Högtryckspumpen på min Mini Cooper Diesel (09a) har havererat och det är metallspån i hela systemet. Jag hade den inlämnad på en Mini-verkstad och fick en offert på 60,200 kr att fixa bilen. Det är väl ungefär vad bilen är värd om den varit hel så jag har hört mig för på andra verkstäder som jag blivit tipsad om att de ska vara duktiga på dieselbilar.
Vad jag har förstått så måste i stort sett allt bytas, pumpen, injektorer och även kamrem.
En verkstad kan fixa bilen för ca 33 000 och en annan sa ca 39 000, men de sa också att de hittat en motor som gått 300 mil och kunde erbjuda att byta hela motorn för 42 000 kr.
Nu undrar jag om ni tror att det är värt att byta motorn för ca 10 000 kr mer? Ökar det värdet på bilen? Min bil har nu gått ca 17000 mil. Vi kommer antagligen sälja bilen efter att den är lagad och byta till en lite större bil.
Kommentarer
Byt motor om du kan få en garanti på att den bara gått 300 mil!
Förmodligen får du inte mer för bilen när du säljer än om du bara skulle reparera den, men den blir garanterat mer lättsåld.
Du har inte funderat att sätta ut den som rep objekt.
Det finns många som betalar en bra slant för ett objekt.
Värdet för bilen är väl 60-70 tusen på blocket i körbart skick. Då slipper du våndas över ev merkostnad.
Bara ett tipps.
Kan inte förstå att det ska behöva bli så dyrt?
En högtryckspump kostar under 6.000 på MECA, 4 spridare 7500 kr, Bosch-grejor alltihop.
Det är vad en gör-det-självare skulle köpa, kanske till och med begagnat då det är en vanlig motor. Peugeot-Citroen-Volvo-Ford-Mazda använder den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.