Vi Bilägares forum

Värmeproblem Peugeot 307

Värmeproblem Peugeot 307

Hej

Grabben har fått nya problem med sin gamla Peugeot. För en tid sedan byttes utetempgivaren då den blivit svårstartad, gav dålig värme och dessutom felindikerade på avgasreningen. Allt frid o fröjd till förra veckan. När tempen kröp ned under -10 (ca ) så slutade kupéfläkten att fungera. Motorn blir varm, men det blir ju ingen direkt värme i kupén då. Så har det varit en vecka, de har väl ändå tagit sig till affären och universitetet. Idag är det mildare, då hoppar allt igång igen...
Nån som har någon idé? Jag har fått förslag om utetempgivaren (igen), men förstår inte varför den ska styra kupéfläkten? Peugeot vill byta hela värmepaketet med fläkt o allt för en hisklig massa tusenlappar som inte en fattig student har råd med...

Uppdaterat: 2016-01-22 11:08
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Kommentarer

finns ingen anledning att låta Peugeotverkstan byta något.

Fråga en billig allbilsverkstad och beg. delar finns på "Bildelsbasen".

Uppdaterat: 2016-01-22 12:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, du tror alltså att man ska byta hela paketet?

Uppdaterat: 2016-01-22 12:41
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Ett vanligt fel (åtminstone på äldre PSA) är att elektronikplattan vid kupefläkten lägger av. Den är inte dyr (typ 300kr)och inte svår att byta. Kan ju vara det felet som inträffat även här.

Bra tips kan vara att söka på Peugeot-forumet.

Uppdaterat: 2016-01-22 14:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är ju temperaturberoendet jag tycker är mystiskt. Men det är klart, ett styrkort och fukt och kyla... Jag skickar tipset vidare.

Uppdaterat: 2016-01-22 14:42
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Fläktar och fläktmotstånd är storsäljare till PSA när det börjar närma sig köldgrader.

Uppdaterat: 2016-01-22 18:52
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?
BBT6 skrev:

Saabnisse, du tror alltså att man ska byta hela paketet?

Som jag skrev , låt en allbilsverkstad kolla och blanda inte in Peugeotverkstan och som Lason skriver är det beg. delar som gäller.

Uppdaterat: 2016-01-22 19:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Annars är det baggis att byta själv.

Skruva loss handskfacket, skruva ner fläkten.....

Upp med den nya och skruva fast...

Är fläkten död är det nog den som är problemet, motståndet trasigt går den bara på fullfart.

Hel fläkt inkl motstånd kostar 2000+ hos peugeot, under 1000 på mister-auto, dom säljer originalfläkten från valeo, exakt likadan.....

Samtidigt byter man kupefiltret.

Yttertempgivaren påverkar inte fläkten , det gör innertempgivaren som bestämmer hur mycket som behövs av värme och fläkt för att uppnå rätt temp, men fläkten ska ändå gå att reglera manuellt.

Uppdaterat: 2016-01-26 17:42