Lördagen den 5 september samt söndagen den 6 september föll det cirka 90 mm regn över Mariefred. Vår dotter och mågs ganska nya BMW i 5 serien stod ute i skyfallet liksom vår Mazda 6. Vår bil fungerade som vanligt medans den mycket dyrare BMW:n var helt utslagen. Bärgning till verkstad i Södertälje gav beskedet att all elektronik som var placerad under reservhjulet bak i bilen var utslagen. Reparationen beräknas kosta 15 - 20.000 och har ej avklarats än i dag den 16:de september. Det verkar som att kostnaden helt skall falla på ägarna. EN PREMIUMBIL som inte klarar ett kraftigare skyfall som man kan köpa minst två Mazda för.
BMW 5 serie klarar inte ett skyfallsregn
Uppdaterat: 2015-09-16 17:07
Kommentarer
Kom det vatten i baljan eller vad hände?
Stod den i vatten upp till midjan? Eller var bakluckan otät? Elektronik är ju känslig för att "bada"... Gäller inte försäkringen heller, eller klassas det som force majeure? Trist oavsett...
Båda bilarna var parkerade på plan mark och givetvis stängda.
Rann det in vatten i bilen? Vilken inverkan hade ovädret på bilen?
Shit happens, bara för att något kallas premium så byggs det fortfarande av människor som ibland kan göra fel.
Tror inte heller att premiumkärror genomgår något speciellt vattentest mer än vad "vanliga" bilar gör.
Det finns väl garanti på kärran, annars så får man nyttja det som kallas försäkring.
Hur gammal är en ganska ny BMW? Och varför tycker verkstaden att ägaren ska pynta för kalaset och det inte täcks av någon försäkring?
Har sett nån bild på nån BMW med kablar och nån box mer eller mindre oskyddade i reservhjulsbaljan - fabriksmonterat.
Bilden var tydligen på en BMW i 5 serien. Där hittar man alla viktiga elektronikboxar på det ställe som är det lägsta man kan hitta i bilen. Om det kommer in vatten så är ju risken stor att det hamnar i denna grop. Elektroniken ligger där helt oskyddad för fukt eller vatten.
Vanligaste vattenintaget är om man satt på tex mobilantenn, och slarvat med tätningen.
Kabelgenomföringarna till bakluckan kan vara otäta, på en kombi kan det då komma in i taket, eller via bakluckan innanför tätningen, och leta sig ner i baljan....
Är det en bmw kombi med "shoppingbakruta" kan den tätningen läcka....
Skitkonstruktion med elektronik i en lågpunkt, bla dränslangar som strular.
BMW gör fel som alla andra, vissa flyttar upp elektroniken förebyggande.
Det intressanta är ju hur man ska förhindra en upprepning av problemet, samt hur BMW hanterar den ekonomiska skadan.
Först och främst så ska det inte regna in i bilen oavsett märke!
Visst är det dåligt,vilken årsmodell är det?
(2010?)
Förhindra upprepning, lösningen försökte jag belysa med första inlägget..
Så hur gammal är bilen? Varför täcks detta inte av försäkring eller garanti? Vad är verkstadens förklaring till skadan och att ägaren ska stå för kostnaden?
@Alla!!!
Elektronik under reserhjulet...?!?!
Då kan man ges sej f--n på att det är proppfullt på rätt många andra ställen...
Hade själv en Bmw med reläer under mattan bakom bromspedalen#$@%#$@#
Eller så är det rejält med trollande i vanlig ordning för att kasta skit på en modell man inte tycker om (eller vet för lite om) och skapa debatt.
Nyare BMW har ju inget reservhjul, ej heller balja för detta så tror inte det är senaste modellen. Verkar var ett vanligt problem på E60, alltså förra modellen, enligt autopower.se:
"Dålig tätning baklucka (E60)
På E60-modellen är det tydligen vanligt med dåliga tätningar till bagageluckan. Vatten rinner in i bagaget och samlar sig på botten av reservhjulsbaljan, där det finns lite elektronikmoduler som tar skada. Bilar utan dragkrok och comfortpaket lär inte ha några moduler i reservhjulsbaljan och drabbas således inte av elektronikproblem vid läckage.
En workaround på detta finns från BMW, man flyttar modulerna från golvet till sidorna där dom inte är lika utsatta."
Bmw är inte ensamma... Säger komfortstyrdon och VAG...
Även Airbagsensor VAG...
På min förra 740 hade jag rosthål i golvet så styrboxen drunkna, men den va bara att ta isär och löda om lite i så gick den igen.
Är nog inte så enkelt i detta fallet dock.
Förstår dock inte hur det kan läcka in uppifrån på en bil där bakluckan går ner på sidan över hörnen. Är ju om det rinner in från rutan då, men även de bilarna har väl en ränna där?
Då återstår bakljusen, och där man det förvisso läcka in.
Men varför sätta elektroniken lågt? Väger ju inte speciellt mycket så skulle lika gärna kunna ha den i D-stolparna och taket, och bara kabelmattorna på golvet.
Har haft exakt samma problem med min E61. Har funkat perfekt fram till detta som hände vid drygt 9000 mil. Bilen fick ett tokspel och alla varningslampor började lysa. Vatten i reservhjulsbaljan och elen fuktskadad. Kostade 20000. De flyttade inte upp elen och trots att de spolade bilen hittade de inte läckaget.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.