Vi Bilägares forum

Vilken verkstad för att installera backkamera till en Mercedes Benz?

Vilken verkstad för att installera backkamera till en Mercedes Benz?

Hej!

Har en Mercedes Benz CLC180 Kompressor (2010) som jag monterad in en nummerplåt med backkamera. PROBLemet nu är att det tycks vara mer komplicerat än väntat att koppla in strömmen från backljusen in till kameran. Video-kabeln är monterad in till huvudenheten där fram, men nu återstår alltså strömmen.

Har tittat runt lite på Google och YouTube och en koppling mellan backljuset och kameran verkar vara lite mer speciellt när bilen innehar en CAN BUS eftersom minsta lilla felkoppling kommer att varnas på instrumentbrädan.

Jag har nu börjat fundera på att inte försöka ge mig in på detta själv utan istället hitta en verkstad som kan göra detta åt en. Jag förmodar att detta är en ytterst liten process att göra eftersom det mesta redan gjorts. Även kablaget från bakluckan är lättåtkomligt eftersom alla plastväggar är demonterade.

Bor i norra Stockholmsområdet och vet inte vilken verkstad som kan göra detta för billigast pris? Får känslan att Mekonomen, Autoexperten osv kan ta ett saftigt pris bara för en sån liten sak ändå. Några tips?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2017-09-30 10:09

Kommentarer

Jag monterade en sån där kamera på en fransk bil av senare årsmodell nyligen. Jag antar att även fransyskan har Can Bus. Jag tog ström från plusmatningen på backlampan precis som jag skulle ha gjort på en Volvo 240 och allt fungerade perfekt. Det enda som borde kunna hända är väl att bilen känner att strömförbrukningen är onormal när du lägger i backväxeln. Om det blir så är det väl dags att koppla bort sladden och åka till en bilelektrisk verkstad. Bilen lär ju knappast gå sönder bara för att den drar lite för mycket ström en stund. Friskt kopplat - hälften brunnet!

Uppdaterat: 2017-09-30 15:51

Som vackra säger.
Den bör ta såpass lite ström att det funkar.
Annars om du har ett cig utag i skuffen för ev kylbox etc kan du hänga på ett relä som i din tur tar lite ström och inte larmar.

Uppdaterat: 2017-09-30 19:05
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nä, det kommer inte att fungera att tjuva ström från backljuset. Inte ens med ett elektroniskt relä, har försökt samma sak fast för att få igång backljus på en MB av nyare modell. Vi fick använda en Can-Bus box som hade backljusutgång.

Uppdaterat: 2017-09-30 19:53
*Robban

Jag och mso tror att det kan funka att sno strömmen från backlampan. Robban tror inte det. Ingen tror att din bil tar skada av att du provar. Du har redan kopplat tillräckligt mycket för att bevisa att du inte är talanglös. Koppla in kameran och testa. I värsta fall får du ta bort sladden och söka hjälp. I bästa fall fungerar allt så som du önskar.

Uppdaterat: 2017-09-30 21:17

Om det inte funkar, kanske om du balanserar upp det utökade uttaget med en ledlampa istället för glödlampa?

Uppdaterat: 2017-09-30 21:32

Det funkade på min 14 fabia.
Jag tror det kan vara olika med känsligheten på olika fabrikat.
Kan vara värt att testa.

Uppdaterat: 2017-09-30 22:50
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Bästa är givetvis att koppla tillbett 12v utag liknande ladd/cigg uttag,många har ju redan det i bagaget.

Uppdaterat: 2017-10-01 21:45

Problemet på MB är att backljuset är LED och med pulsad matning, vilket gör att de reläer vi testat triggar först för att efter en sekund gå över till att låta som en summer när det börjar pulsa och backljuset slutar att lysa.

Uppdaterat: 2017-10-02 06:43
*Robban
EnannanRobban skrev:

Problemet på MB är att backljuset är LED och med pulsad matning, vilket gör att de reläer vi testat triggar först för att efter en sekund gå över till att låta som en summer när det börjar pulsa och backljuset slutar att lysa.

Då känns det ju enklast att bara haka på valfri konstant spänningssatt källa, som 12v-uttag.
Finns inte det vid släpvagnskontaktskopplingen? Eller 12v-uttag? Hur är det med positionsljus?

Uppdaterat: 2017-10-02 07:19

Anledningen till att man vill komma åt backljusets signal är för att trigga kameran att starta när man lägger i backen, strömmen är inget problem, det finns det gott om.

Uppdaterat: 2017-10-02 18:44
*Robban

Om man har drag - finns det inte nåt stift som är utkopplat för ev backljus på draget ? Kanske inte i de gamla kontakterna men i de nya ?

Uppdaterat: 2017-10-02 19:22
EnannanRobban skrev:

Anledningen till att man vill komma åt backljusets signal är för att trigga kameran att starta när man lägger i backen, strömmen är inget problem, det finns det gott om.

Får bygga en krets som kan triggas av pulserna när lampan är tänd men inte när den är släkt.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:02

Som sagt tidigare, vi satte dit en box som hämtar signal från Can-bus och då fungerade det perfekt. Dock till någon tusenlapp extra.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:09
*Robban
EnannanRobban skrev:

Som sagt tidigare, vi satte dit en box som hämtar signal från Can-bus och då fungerade det perfekt. Dock till någon tusenlapp extra.

Vad innehåller den?
Känns som att ett besök hos Elfa, någon hundralapp och lite lödande kan lösa något liknande. Om man har kunskapen eller intresset vill säga.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:12

Själva boxen är ingen rocket science men det är en avkodare för Can-Bus och den skall klara av att läsa rätt kanal så det är en del mjukvara i den som sedan triggar en reläutgång.

Uppdaterat: 2017-10-02 20:15
*Robban