Vi Bilägares forum

S60 2.4t Rycker efter gassläpp + varninglsampor, felkoder finns

S60 2.4t Rycker efter gassläpp + varninglsampor, felkoder finns

Har en S60 2.4t -01 som rullat på i 14200mil, alltid servad på volvo verkstad.
Bilen är chippad med steg 1 från bsr, jag har inte kört skiten ur bilen utan jag pendlar mest mellan jobb och hem.
Imorse när jag satte mig i bilen så började ABS lampan lysa gult samt motorlampan lös orange.
När jag släpper gasen helt så hugger det till i bilen, men om jag släpper gasen långsamt så hugger det inte till något.
Efter jobbet kopplade jag loss minuspolen för att återställa systemet, motorlampan lös inte längre då men kom tillbaka efter några mils körande.
Dock så lyser ABS lampan nu i orange. Cruise controllen fungerar inte heller.
Sitter även en IPD Heavy Duty Turbo Control Valve i bilen, jag har inte satt dit den själv utan det satt där när bilen köptes.
Jag har en PPC3 enhet som jag använde för att läsa felkoder, dessa fick jag fram.

Felkodsavläsning
Volvo

ABS - Antilock braking system
0x0095 Kommunikation styrenhet Kommunikation styrenhet
0x0021 Hjulsensor höger fram Felaktig signal

CEM - Central electronic module (D2)
0x1A53 Kommunikation med PDM-styrenhet Signal saknas
0x1A5D Kommunikation med ETM-styrenhet Signal saknas
0x1A62 Kommunikation med ECM-styrenhet Signal saknas

AUM - Audio module
0x41FF Förstärkare, subantenn Signal saknas

ECM Bosch ME7 - Engine control module, ME7
0x720A Kommunikation Immobilizer
0xE003 Konfigurationsfel
0x902A Kommunikation med gasspjällenhet

Idag efter jobbet så lös inte ABS lampan längre, men när jag bromsade så kändes det precis som om ABSen jobbade i pedalen, sedan började lampan lysa igen.
Verkar som ABS givaren dött höger fram(?), ska titta på det efter jobbet imorgon.
Men Kommunikationsfel med gasspjället? Är det bara att lämna in bilen och byta eller hur går man till väga?
Ska man boka tid hos volvo verkstad och låta dom felsöka med Vida?
Jag har inte pillat med bilar så mycket så jag tror inte att jag skulle kunna fixa detta med hemmameck om möjligheten fanns.

Hjälp :(

Uppdaterat: 2016-05-19 19:01

Kommentarer

Glömde skriva att det spjällhus som sitter i bilen är Magneti Marelli med vit etikett.

Min novisa tanke är att det är problem med ECU/spjällhus?

Känns konstigt när dessa problem kom på en och samma gång.

Ringde till närmsta volvo verkstad och dom ville att jag skulle komma in för felsökning som skulle kosta 1000:-

Uppdaterat: 2016-05-19 19:07

Det finns andra verkstäder än Volvos!

En bil av den här årsmodellen skulle jag aldrig låta Volvos verkstäder gotta sig åt. Den har ju inte gått så långt så försök hitta en seriös allbilsverkstad som kan titta på den.

Uppdaterat: 2016-05-19 20:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för snabbt svar !

Ok, har lite kontakt med en kille som jobbar på Mekonomen bilverkstad, kanske åker och hör med han istället då.

Hoppas jag kan åtgärda ABS lampan imorgon efter jobbet så ska jag felsöka igen.

Uppdaterat: 2016-05-19 20:51

Skumt att det kommer samtidigt, kan ju vara en tillfällighet men.....

På min v40 fick jag en massa osammanhängande felkoder när det var brott i kabelhärvan under tändstiftslocket, den går till tändspolar och vvt-enheten, och sitter tight när man byter stift.

När jag lirkade runt bland kablagen, gick säkringen till motorstyrenheten.

2,0 i v40 är en fyrcylindrig version av femman, så det ser nog lika ut, ungefär.

Överslag i kablage direktkopplade till ecu kan ju ge konstiga fenomen......

Att det kommer samtidigt med abs-felet kan ju vara en tillfällighet, eller spännings/ jordrelaterat.

Min farthållare funkade inte heller när abs-givaren vänster fram var trasig, det hänger ihop eftersom hastighetssignalen kommer från abs.....

Uppdaterat: 2016-05-19 22:01

Hastighetssignalen borde kunna ge information till alla möjliga funktioner i bilen så ABS-givare låter som en rimlig plats att börja på.

