Vi Bilägares forum

Motortemperatur

Motortemperatur

Jag har en knappt två år gammal MB C220 Cdi 4-Matic. Normalt visar mätaren för vattentemperatur ca 90 grader, dvs.. helt normalt. Men rätt som det är sjunker den ner till drygt 70 grader. Där kan den ligga varierande tid. Nästa gång jag startar bilen är allt OK. Fenomenet framträder, märkligt nog, främst när det är sommartemperatur ute. Efter reklamation bytte man termostat, men det hjälpte inte. Medan bilen var på verkstad fick jag låna en annan likadan. Samma fenomen uppträdde på den. På verkstaden har man förklarat att det är helt normalt. Det skulle röra sig om elektroniskt styrd reglering och annat, som jag inte riktigt kunde ta till mig.

Per Eriksson

Uppdaterat: 2015-09-16 15:05

Kommentarer

Var vaksam så inte partikelfiltret tar stryk.

På t.ex . BMW så upphör den aktiva regenereringen av partikelfiltret vid ca 72 grader.

Går den kallare än det = dyrt.

Uppdaterat: 2015-07-07 19:23

Det här är ju en mätare som just nu skapar bekymmer. Den behövs inte på nya bilar (och den var borta på många bilar under många år) , ta bort den och ersätt med varningslampa, som för övrigt redan finns!

Det finns ju fler onödiga mätare som kan tas bort.

Varvtalsmätare- vem sjutton behöver en sådan på en modern automatväxlad bil?

Hastighetsmätare- behövs ju inte eftersom väldigt få bryr sig om den.

Vägmätare- ja kanske, annars finns ju inget att manipulera vid försäljning.

Bränslemätare- samma här, kanske, det är ju annars lite spännande med uppskattning av återstående bränslemängd.

VW typ 1 hade från början två mätare, hastighet och väg, fyra varningslampor- oljetryck, laddning, helljus och körriktninggsvisare (?).

Det var nog mindre bekymmer på den tiden, inte mycket att hålla reda på, enbart rundsmörjningen var hundrade mil och oljebytet var tvåhundrade!

Uppdaterat: 2015-07-07 19:50
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Peeriks, ursäkta om jag verkar lite cynisk, men vad jag menar är att det kan finnas problem som i själva verket inte är några.

Här har ju verkstaden förklarat att det inte är något problem och då är det ju lugnast att tro på dem.

Förr i tiden oroade man sig inte över vad det var som skramlade, det var när skramlet upphörde man började fundera över vad man tappat och vad det kommer att kosta!

Uppdaterat: 2015-07-07 21:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Låter som en kass mätare! Verkstaden lär ju ha tankat ned senaste mjukvaran. Termostaten är bytt också.

Uppdaterat: 2015-07-07 21:50

Kan inte uttala mig specifikt om mercor men i princip alla nyare motorer har variabel motortemp med elektronisk reglering. Låter som om din bil uppför sig helt normalt med andra ord.

Uppdaterat: 2015-07-08 14:06

Har "alla" nyare motorer variabel motortemp ? Det har i så fall gått mig spårlöst förbi för våra bilar ligger och har legat stadigt på den "normala" temperaturen sen dom blivit riktigt varma.

Uppdaterat: 2015-07-08 14:12
Pi skrev:

Har "alla" nyare motorer variabel motortemp ? Det har i så fall gått mig spårlöst förbi för våra bilar ligger och har legat stadigt på den "normala" temperaturen sen dom blivit riktigt varma.

Oftast rör sig inte temperaturmätaren i bilen om tempen håller sig inom det normala, typ 75-100 grader = stabil mätare. Men det skiljer ju sig så klart mellan märke och modell. Tror PSA hade rätt känsliga mätare och det resulterade i många kunder som blev oroliga när temperaturen inte låg stabilt.

Volvo har tagit det hela ett steg längre och helt rationaliserat bort tempmätaren och har bara en varningslampa för hög temp.

Uppdaterat: 2015-07-08 14:48

Nä, man kan ju egentligen undra vad man skall ha tempmätaren till. Jag kan inte påminna mig att den tillfört så mycket genom alla år, mil och bilar. Möjligen kan jag reta mig på att det tar så evinnerligen lång tid innan den går upp på moderna dieslar, om den inte fanns skulle ju värmen ta lika lång tid ändå...

Bränslemätaren är väl det som känns mest användbart även om det finns andra lösningar även där, de flesta bilar piper ju till när det är dags att börja spana efter en mack. Kommer ihåg att på gamla VW typ1 var det en bränslekran som satt på golvet fram i mitten. Man körde tills bilen började rycka då det var ca 5 liter kvar. Spaken sparkades över åt höger så körde man på reserven, ungefär som på enklare MC:n.

