Vi Bilägares forum

Byte startmotor Berlingo-07

Byte startmotor Berlingo-07

Ja då var det dags för lite underhåll av "kvalitetsvagnen". Det som skall göras denna gång inför stundande besiktning och kommande försäljning av bilen ifråga är:

1. Byte av startmotor (den klickar så fort motorn blivit varm och måste rullas igång)
2. Byte bromsskivor och belägg fram (helt slut - "naturlig" ABS)
3. Byte av koppling och försöka få växellådan att inte vara så trög.
4. Motorservcie (oljebyte, filter etc)
5. Två nya däck skall monteras
6. Vänster bakdörrs handtag fungerar inte så dörren måste öppnas inifrån - någon vajer el dylikt som gått av...
7. Det gungar oroväckande från bakvagnen - skall kolla om det finns något som går att göra utan att det kostar en förmögenhet..
8. Båda bakdörrarna rostar rejält i själva upphängningen, d.v.s i spåret där dörren rör sig. Skall kolla om det går att fixa utan större ingrepp.

Nu vill jag givetvis ha lite allmänna tips och råd på hur dessa åtgärder kan utföras. Vilka fällor finns det att gå i, något man bör tänka på lite extra hos en Berlingo? Någon som har skruvat med en sådan tidigare och fixat samma saker?? Alla tips mottages tacksamt. Bilen är en bensinare, 1.6 16V, 109 Hk, fullservad på märkesverkstad allt sedan födseln, årsmodell 2007 med c:a 10 000 mil på mätaren. Komponentleverantör blir skruvat.se

MVH AL

Uppdaterat: 2015-08-03 08:29
Bilmärket är som ett opium för konsumenterna!

Kommentarer

1. Startmotor:

Lossa skruvarna, ruska. Lossnar den inte sitter det ett skruv till, hittas ingen, sitter den nog i ett oxiderat styrstift och avlägnas med fördel m.h.a ett skaft på en hammare eller en skruvmejsel av större modell.

2. Lossas med samma teknik som startmotorn, dock inte samma tillhyggen. Går oken tungt? Tryck ut kolvarna och slaipa med smärgelduk korn 100, gärna i sick-sack föratt få ett honingsmönster. Tillämpa samma metod inne i huset, om du inte har en bromskolvshoningsverktyg. Glöm inte att även lösgöra glidpinnarna, och se till att bromsbeläggen sitter löst, men inte för löst, i bygeln.

3. Lådan skruvar bort med samma teknik som startmotorn och bromsarna. Kräver lite fler och tyngre tillhyggen, t.ex kan en kofot vara en god vän.

Börja med en okulär kontroll av arbetsplatsen. Enklast på dessa farkoster är att demontera framvagnsbalken först, därefter medels motorok hålla i motorn i bakkant och hissa ner den lite, för att enkelt komma åt växellådan. Först måste dock drivaxlarna demonteras, samt länkage och annat skit som är ivägen. Passa på att byta olja och smörja länkaget för att få lådan att samarbeta lite bättre.

4. Kladdigt som fan, men ingen dum idé. Köp en enkel olja, motorerna är bra och sålänge den uppfyler kraven i boken är det lugnt.

5. Råd: Däckmaskin. Däckjärn funkar. Startgas och tändare är skoj men inte att rekommendera.

6. Sitter som sagt ett stag mellan handtag och låskistan i bakkant. Inte ovanligt att handtagen spricker.

7. Inte alls roligt. Typfel på PSA-Bilar med torsionsfjädring. Inte mycket att göra åt, kan ju försöka ta isär och byta sida på fjädrarna men det kan även gå åt skogen...

8. Strålborste och fett!

Har rivit många, många såna på jobbet och mekat massor.

Uppdaterat: 2015-08-03 20:56
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lite märkligt att allt detta redan är trasigt, min -06a gick 26.300 mil, bytte klossar vid 10" mil, skivor vid 16" mil, bak rördes aldrig, inte heller fjädringen trots konstant överlast, när vi tömde bilen blev den 2 dm högre bak !!

Uppdaterat: 2015-08-04 10:50

Nu vet inte jag hur läkaget ser ut, men på Jumpyn jag hade innan gick det inte att välxla alls en morgon efter motortvätt, Partnern tvättade jag aldrig.

Problemet var att länkaget till sktftgafflarna satt utanpå låda, ist för i den, och jag hade lyckats tvätta bort allt fett, så efter en halvtimmes akrobatik hade jag fått dit fett igen, och växlarna gled i friktionsfritt.

Uppdaterat: 2015-08-04 11:32

1. Ja kanske det, har aldrig tänkt på det, men allt utvidgas ju av värme och då kanske något inte vill få kontakt. Jag plockade isär en startmotor till en Cherokee en gång och slipade till enda änden av solenoiden lite med vinkelslipen, den går ännu...

