Vi Bilägares forum

Samma fel efter reparation hos Toyota, mina rättigheter?

Samma fel efter reparation hos Toyota, mina rättigheter?

Hej

För knappt 6 månader sedan lämnade jag bilen för reparation för ett känt fel (check Vsc-system och check parking break). De tyckte att styrenheten har fått stryk och måste bytas, eftersom bilen va under 10år så betalade försäkringen hela kalaset.

I fredags lämnade jag in bilen för byte av bromsskivor och klossar, sedan skulle de släcka lampan för oljebyte (Toyota själva hade gjort oljebyte i samband med byte av styrenheten)
På lördag åkte vi till kolmården och på vägen hem dök varningslamporna för (check Vsc-system och check parking break) igen och bilen betedde på likadant som förra gången lamporna lös.

TOYOTA säger att de vill felsöka och för det vill de ha betalt 1500kr(självklart så ska jag inte behöva betala ifall de ser att det är de själva som inte har gjort sitt jobb korrekt) för ett fel som de själva har åtgärdat förut och som dök upp nu igen efter att de har pilat på bilen.

Den 17e ska den in på felsökning. Vad har jag för rättigheter i ett sådant fall? Ett fel som de har åtgärdat förut och som dykt upp igen. Jag vill absolut inte bli lurad och vill ha tips och råd.

Tack på förhand

Uppdaterat: 2020-12-15 09:34

Kommentarer

Kan inte redigera. Blev lite meningsfel. Hoppas ni förstår. Fråga på annars :)

Uppdaterat: 2020-12-15 09:41

Det borde vara Toyota som står för felsökningen och om dom sedan skall ha något betalt borde bevisa att dom inte bytte fel del förra gången

Uppdaterat: 2020-12-15 10:56
hans.antnas
Hans Berglund skrev:

Det borde vara Toyota som står för felsökningen och om dom sedan skall ha något betalt borde bevisa att dom inte bytte fel del förra gången

Exakt så tänker jag med. Men jag är orolig att de kommer hänvisa till en annan felkod och kommer hitta på massa ursäkter. Om jag minns korrekt fick jag veta att varningslamporna genererade drös med felkodar men att det va en specifik kod som de trodde va orsaken till det hela. Dum nog frågade jag inte efter ngn felsökningsrapport för att sedan jämföra med kommande felsökningen. Dock har jag koll på den specifika felkoden.

Uppdaterat: 2020-12-15 11:06

Håller med Hans ovan.

Du har all rätt att få bilen åtgärdad och inte stå för deras miss eller okunskap, men det blir väldigt svårt om de är oseriösa och inte själva tar på sig detta. Att begära pengar gör felsökning på samma fel är inte hederligt.

Men eftersom det är ett stort företag så bör allting registreras digitalt där någon högre upp kan granska fallet o se över utförda protokoll o historik.

Ring och mejla chefen på verkstaden och högsta ledningen hos Toyota Sverige och framför ditt fall.

Uppdaterat: 2021-01-19 11:40
Samer

Normalt brukar kunden kompenseras på något sätt i slutändan, men tyvärr får kunden ofta betala notan men kanske med bra rabatt

Uppdaterat: 2021-01-19 11:42
Samer

Alla seriösa verkstäder vet att felcoder ofta inte stämmer med verkligheten därför så får man ofta radera och ibland köra ett tag innan man byter dyra komponenter, ett exempel på C5 1 2,0 bensin felcod på tändningsramp var oftast kärvande ventillyftare som på en del kunde åtgärdas med byte oljetyp i motorn

Uppdaterat: 2021-01-19 12:47
hans.antnas

Vad jag vet så finns det ingen lampa för oljebyte på Toyota?

Uppdaterat: 2021-02-07 11:48

Det finns det Toyotor som har.

Exempelvis:

https://www.youtube.com/watch?v=W9wCuIp68_c

Uppdaterat: 2021-02-07 13:07