Vi Bilägares forum

Senaste artikeln om kamremmar missar en viktig sak.

Senaste artikeln om kamremmar missar en viktig sak.

Det går inte att kommentera senaste listan på priser för kamremsbyten.

I texten tar man upp att Volvo sänkt intervallen, och att Opel gjorde samma sak för ett tag sen, men inte ett ord om senaste kamremmsskandalen.

PSA, Peugeot, Citroen mfl har ju några motorer med rem i olja som har lång intervall, men det har visat sig att remmen inte tål olja och löses upp. Oftast verkar oljesilen i motorn sätta igen av skräp från remmen innan den går av = oljetryckslampan tänds, så det inte blir nått haveri, men mycket jobb för ingenting.

Hur en ny rem håller, om den är bättre, eller nån ny intervall har jag inte hört nått om.

Uppdaterat: 2023-05-17 16:04

Kommentarer

Egentligen är det genialt att låta kamremmen gå i oljebad, dels minskar friktionsförlusterna och dels ökar livslängden eftersom remmen varken utsätts för ljus eller luft.

Men det förutsätter att remmen har en konstruktion och ett material som tål den temperatur den utsätts för, vilket kan vara knepigt för det kan handla om differens på mer än 120 grader och då blir det verkligen förändringar på ventiltiderna.

Sedan får ju inte remmen påverkas av den olja som ska användas.

Fylls fel olja kan ju raset vara ett faktum ganska tidigt.

Det är enklare att använda en rätt utförd kedjetransmission.

Att blanda olika polymerer och utsätta dem för varierande belastning i extrema temperaturer kommer alltid att orsaka problem.

Uppdaterat: 2023-05-17 18:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo, men nu har ju PSA inte gjort den läxan, så en varning kan ju vara på plats.

Uppdaterat: 2023-05-17 20:59

Det är inte fel på remmen eller konstruktionen. Felet beror på att leverantören av oljan inte uppfyllde specifikationerna, ett produktionsfel hos oljetillverkaren som gjorde att oljan frätte sönder remmen. Med korrekt specifikation på oljan händer inte det.

F.ö. har nya PureTech motorn med 48V system för hybriddrift, kamkedja istället för kamrem.

Uppdaterat: 2023-06-02 14:56

Raphael, men det var ju precis det vi skrev om!

Uppdaterat: 2023-06-02 22:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Raphael skrev:

Det är inte fel på remmen eller konstruktionen. Felet beror på att leverantören av oljan inte uppfyllde specifikationerna, ett produktionsfel hos oljetillverkaren som gjorde att oljan frätte sönder remmen. Med korrekt specifikation på oljan händer inte det.

F.ö. har nya PureTech motorn med 48V system för hybriddrift, kamkedja istället för kamrem.

Måste det vara speciell märkesolja till dessa motorer?

Uppdaterat: 2023-06-02 22:34

Rätt tillverkad rem ska tåla alla förekommande motoroljor.

Uppdaterat: 2023-06-02 23:40

Håller absolut med Rikard in detta med oljan vs remmen ! Fast frågan är ändå hur smart det är att ha en rem som löper i understundom mycket varm olja - känns som man drar på sig flera bekymmer än man ev löser.

Uppdaterat: 2023-06-03 09:21

Som jag skrev tidigare: "Att blanda olika polymerer och utsätta dem för varierande belastning i extrema temperaturer kommer alltid att orsaka problem."

Idiotiskt lösning!

Uppdaterat: 2023-06-03 11:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag tror att detta fel kommer dyka upp ganska frekvent inom några år då 10 år gamla bilar med rem i oljebad.

Avsaknat oljetryck som beror på gamla kamremar som kanske inte bytts i tid eller andra faktorer som gör att det bildas små gummifragment i oljepumpens sil.

Redan nu är det mängder av psa och Ford bilar mfl som säljs billigt med detta symtom av fel med svagt oljetryck och blinkande oljetryckslampa.

För att inte tala om alla Nissan, mb mfl fabrikat som får byta kamkedjor i tidiga mil och i värsta fall hela motorn.🥺

Nja vi hobby skruvare kan nog göra klipp fortsättningsvis också 😂😊 på andras elende.

Uppdaterat: 2023-11-12 13:19
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html