Jag ska byta in min 13år gamla Volvo v70 nästa vecka och började fundera på om handlaren kan börja protestera och dra av på priset för att jag inte har fullstämplad servicebok efter 15000mil? Jag har bytt olja och filter en gång om året själv och har därför inte fått någon stämpel från verkstaden. Jag har tyvärr inte sparat alla gamla kvitton så jag kan inte styrka det. Men eftersom det inte finns några garantier kvar på bilen då den har gått 25000 mil kanske dom kommer dra av en massa på priset? Hur mkt tycker ni det ska påverka på priset. Ska få 25000 för den. Jag har däremot kvar kvittot för kamremsbytet som även har en lapp i motorutrymmet där det står att den är bytt vid 18000 mil. Hur mycket bör detta påverka priset tycker ni? Om ens något alls?
Kommentarer
För en bil med den åldern och de milen kan väl knappast servicebokens stämplar ha speciellt stor betydelse - det är i alla fall min gissning.
Jag resonerar som Pi, men med färskt minne av att ha sålt en bil för enstaka tusenlappar vet jag att andra människor ser serviceboken som något heligt. I mina ögon säger den i stort sett ingenting om hur bilen blivit omhändertagen.
Hur det än är så är naturligtvis en stämplad servicebok ett bevis på att bilen är skött enligt tillverkarens regler, om inte verkstaden har fuskat. Har du ingen stämpel i boken, vem skall då köparen lita på. Jag tvekar definitivt som köpare om det inte finns en stämplad servicebok.
I mina ögon är en stämplad servicebok en bok med stämplar i och inte mer än så. För att den ska visa något ska den kompletteras med kvitton på samtliga tillfällen bilen varit på verkstad. För en äldre bil är det inte ovanligt med hemmafixarservice och det är inget jag ser ner på. De som mekar själva är ofta försiktiga med sina prylar.
En servicebok med stämplar är väl ändå lite mer än en bok med stämplar kan jag tycka. Det ska väl framgå vilken typ av service som är utförd, datum och av vem. Sedan är det väl mer tveksamt om någon överhuvudtaget kikar i serviceboken som köpare. Jag har i alla fall aldrig blivit ombedd om att visa den av märkeshandlare vid inbyte t ex. Det räcker med mitt ärliga ansikte. ;-)
Mäkinen, helt rätt. Kvitton ska finnas. Nu var frågan hur bilfirman som skall köpa in bilen reagerar när det inte finns stämplar i serviceboken och dessutom saknas det kvitton. Då har säljare på bilfirman alla chanser att racka ned på bilen som skall bytas in och ge ett något lägre inbytespris(osäkerhet hos säljaren, risken högre om ej stämplar och kvitton finns). Det är ju inte så märkligt.
När vi haft äldre bilar som vi servat själv så har jag skrivit in i serviceboken datum och vad som gjorts, med mitt namn under. Bilhandlare som bytt in dessa bilar har i samtliga fall tyckt det varit bättre än tomma sidor, som får en köpare att undra om bilen inte fått ny olja på flera år. Då ser man ändå att något gjorts, när och av vem. Serviceboken är ju inte helig så till vida, man får skriva i den själv. Så mitt tips till TS är att själv skriva in vad du gjort och ungefär när, nu i efterhand, eftersom du vet att du bytt olja och filter årligen.
Åter - glöm inte att bilen är 13 år gammal och gått 25.000 mil. Har svårt att tro att nån kräver en fullstämplad bok under dessa betingelser. Det vore annat om bilen var typ 5 år och alltså fortfarande hade ett hyggligt högt värde.
Service bok är ett måste när bilarna kostar en massa pengar... Jag har kört gamla bilar från ca 16000 mil och alltid servat skälv och alltid noga skrivit upp i en kör journal varje oljebyte, spindel led etc etc och jag är helt övertygad om att dom som köpt mina gamla bilar vid 25-25 tusen mil har mer nöjd med det än en bok. Min caravell 00 2,5 tdi som jag köpte som avdankad piteå taxi 02 och med 35000 mil och såldes vid 52000 mil byttes olja vår och höst oavsett mil och alla kamrems byten och framvagns delar etc dokumenterat såldes 100 mil bort för ganska mycket pengar och dom har hört av sig tre ggr bara för att tala om hur bra den går och dom har fortsatt på samma bok. Nu står mätaren på 66 tusen mil utan motor problem. Lite kul har den kontakten varit
Dom flesta bilar som jag haft som rullat över 10-15,000 mil runt 50.000:- kronors klassen har inte serviceboken varit i fokus, den nuvarnade bilen jag har är sericeboken helt ostämplad efter körda 12.000mil och 8 år, men har skivit på en hopvikt A4-kartongpapp med noteringar för att hålla reda på nästa byet av olja tändstift etc.
Jag har satt i system att skanna in kvitton, bes protokoll m.m som bränns på skiva med evt. manualer som jag skickar med vid försäljning
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.