Tjenare. Ny på forumet här, och vill passa på att tacka för ett trevligt bilforum för alla bilentusiaster!
Har monterat en dragkrog på min Hyundai i40 1.6 2013 kombi hos Dragkrokslagret i Halmstad för ett litet tag sedan. Anledningen är (såklart) prisskillnaden mellan dem och hos Hyundai-återförsäljaren som skulle ha ca. 10000 kr för samma dragkrog plus arbetet. Det gick på halva priset hos Dragkrokslagret.
Nu till mitt problem: för ett litet tag sedan började en av mina backsensorer att varna och pipa så fort man lägger i backen. Efter besök på min lokala Hyundai-ÅF så konstaterar dem att dragkroken sitter för långt ifrån bilens bakkant, och därför så varnar den ena backsensorn på detta. Detta är även inget som går på garantin, eftersom jag monterat dragkrogen någon annanstans. Återförsäljarens dragkrokar sitter tydligen med ett mindre avstånd från bakkanten, och därför undviks varningssignalen från backsensorn.
Har försökt kontakta Dragkrokslagret via mejl, utan svar. Har även ringt dem vid några tillfällen utan svar. Vid besöket vid tiden för monteringen så varnade såklart inte backsensorn, utan detta började såklart ett tag efter jag kommit hem igen.
Någon som kan komma med råd?
Man borde få en ny dragkrok monterad om detta är ett seriöst företag? (vilket det verkar vara).
Kommentarer
Ja sån vidvinkel har inte en backsensor..
Hur menar ni?
Jag har sett, och det det finns dragkrokar till 140 som inte går ut så långt bakom bilen, och då varnar ju inte sensorn.
Är det inte konstigt att firman inte frågade innan monteringen om det var sensor på eller inte?
De borde väl montera en annan dragkrok på garantin?
Det vi menar är att den borde larmat redan när den backades ut från verkstaden. Och sensorerna har inte sån vidvinkel att den bör känna av kroken.
Ok, hursomhelst skall den inte varna någon gång öht om det är en korrekt dragkrok. Det finns en mindre modell, som de monterar på åf och då varnar alltså inte backsensorn.
På Måndag skall jag ringa och boka en tid för montering av en mindre dragkrok. det skall gå på garantin.
En släkting till mig köpte dragkrokssats till en VW på samma firma och monterade själv. Han hade samma problem med backsensorerna. Efter mycket letande visade det sig vara fel i en elbox som behövdes till den satsen. Dock var det inga problem att lämna tillbaka de felaktiga delarna.
Finns en anledning till att saker är billigare.
Om något är halva priset eller ännu billigare jämfört med orginaldelar och få det monterat hos en auktoriserad ÅF så bör man nog läsa på och fundera på varför det är det.
Det var precis det jag gjorde. Enligt recensionerna skulle detta företaget vara seriöst, samt ha många nöjda kunder.
Så du lägger alltså 10000 kr istället för 5000 k? Är du gjord av pengar?
Nu har jag dock äntligen fått monterat en riktig dragkrog på min bil. Dock efter massa TJAT och telefonsamtal. Dragkrokslagrets kundservice är under all kritik, då man kommer på avtalad tid, och personen i kassan ser ut som ett frågetecken. Min bokade tid fanns inte, tjejen jag bokade tiden med hade gått hem för dagen. Till slut kom chefen ut, och jag fick dra HELA historien en gång till.
Sedan gick vi ut och kollade på bilen, han konstaterade att jag återigen skulle ha en avtagbar krok. Nu stod jag på mig och tänkte det får vara nog. Till slut gav de med sig och fick rullat in bilen på deras garage. Där provade vi 2 stycken olika dragkrokar, varav den sista passade bra och mina backsensorer varnade ingenting för denna dragkrok.
Så efter 6 månader av mejlande, telefonsamtal, stämningar till ARN, stämningar från dem för ett foruminlägg som enligt Vi Bilägares redaktion var helt utan rim och reson, 3 turer fram och tillbaka till Halmstad utan kompensation för bortfall av arbetstid från jobbet eller kompensation av bensin, så fick jag rätt dragkrok.
Ett bra företag tycker du eller?
P.S. Kommer INTE rekommendera detta företag om någon frågar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.