycket kommer jag inte ihåg och för att veta vad som är rätt värde så måste jag veta effekten på motorn.)
Stendött är det hur som helst.
Någon som har några idéer?
Hur väcker man en död kupéfläkt i en Opel Astra -03?
Uppdaterat: 2014-06-23 00:22
Roy J
Kommentarer
Jag fick ett liknande fel på en Golf och även där krävdes det att man var ormmänniska för att komma åt. Där var det enkelt, helt enkelt ett av motstånden som pajat, men det har du ju provat. Det är nog bara att vänta tills du fått prova med direktström till fläkten, det kan ju vara så enkelt att det är avbrott på miinusanslutningen?
Saabnisse, eftersom jag ohmmätte i anslutningskontakten till motorn och det fanns en resistans så borde inte det vara något problem med någon anslutning. Kan tillägga att motorn får minus via kabel och inte är jordad i chassit.
Jes, tyckte också att det var långsökt men kollade även den dosan som bara innehåller grova säkringar till stora strömförbrukare. Alla hela. Där finns för övrigt ytterligare en reläbox men något relä borde inte alls vara inblandat.
Får höra om dottern testat med batteri idag.
Fläkten kanske är trasig? Håller inte i all evighet och kolen blir utslitna till slut...
Kom igen hur det blir när du satt direktström på fläkten.
Jag hade en kompis för länge sedan som aldrig trodde på givare, han hade en signalkontakt (tuta) från en moped kopplat till bromsljuset!
Lason 1, visst är det så och att byta kol var en av mina första tankar, men jag har ju, som jag skrev tidigare, mätt upp en resistans i anslutningskontakten och det skulle inte finnas någon om kolen inte hade kontakt med kollektorn.
Har ännu inte hört med dottern om motortest direkt till batteriet.
Jag förstår inte riktigt din kommentar, saabnisse.
"...aldrig trodde på givare..."? Och varför koppla en mopedtuta till bromsljuset?
Menar du att han var så misstänksam mot bromsljuskontakter att han hade mopedtutan bara för att vara säker på att bromsljusen lyste? Visst finns det bättre och sämre bromsljuskontakter (numer mest bättre), men det där verkar nojigt.
Visst var det nojigt, men det var säkert bara en undanflykt för att slippa krypa under bilen och byta kontakt.
Det här var före den obligatoriska bilprovningen och jag funderar på hur länge han klarade sig från de (obligatoriska) flygande besiktningarna som ibland skedde var vecka!
Det var det första dottern och sedan även jag kollade. Självklart är säkringen hel och stolsvärmen funkar.
Har inte hört från dottern än, hon är upptagen med annat.
Dottern hade kommit till samma slutsats som jag. I hennes fall genom att efter ha skaffat lämplig elsladd kopplat elmotorn direkt till batteriet då ingenting hände. Hon plockade då ut elmotorn ur sin plastkåpa och såg det tunna, svarta pulvret som täckte nästan hela motorn. Kol från kollektorborstarna (kollektorkolen). De borde alltså vara helt slut. Dessvärre konstrueras många prylar idag så att de inte går att reparera.
Hon ringde mig som dragit samma slutsats genom att kolla elschemat i Haynes gör-det-själv-handbok som jag skaffat över nätet. Att jag kunde mäta spänning över alla sladdar från fläktomkopplaren torde bero på backströmmar - något som alltid ställer till det i bilar där ju chassiet är gemensam jord. Att jag mätte en resistans genom motorkontakten kan ha berott på mängden kolstoft - jag läste ju aldrig av värdet, kollade bara att det fanns en resistans.
Så hon åkte till en lokal bildemonteringsfirma (som väl skrotarna ska kallas nu för tiden) och köpte en fläktmotor i mycket bra skick som hon omedelbart monterade (plus övriga ventilationsdetaljer).
SMS:ade mig att hon nu hade en fungerande kupéfläkt.
Kul att hon fått blodad tand och nu inte är ett dugg rädd för att meka. Hon kan gott lita på sitt goda förnuft.
Duktig dotter!
Jag beundrar tjejer som har lärt sig att skita ner sig, :o)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.