Hejsan forumet!
Jag är relativt ny och okunnig när det gäller bilar, speciellt skruvandet och fixandet. Vilka är era tips om hur man förlänger livet på lite äldre bilar med viss rost på underredet. Vi råkar för tillfället ha två nästan identiska bilar Avensis 98 och 99.
1. Jag är skeptiskt till behandlingar man gör på nya bilar Tectyl, Dinitrol... har läst att detta inte är nån större idé på gamla bilar, är detta korrekt?
2. Hur är det med att olja underredet? Är det en vettig lösning då man redan har viss rost? Har läst att man borde säkra att ny olja används, då spillolja kan vara typ frätande?
3. Slipa, måla, rostskyddsmassa etc... Detta är förstås bra att göra, men jag vill ogärna ha en lista på 100 ställen man noggrannt borde åtgärda... Är det vettigt att fixa de värsta ställena och sen köra på oljning av underredet? Tycker mig ha läst någon ifrågasätta oljans effekt på rostskyddsmassan, typ att det inte är någon bra kombination, åsikter om det?
Kommentarer
Vid rostskyddning av bilen gör man sårhär:
Plocka bort alla inneskärmar, samt evt. sköldar på undersidan, spola rent med högtryckstvätt använd evt.avfettning, pilla bort löst sittande rostskydd och rost samt pluggar,
låt torka ordentligt helst i flera dagar, spruta alla hålrummen, underrede samt hjulhus preneternade/tunnflytande rostskydd tex. Dinitrol ML, Mercasol 1, Carosol TO3 eller likande, återmontera evt, borttagna pluggar låt detta torka till minst några timmar, tag sedan ett tjockflytande rostkydd/underredsmassa på underrede och hjulhus,
montera tillbaka resterande detaljer/delar
En seriös rostskyddsverkstad kan bedömma att bilen är allt för rostig och avråda att göra en behandling
även om det inte finns några hål och även med fortfarande gällande garanti mot genomrostning
Spillolja både skyddar och framkallar rost
i övrigt läs gärna mer här:
http://www.vibilagare.se/forum/530/rostskydda-bilen-sjalv-49160
En gammal bil behandlas bäst med linolja, har gjort det på flera gamla bilar till låg kostnad och med gott resultat.
Bilprovningen brukar rekommendera detta och har även givit spontant beröm varje gång jag besiktigat en linoljebehandlad bil.
http://rostdoktorn.se/behandling.html
http://www.kraftoljan.se/oljan.html
Linolja går bra men är egentligen inte bättre än Tectyl , Noxudol eller Dinitrol eller något liknande.
Men eftersom de flesta nya rostskydd är vattenburna har de inte lika bra penetrerande egenskaper som om de vore lösningsmedelburna.
Det är här linoljan kan vara bra på en gammal bil, men för att öka krypförmågan är det en fördel att förtunna den med hälften terpentin.
Efter några dagar kan man sedan komplettera med ytterligare ren linolja eller hellre med en konventionell rostskyddsvätska.
Tänk bara på att bära ett effektivt andningsskydd och skyddshandskar om produkterna sprutas på, det här är ingen trevlig ånga att andas in. Rostskyddsmedlen innehåller dessutom ofta polymerer som man inte vet hur man reagerar på.
Jag brukar skvätta in vanlig (NY) motorolja i balkar, dörrar och trösklar, och använda linolja där ytrost uppstått på underedet. Biltema har en bra linoljerostskydd på spray, det är bara ett krux: den svävar runt i luften också och hamnar till slut även på lacken. Lagom kul att se hur bilen plötsligt tycks ha metallic-lack...
Och som saabnisse påpekar: det är bra att skydda sig själv medan man applicerar.
Jag använder en vanlig oljekanna, med smal 50 cm plastslang som är tätad i änden och sedan gjorde jag några hål med en varm nål tvärs igenom slangen för att få lite "sprayeffekt". Den kan man trä in genom springor och öppningar, ibland behöver man borra hål, pluggar finns hos Biltema.
Spillolja är helt förkastligt då den innehåller diverse syror, och ny motorolja är så billig så det finns ingen anledning att snåla.