Det hade dock en liten hake, när man tankade måste man komma ihåg att sparka tillbaks spaken rakt upp. Gjorde man inte det (jag glömde nån gång ...) så kom svordomar fram nästa gång bilen började rycka och man skulle sparka spaken ock kände att den redan stod i läget åt höger! Man fick lifta till en mack och fixa en dunk, lifta tillbaks igen och sen glömde man inte på ett tag.

Uppdaterat: 2015-07-08 15:17

Varningslampa för hög temp är väl bra... Men utan tempmätare vet man ju inte om termostaten funkar som den ska och motorn går kanske alldeles för kall. Hur vet man att motorn får upp normal arbetstemperatur utan tempmätare? Ska man snåla in på den så får man kanske införa ytterligare en varningslampa, för låg temp.

Uppdaterat: 2015-07-08 16:10

Utan oljetrycksmätare vet man inte om oljepumpen är frisk, utan mätare för tryckfall över oljefiltret vet man inte om filtret satts igen, utan mätre för oljenivå vet man inte om det är dags att fylla på olja osv. osv.

Varningslampor eller varning på annat sätt är ok men mätare känns onekligen lite gammalmodigt nu när datorer kör bilen.

Sen att vi som är tekniknördar helst skulle vilja ha mätare för allt möjligt är en annan sak, på min första bil monterade jag in shuntar så att jag kunde ha mätare för laddningsström och strömförbrukning. Med likströmsgenerator som gav i bästa fall 180W var det inte helt fel. Hade mätare för vakuum i insugsröret också, det var andra tider det.

Uppdaterat: 2015-07-08 16:18

Mätare är skoj!

Hastighet, Varvtal, invattentemp, utvattentemp, oljetemp, oljetryck, laddtryck, växellådsoljetemp, differentialoljetemp...

Kan aldrig få för många!

Men det är nog väldigt mycket person till person... :)

Uppdaterat: 2015-07-08 21:01
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja Lason, för de som är intresserade och vet vad som händer under huven, men tyvärr blir alltfler bilägare alltmer ointresserade, mest för att bilarna blivit så bra att de sällan behöver bry sig.

Det är inte längre de förare som tidigare kunde skryta med en långresa på femtio mil utan ett enda fel!

Därför är det lite lurigt med för många mätare, de kan oroa vissa bilägare helt i onödan.

Jag ser fram mot den dag alla mätartavlor ersätts av en enda skärm som kan konfigureras helt individuellt, varje bilägare kan få den information han önskar.

Naturligtvis kommer väsentliga varningar att finnas kvar, men en hel del onödig information kan väljas bort.

Uppdaterat: 2015-07-08 22:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är tudelad... På min bil finns det en bränslemätare som i segment (8 st) indikerar bränslemängden. (Förra bilen hade en "nål".) Detta har stört mig, jag vill gärna ha en bättre upplösning än 1/8-del.

Samtidigt så kan jag i realtid se exakt (tja..) hur många kilometer jag kommer på kvarvarande bränslemängd via färddatorn. Varför då kritisera en bränslemätare med dålig upplösning?

Som sagt, tudelad....

Uppdaterat: 2015-07-08 22:25
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Temp på olja o vatten är tvunget för den noggranne,men de ointresserade/okunniga kan ju bli förvirrade av dessa och då börja gnälla över deras onödighet.

Uppdaterat: 2015-07-08 22:31

Jag har skaffat PolarFIS databox till min bil, den ger en massa mer eller mindre behövliga mätvärden från bilens CAN-bus i displayen. Är man intresserad så kan jag rekommendera...

Uppdaterat: 2015-07-08 22:39

Mätarna i moderna bilar har ju inget med de aktuella värdena att göra utan är bara en presentation av det tillverkaren vill visa. Jag har oljetrycksmätare i en av mina bilar, men den gör ingen nytta i normalfallet. Då är det bättre med en varningslampa kopplad till motorstyrningen.

Ett styrsystem ska inte tillåta höga effektuttag innan motorn är redo för det.

Uppdaterat: 2015-07-08 22:41

Men det är ju vad jag menade i #14, man har en skärm där man bygger sina egna mätare i det antal man vill ha, med det utseende man vill ha och som visar den info man vill ha.

Och det kommer inte att dröja länge innan möjligheten finns.

Det finns ju redan miljoner appar som väntar på placering, på ont och gott!

Uppdaterat: 2015-07-09 21:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre