Hej,
Efter att ha kört över ett potthål i något för hög fart (antagligen) så har jag nu fått ett allvarligt problem med vänster bakhjul.
Direkt efter potthålet så uppstod ett klonkande varje gång hjulet snurrade ett varv, men efter ett tag så övergick detta till ett dånande istället och det låter som att metall ligger mot metall. Det luktar även bränt som om att något ligger och skrapar. Viktigt att poängtera är dock att inget av detta uppstår när man backar, utan bara när man kör framåt. Ljudet blir värre ju fortare man kör.
Bilen i fråga är en Saab 9-5 2.3t -01. Tänkte lyfta upp bilen och kika i helgen, men är det någon som vet vad det skulle kunna vara för fel?
Tack!
Kommentarer
Blir det varmt någonstans där bak när du kört en stund? Bromsskivor, nav, axel, ....
Bara framåt och inte bakåt... Kan det vara en handbromsback som kärvat fast och därmed ligger och skrapar emot när du kör framåt?
Ja just det. Det är trumbromsar baktill på den?
"Ja just det. Det är trumbromsar baktill på den?"
Ja små fjuttrummor till handbromsen, men jag tror inte felet ligger där, det skulle knappast uppstå i samband med ett potthål.
Det är en väldigt stabil bakvagn på 9-5, en modifierad Opel, men det som brukar ge sig på tidiga 9-5 är bussningarna, men det brukar inte yttra sig så här, men mycket kan hända på gamla bilar.
Jag tycker det låter som något brustit och ligger an mot däcket eller fälgen och som trycks hårdare an då du kör framåt.
Hissa upp bilen och ta bort hjulet.
Fjäderbrott?
Det är väldigt ovanligt med fjäderbrott på 9-5, däremot har 9-3 råkat ut för det, men det brukar inte ge något oljud.
Bromsback är en bra gissning.
En back (själva belägget) lossnade på min släpvagn och la sig troligtvis en bit över men andra backen.
Tvärstopp framåt, men rullade fint bakåt.
Ja Rikard det har jag också varit med om, men jag tycker det är underligt att det skulle uppstå i samband med potthålskörning och den här bromsens konstruktion talar också mot det.
Men det kan hända mycket knepigt med gamla bilar, vi får hoppas att TS kommer tillbaka och redovisar vad det är!
Det brukar kunna blir rost mellan belägg och metall. Största risken för att belägget ska lossna borde vara när man använder handbromsen. Väldigt många bilägare låter handbromsen vara helt orörd mellan besöken hos bilprovningen. Det näst mest dramatiska en handbroms kan vara med om borde vara kraftiga vibrationer, till exempel sådana som uppstår vid potthålskörning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.