2. Troligen behöver du inte göra så mycket bak. Tar bromsen och inte skrapar är det oftast lugnt, trumbromsar är betydligt mer långlivade än skivbromsar.

3. Bara på att, ingen kommer ihåg en fegis ;) Nä men av allt det så är nog kopplingen besvärligast. Men ta det bara lugnt så går det fint, är inte så himla svårskruvat.

4. Har du frihjul på generatorn? Dom kan föra ett jäkla oväsen när dom kärvat ihop, och just i början laddar den rejält och går tungt. Funkar inte AC:n kan det ju vara magnetkopplingen som är slut. Vi har sålt lite servopumpar till dom där också på jobbet. En lång metallbit o ha som stetoskop är fina grejer, använde det senast idag.

5. Låter förnuftigt. När vi grabbar leker med bilar i skogen kör vi på detta https://www.youtube.com/watch?v=AIEIFhHaRho

6. Bra.

7. Ja det är ju svårt, är det utmattat så är det.

8. Konstigt, dom brukar klara sig bra faktiskt.

9. Spakcentralen. Storsäljare till både Peugeot och Citroën. Prova att misshandla blinkersspaken lite och kolla om det kommer igång, annars kanske det finns en dimmer, kommer inte ihåg. Men fick i en Saab när jag jobbade på verkstad är ägaren ville reklamera en service för att instrumenten var slocknade, men då drog jag bara upp dimmern igen så var hon nöjd.

Kör hårt! Själv åkte jag på att byta kylare idag, den gamla hade spruckit i gaveln...

Uppdaterat: 2015-08-04 20:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Skulle tro att handtagen är liknande de som sitter på C3:an. Tror därför att felet sitter i själva handtaget. Blev själv irriterad då ett sådant bråkade på min bil men efter ett samtal till Citroen så fick ja reda på att hela handtaget bara kostade ca 100kr ( om jag minns rätt ) ....Det tog bara 5 min att byta och sen uppstod aldrig felet igen. Med detta sagt så behöver det inte bli så dyrt att fixa vissa fel som man tror. ( kolla därför först med en märkesverkstad )

En sliten koppling däremot är förstås inte så kul eller billigt men drabbar alla fabrikat beroende på hur bilen har körts. Din agenda är ju inte direkt att rosa dessa bilar men jag hoppas och tror att du löser problemen "AL"

Uppdaterat: 2015-08-05 10:10

Jag har ju haft Partner 2002 (samma som Berlingo), även om den numera är ersatt med en Expert och kan dela med mig lite av mina erfarenheter.

1. har inte haft problem, men vet att jag hade loss den när jag bytte växelåda (lånade ut bilen och fick tillbaka den med tjutande låda, vetef-n hur han lyckades...). Var lätt att lossa/montera startmotorn.

2. Inga konstigheter att byta belägg och skivor, men var noga med att göra rent okhållaren så klossarna rör sig obehindrat.

3. Växellådan fick jag som sagt byta, och gjorde det utan att lossa framvagnsbalken. Fick inte ut lådan först. Knepet visade sig vara att inte tippa motorn neråt (vilket jag först trodde) , utan istället lyfta den något för att lyfta lådan förbi/över kanten på framvagnsbalken. För övrigt var det inga problem.

4. Lätt och bra.

5. Finns de som har maskin, inget att bråka med själv.

6. Hade skåp, och inget problem med dörrarna.

7. Om den inte är väldigt kobent är det ingen fara, byt stötdämpare så är det löst. Har man otur på långmilare har vägsaltet angripit lagringarna, och då är det bara att byta bakvagn, finns renoverade för runt 3500 på Blocket, och de verkar vara av vettig kvalitet.

8. Jag antar att det är skenorna till skjutdörrarna som menas, hade jag inga problem med på min (trots 20.000 mil). Överhuvudtaget fanns det ingen rost på bilen förutom en ful fläck på ena tröskeln, där jag sydde i en bit på 1*1 dm. Skumt. Tycker man öht sällan ser rostiga såna bilar, även om de har hårt liv som firmabilar.

9. Spontant låter det som någon kontakt sitter halvvägs i, och behöver en knuff. Vet inte hur det ser ut bakom där. Hade ett elfel på min Partner, och det vara sätesvärmen i förarstolen som lagt av, för övrigt funkade allt. Jo, jag fick byta torkarmotor också förresten. Där rök 15 minuter och 250 kr...

Uppdaterat: 2015-08-05 10:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

AC-kompressorn kan väsnas om man börjar få lågt tryck i systemet, inte ovanligt att den blir tyst om man fyller på media.

Uppdaterat: 2015-08-05 21:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det låter som det skiljer en del mellan bensin och diesel, för på bilen jag hade var ingenting lättåtkommligt.

Uppdaterat: 2015-08-06 00:11