Efter att ha haft skakningar i ratten, vilka nog faktiskt försvann mest av sej själva när vi kört bilen ett tag, så lämnade vi ändå in bilen för balansering av däcken.
De som utförde balanseringen sa att däcken var ganska välbalanserade redan, dock så såg de att vänster framdäck var "snedslitet" - På insidan av däcket (mot bilen) så var däckmönstret nedslitet, men bara på ungefär 40% av omkretsen.
De nämnde att jag skulle lämna in bilen på en framvagnsinställning / hjulisntällning (De gjorde inte själva sådant).
När jag ringde runt och kollade priser hos olika firmor så hävdade vissa att man då även bör byta däck, medans andra hävdade att det räcker med att göra inställningen så länge däcken är lagliga.
Det intressanta är att de som hävdade att man måste byta däck var de som faktiskt sålde däck, medans de som hävdade att de räcker med inställning inte hade några däck att sälja.
Däckmönstret är helt ok på däckets "normala" slityta - så det är endast där det "slitit snett" som mönstret är nedslitet, men det är ju på ett mycket litet och begränsat område som däcket normalt inte ska slita på om det rullar korrekt.
Så...
- Måste man byta däck eller räcker det med inställning?
- Och vad är det för skillnad på framvagnsinställning och hjulinställning?
Kommentarer
Visst ja, glömde att skriva vad det är för bil:
Bilmodell: Ford Galaxy
Årsmodell: 1999,
Miltal: ca 25000 mil
Köpt av bilhandlare för ca 1 vecka sedan.
Skillnaden hörs på benämningen. Framvagnsinställning sker endast på framvagnen medan hjulinställning även ska innefatta bakvagnen.
Naturligtvis behöver du inte byta däck så länge de är lagliga eller har tillräckligt mönster.
Men jag rekommenderar hjulinställning, så länge det inte gäller bilar med stel bakaxel bör även bakvagnen kollas.
Framvagnsinställning brukar man väl lite slött kalla inställning av hjulvinklar oavsett om det är en bil som det görs bara på framhjulen eller på alla fyra hjulen? Inställningen syftar ju till samma sak oavsett om man måste skruva på alla fyra eller inte.
Är väl lite äldre bilar med enklare bakvagn som man bara justerar framvagnen på.
Jag gjorde en sån justering på en gammal Audi 100, blev klart stabilare i högre farter efter det.
Dock är det väl nåt man får göra om, när man byter vissa upphängningsdetaljer som kan påverka inställningen.
Är moderna framvagnar (och bakvagnar) överhuvudtaget möjliga att ställa om - undantagandes toe-in som väl rimligen fortfarande är inställbart?
Jo Pi, det är möjligt på de flesta bilar. Speciellt camber och toe-in är oftast relativt enkelt och bör göras både fram och bak.
Om hjulvinklarna kollades oftare skulle många däckmil sparas.
Hjulinställning och framvagnsinställning är samma sak, bara en fråga om ord.
Är bakvagnen ställbar, säger naturligtvis firman till om det, eftersom det ger mer pengar....
Det bör såklart göras på alla 4, om möjligt!
Byta däck samtidigt, varför då, om dom inte slitits så kantiga att dom är kass.
Däck och hjulinställning är två skilda saker, men hör ihop......
Jag har skrivit en ganska utförlig informationssida om just framvagnsinställningar och hjulinställningar. Gå gärna in och läs där för er som är intresserade: http://www.xn--framvagnsinstllning-swb.se/
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.