Hej,
Jag har en Passat 2010 med DSG-7 låda. Bilen har gått ca: 11500 mil. Jag känner väl till de problem många haft med denna låda.
Det är nog tyvärr så att vår bil börjat krångla, men jag får inget gehör från VW, de har haft inne den och testat den - men säger att den är ok. Jag känner mig lite uppgiven, och vill därför kolla om det är någon annan som upplevt liknande problem och hur det löst sig.
Problemen uppstår bara när bilen är kall, efter ca: 10 minuter, eller 1 mils körning går bilen bra. Men, som sagt, när bilen är kall går det hackigt med växlarna. Det är värst när den första gången växlar upp till 2-an, då det är ett kraftigt "hugg" i bilen. När man väl är ute och rullar, är det när man växlar från udda växel till jämn växel, värst till 4:an. Lådan växlar då inte mjukt, utan man känner som om den "släpper upp kopplingen lite för fort", dvs hård växling. Vidare "hickar den" lite när man kör på 7:an på landsväg/motorväg - vilket sker med viss regelbundenhet med kanske 10 sekunders mellanrum. Men, som sagt, när den väl är varm försvinner problemen och det går fint, även om den står parkerad en stund och man kör vidare därefter.
Man bytte växellådsolja i samband med servicen någon gång i våras. Jag hade då anmärkt på problemet, men de trodde att detta skulle hjälpa. Det har det inte gjort. Det har nu blivit lite värre, och jag hade den inne för felsökning för ett par veckor sedan. Bilen stod då inne över natten, för att de skulle kunna känna på den på morgonen när den är kall. De hittade inget. Märkligt nog var den rätt OK när jag fick den åter, men efter bara några dagar var den sitt "gamla jag" igen.
Är det någon som känner igen sig? Vad gjordes i ert fall för att lösa problemet?
Tack på förhand!
DSG-låda...
Uppdaterat: 2015-09-16 15:55
Kommentarer
Det jag kunnat läsa mig till på andra forum genom åren är följande.
Mjukvara - Fick du den uppdaterad när dom bytte olja (ska ha gjorts)?
Serviceintervall - Har du gjort det på samma auktoriserade VW verkstad från start?
Servicebok - Är den full med fina stämplar som följer serviceplan?
Googlar man lite på mekatronikfel så verkar det delvis stämma på det du beskriver, och då kan det bli dyrt om VW inte kan hjälpa till.
Det som är intressant är dock att mekatronikenheten bytts ut på vissa marknader, kanske något att läsa om och prata med din VW handlare/VW om för att se vad dom kan göra, det skadar inte att vara påläst på ämnet.
Skulle du byta mekatronik utan hjälp av VW så pratar vi + 30 000 kronor
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.