Får förstås den irriterande TPMS-varningen efter att ha monterat vinterhjul utan sensorer.
Men vad kan man göra med ett OBD2-läsare?
Förstår att man förmodligen kan släcka själva felmeddelandet men det kommer väl att komma tillbaka ganska snart. Eller vad tror ni TPMS-experter?
Kommentarer
Ingen expert, men en bit tejp över lampan till våren funkar.
Haha, en klassiker. Tyvärr har jag digitala mätare och meddelande direkt i synfältet. Jag kan trycka bort det största av dem men några små kvarstår.
Apropå klassiker så skulle det förmodligen funka att lasta in sommarhjulen i bagaget.
Hjulen i bagaget har jag inte testat, måste prova de på särbons bil.
Hon har sensorer på vinterdäcken, men jag vet inte hur man får bilen att fatta det.
Tpms!!
Vilket jävla skitsystem anpassat för medelhavsländerna .
Kör utan på E-nirons vinterdäck och som tur är blir det bara en varningssignal och skärmvarningen släcks efter 30 sekunder och en svart tejp över varningslampan.
Vägrar kosta på flera tusen på detta skitsystem.
Skitsystem?
På, min bil fungerar det ypperligt. Varnade förra veckan och påminde mig om att jag hade lite lågt lufttryck i däcken då det blivit rejält kallt. Började med vänster bak och sedan höger bak.
Stannade och fyllde på med lite färsk Årjängsluft och kunde sedan konstatera att alla fyra däcken hade bra lufttryck. Träffade förövrigt en gammal kollega jag inte sett på 15 år vid macken. Det hade aldrig skett om jag inte haft TPMS 😉
Ur säkerhetssynpunkt så bör ju ett s k passivt TPMS (via ABS-sensorerna) vara fullt tillräckligt och det kräver ju inga sensorer i varje hjul som dessutom med klart begränsad livslängd. Lyckligtvis så har ju en hel del tillverkare valt den lösningen.
Jag har haft ABS system på Skoda i ett tiotal år utan några problem och sluppit tpms givarnas extra kostnader.
Med ABS system fyller man på luft på macken till det man vill eller ska ha.
Tex 2,7 bar och då vet man att man har det ända till något av dom fyra hjulen avviker från dom andra hjulen och då larmar det och vi pratar delar av ett tiondels bar.
Är man ute på långtur då trycker man reset knappen och återkommer larmet inom kort då är det att svänga in på macken.
Gratis och problemfritt.
Ja det är väl just att det är gratis som är problemet.
Nåja, helt gratis är det inte för tillverkaren, det måste till en mjukvara och en signallampa, men det är ju bagateller.
Om man istället monterar ett aktivt TPMS har man från biltillverkaren en extra kostnad som man givetvis tar betalt för, men man får också en extra inkomst på ersättningsdelar även om flertalet sensorer kommer som piratdelar, som det ju anses vara även om det är samma tillverkare.
Dessutom ser man till att serviceverkstäder får en extra inkomst.
Äsch, bara investera och se glad ut - samt slippa varningarna.
+100
Köpte en dosa som imiterar TPMS-sensorerna.
Funkar utmärkt...
Lufttrycket i däcken är jag fullt kompetent att hålla koll på själv
Ja att behöva betala 2000:- extra för tpms givare och riskerar få en massa rappel och kostnad i framtiden.
Nej tack till Afrika system 😂😊.
En tape snutt funkar för mig 😂😂.
Men vad kostar dosan.
Men MSO, du som är så snål borde väl ha koll på att du kan köpa sensorer för under halva priset du yxar till med. Men så klart är det billigare att skita i lampan, inte ens dyr tape behövs då. På I20:n får lampan lysa då jag fixat snygga 17” N-line fälgar med dubbfria Hakka däck till den.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.