Ja vanlig motorolja fungerar givetvis, men just krypförmågan är inte lika bra som för spädd linolja. Men det gå givetvis att späda motoroljan också.
Man kan göra ett enkelt prov genom att på en plan rostig plåt lägga en droppe linolja, en droppe motorolja och en droppe av vardera spädd med varierande mängd lösningsmedel.
Jag skrev det här i en annan tråd:
CRC 5-56, WD-40, m.m är raka motsatsen till rostskydd, dom tvättar rent plåten så den blir ännu mer ren och mer utsatt och rostar upp fortare än kvickt
dessa ska endats använda till att lösa upp fastrostade bultar/muttrar och rengöra
Förutsatt att man rengör underred och hjulhus ordentligt att att hela bilen är riktigt torr så tror jag underredsbehandling enbart är av godo.
Hade för ett drygt 10-tal år sedan en SAAB 900 som var ca 6 år gammal när jag köpte den. Lämnade in den till en Tuff Kote behandling direkt efter köpet och den bilen hade jag 8 år om jag inte minns fel och den var lika rostfri när jag sålde den som när jag köpte den. Så det var väl investerade slantar.
Problemet som jag tycker idag är väl snarare att det inte är så lätt att hitta rostskyddsbehandlare. Samtidigt som dagens bilar kan drabbas av betydligt allvarligare problem som elfel och då står ju vi som har tummen mitten i handen oss ganska så slätt, tyvärr.
En proffsbehandling är nog bäst, men en 16-17 år gammal bruksbil är sällan värd att lägga den kostnaden på.
Linoljetricket funkar bra, om man inte "bygger" in pågående angrepp.
Spillolja kan ju stoppa pågående angrepp, syra kan ta bort rost, men kommer att starta nya med tiden....
För ändamålet att fräta bort ytrost, funkar det med ketchup, cocacola, kalklösare, citronsyra,bromsvätska osv........., men sen är ytan oskyddad!
Trots många gamla bilar, har jag aldrig fått nerslag på bes pga rostigt underrede, på bilar nyare än de som lanserades efter -93, typ......
Rostskydd har jag slutat med, har ju inte behövts, som elektronikfreak skrev, kommer något annat att döda bilen innan.....
Kan dock vara vettigt att bättra på insidan av skärmar, trösklar, dvs ytterkant runt bilen, med något som motstår mekanisk påverkan, grussprut från hjulen osv.
Gör det enkla provet jag beskrev i #6.
Jag kan tillägga att det är bäst att låta plåten luta ca 45 grader några dagar efter behandlingen för att man ska se krypförmågan.
På den gamla dåliga tiden använde man ju underredsmassa som rostskydd. Det blev hårt och när det gick ett litet hål så började rosten att krypa in under och eftersom det inte torkade under den hårda massan spred sig rosten under den.
Det fanns dock driftiga människor som erbjöd hjälp! Bilens undersida sprutades med spillolja, fick stå ett dygn och sprutades igen. Detta gjorde att den gamla hårda massan löstes upp och mjuknade och det hjälpte faktiskt. Och billigt var det, spilloljan var gratis och det enda var att det tog lite tid.
Numera använder jag en specialblandning av spillolja och linolja, luktar gott och funkar på gamla bilar.
Skall göra ett test med saabnisses metod med min blandning.
Jag har rostskyddat äldre bilar förr och konstaterat att har rosten fått grepp tillräckligt stort så är det mest en kosmetisk handling som man utför där man täcker över rosten, ja, det tar ytterligare ett tag innan rosten syns eller så möljer det under skyddet tills att endast ytskiktet håller ihop kexet.
Far min använde olja , spillolja, motorolja och ja skiten bet bra och höll undan rosten men sedan ska man också upskatta den sötaktiga odören som letar sig in i kupen.
Äldre bil håller jag efter skärmkanter och trösklar så länge som det är värt, Nyare bil så kryper jag in under och bestryker oskyddade/utsatta ytor med lättflytande behandling, minns ej vad jag avände nu senast, same shit.....bättre något än inget resonerar jag men det gäller som sagt på fräscha ytor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.