Med anledning av artikeln på huvudsidan idag om "Fördel med elektrisk handbroms"så var frugan inne med sin bil Kia Ceed på verkstad efter byte av bromsbelägg bak, här nedan är hela historien.
Fördel med elektrisk handbroms?! Det har vi fått reda på idag enligt frugan som varit i kontakt med Wafab Karlstad idag.
Det började med att vi skulle byta bromsbelägg bak på frugans Kia Ceed. Hon köpte dessa så sonen skulle byta dessa och som han gjorde. Efter detta så lyste varnings lampan för handbromsen. Frugan beställde då tid för kontroll (idag). Med felsökning kostnad 1000kr, det visar sig att du kan inte byta bromsbelägg idag själv engång. Man är tvungen att först koppla upp sig mot datorn i bilen för att tala om att "nu ska vi byta bromsbelägg" detta gjordes naturligtvis inte när sonen bytte bromsbelägg eftersom vi inte ens visste detta att man var tvungen att göra detta. Men kunde man inte upplyst om detta när man köpte bromsbeläggen att man är tvungen att koppla upp sig mot datorn i bilen som tydligen talar om något till elmotorn som drar till beläggen i bromsoken?! Nu är tydligen bromsoket kasst på ena sidan bak på bilen, varför inte båda? Pga detta att vi inte kopplade upp en dator som talade om detta, nu till en kostnad på 3500kr +1000kr för felsökning idag. Är detta rimligt? Att man inte ens ska kunna byta bromsbelägg idag?! Så detta är en fördel med elektrisk handbroms?! Inte i mina ögon är detta någon fördel nu när man blivit varse konstruktionen. Och varför blev bromsoket kasst på bara ena sidan och behöver byte? Eller var det kasst redan innan byte av bromsbeläggen? Försöker Kia köra en blå med frugan? Frugan gjorde klart idag när hon kom hem att hon inte kommer att köpa någon mer bil med elektrisk handbroms. Jag är beredd att hålla med. Är det någon här som vet hur dessa elektriska handbromsar fungerar på andra märken, är det samma där att man måste koppla upp sig mot datorn i bilen vid byte av bromsbelägg?
Kommentarer
Även om vi inte jämt tycker lika Shogun så lider jag med er och förstår er frustration till fullo. Som sagt - allt nytt är inte jämt bättre i alla avseenden.
Många har elmotorer på båda oken. Opel Insignia har en elmotor som påverkar oken via vajrar, samma som Saab 9-5.
Har kört med elektrisk handbroms sedan 2002 och aldrig haft ett enda problem. 3st Renault Laguna och för närvarande en Peugeot 508. På 508:an så drar handbromsen i automatiskt när jag stänger av bilen och släpper när jag drar iväg, på renåhulterna fick jag dra i den manuellt men den släppte så fort bilen rörde sig.
// Krister
Märkligt att flera skribenter verkar närmast skadeglada - jag tycker tvärtom att det är sorgligt att nåt såpass trivialt som att byta belägg bak skall kunna få sådana konsekvenser.
@Shogun: Jag har inte en susning om vad som händer om jag skall byta bromsbelägg. Eftersom det är en tjänstebil så är jag befriad från alla bekymmer som kan härröras till sådant. Ville bara påpeka fördelarna med elektrisk handbroms. Är mycket nöjd och tycker det är en klar fördel att slippa behöva dra i spakar och att behöva bekymra sig om att men verkligen släppt på handbromsen innan resan påbörjats.
// Krister
Ett tips jag fick från en erfaren och luttrad bilmek var att ta bort ena polskon från batteriet och på så sätt göra bilen strömlös under reparationen. När jobbet är klart och CPUn får spänning åter, känner den av eventuella förändringar och accepterar dessa.
Det är ju inte säkert att det fungerar på alla bilar, men Saab och Volvo har det gått bra på, men hur det är just nu när båda är kinesiska vet jag inte.
Fördelen är ingen. Orkar man inte dra i spaken ska man kanske fundera på om det finns bättre färdmedel än bil.
På VAG ska man via datorn sätta bakre bromsoken i serviceläge, när man är färdig kalibreras bromsarna.
På de bilarna går det att köra tillbaka oket genom att koppla 12v direkt på motorerna, dock KAN dom hänga sig då om man råkar köra in dom för långt, eller kör åt fel håll så dom spänner åt för hårt o hänger sig.
En god vän har en passat där ena okets bromsbelägg hade rostat fast mot skivan häromdagen, det va verkligen inte så lättlöst som att bara gunga några gånger på backen eller knacka på oket med skaftet på en hammare, eftersom det fortfarande sitter spänt när det inte orkar släppa. Problemet löste sig vist till slut, men han svär ve o fasa över den konstruktionen (Och VAG överhuvudtaget, för han har bara haft problem med den skitbilen).
Det finns säkert de som aldrig får problem med det men om man någon gång får problem och blir stående och får begära bärgning så är man nog lagom glad. Detta har trots allt hänt en del och inget system är 100%-igt, det vet vi.
Det här skrev jag till artikeln på huvudsidan, men det passar nog bättre här.
Förr var det ett krav att handbromsen skulle vara mekanisk dvs. den skulle vara påverkad via stag eller vajrar. Den fick alltså inte vara låst hydrauliskt, pneumatiskt eller elektriskt.
Handbromsen skulle även utgöra en nödbroms om ordinarie bromssystem skulle fallera.
Nödbromsfunktionen har dock för länge sedan lämnats, är det möjligtvis någon som försökt bromsa en bil från motorvägsfart med enbart handbromsen och mätt upp sträckan till stillastående?
Men oavsett om man ser den som nödbroms med begränsad funktion, eller som parkeringsbroms, vill jag ha den mekanisk och verkande på bakhjulen och med så enkel mekanik som möjligt!
Man kan ju fundera på varför en handbroms ska behöva vara så komplicerad? Det är inte bara elhandbromsen som är idiotisk, även den idiotkonstruktion som Girling tog fram på 1970-talet och som hamnade på bl. Saab och Rover förorsakade många svordomar och krävde dyra renoveringar trots att den var mekanisk.
Som vanligt är elektronik och enkla elmotorer billigare för tillverkaren än en stabil, mekanisk konstruktion. Givetvis strular även den mekaniska handbromsen ibland men skillnaden är att detta kan åtgärdas av alla småskuttar till verkstäder eller att man helt enkelt lagar den själv. Men bekvämligheten har alltid ett pris men i detta fallet kan priset vara tämligen högt verkar det som - i alla fall för den som behöver åtgärda bakre bromsarna. Men tyvärr blir det svårare och svårare att välja bort sådant man egentligen inte vill ha - såvitt man inte köper en Dacia och återgår 5--10 år bakåt i tiden rent generellt...
Jag är definitivt ingen teknikhatare men då skall tekniken fungera klanderfritt utan att det kostar skjortan att fixa till och utan att man måste anlita experter för att fixa något.
Hemma har jag t.ex. trådlöst nätverk med smartTV (streamar allt möjligt direkt till Tv:n) och styr även mitt hemmalarm via internet och telefon men detta är grejer jag själv vet hur man fixar och det kostar inte skjortan.
Har ingen erfarenhet av elektrisk handbroms. Kan inte minnas att jag haft några problem med mekanisk dom senaste 30 åren så jag är nöjd med den gamla beprövade tekniken... "Funkar för mig!"
Vi hade en kund som skulle efterdra toppen på sin bil. Han ville veta momentet och gick hem och drog. Han kom tillbaka nästa dag, skitförbannad för att vi gett fel moment. När vi tittade under huven hade han dragit av bultarna till ventilkåpan!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.