Uppdaterat: 2016-05-20 09:33

Bla till antispinn, som borde påverka gasspjället, via ecu......

Bilar är så komplexa system idag, att felsökning utan dator är nästintill omöjligt, med dator fast utan bilspecifik erfarenhet nästan lika svårt......

Jag köpte v40 med ett sånt fel, bilen startade inte och jag tog den billigt.

Felsökte med våld, gjorde en säkring av 4mm kabel och kabelskor, och såg vilken kabelhärva som brann upp........

Den som sålde till nig hade varit hos en verkstad som använt pc och sagt att "bilens dator är kass".

När jag berättade för en volvomek sa han bara att ,du kunde ju frågat, det hade jag vetat som första koll, dom kablarna går sönder ibland.....

En felsökningskunnig mek kan kanske gissa sig till felet av erfarenhet....

Uppdaterat: 2016-05-20 10:24

Rengjorde abs givaren höger fram och nu lyser inte abs lampan längre + cruise control fungerar !

Motorlampa lyser inte heller längre men den har försvunnit och kommit tillbaka innan.

Det va tydligen bara en tillfällighet att abs givaren strulade samtidigt, känns gött att ha löst ett problem !

Uppdaterat: 2016-05-20 14:34

Grattis!

"Ringde till närmsta volvo verkstad och dom ville att jag skulle komma in för felsökning som skulle kosta 1000:-"

Ja, lite egenarbete kan ofta vara lönsamt.

Nu kan du ju kosta på dig en liten godsak och fira!

Uppdaterat: 2016-05-20 15:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack !

Nu efter jag fixade abs givaren så rycker inte bilen alls om jag släpper gasen lite hastigare eller på högre varv, nu känner jag bara vanlig motorbroms.

Kan det verkligen vara så att dessa två saker hängde ihop? Jag är ju lite novis men jag ser ingen sammankoppling mellan de båda.

Uppdaterat: 2016-05-20 16:36

Styrdatorn till motorn vill ha information om hur fort man kör så det är helt normalt.

Uppdaterat: 2016-05-20 18:03

Antispinn tex är ju beroende av hastighetssignal från alla hjul, och styr sen gasspjället när man får släpp.

Därför är det möjligt att gasspjällsmotorn, potentiometern eller vad det nu är på s60, inte funkar optimalt vid abs-fel.....

Motorlampan brukar nog inte tändas då, så det beror nog på dom andra felkoderna, var dom färska eller lagrade?

Kan ju, eftersom det kommer ibland, vara någon glappkontakt.....

Uppdaterat: 2016-05-20 19:27
duccedriver skrev:

Antispinn tex är ju beroende av hastighetssignal från alla hjul, och styr sen gasspjället när man får släpp.

Därför är det möjligt att gasspjällsmotorn, potentiometern eller vad det nu är på s60, inte funkar optimalt vid abs-fel.....

Motorlampan brukar nog inte tändas då, så det beror nog på dom andra felkoderna, var dom färska eller lagrade?

Felkoderna för gasspjället är färska om jag inte av misstag har missat dom innan.

Nu när ABSen är fixad känner jag inte av något konstigt från bilen, tänkte radera felkoderna och se vilka som dyker upp imorgon på vägen till och från jobbet.

Motorlampan lyser inte heller längre, kanske dyker upp efter bilen har körts ett tag om det är något med spjällhuset.

Om det är fel på spjällhuset så borde man väl känna av det på bilen eller är jag helt ute och cyklar?

Uppdaterat: 2016-05-20 19:46

Det borde man kanske, men det kan också vara ett fel du inte märker av rent praktiskt.

Det kan vara ett intermittent fel, som sätter felkoder som inte försvinner förrän du raderar även om felet är borta, eller kommer och går....

Kablar med brott/glapp, fuktkänsliga kontakter osv.

Uppdaterat: 2016-05-20 20:30

På vår f d Corsa -02 så gick motorn in i nån form av "säkerhetsläge" när den ena ABS-sensorn (den som också var kopplad till hastighetsmätaren) la av. Och då gick motorn allmänt dåligt och var också törstigare. Inte helt nöjd med den lösningen bara för att en ABS-sensor gett upp - det borde väl räcka med att den röda lampan lysta ilsket i panelen...

Uppdaterat: 2016-05-20 21:03
duccedriver skrev:

Det borde man kanske, men det kan också vara ett fel du inte märker av rent praktiskt.

Det kan vara ett intermittent fel, som sätter felkoder som inte försvinner förrän du raderar även om felet är borta, eller kommer och går....

Kablar med brott/glapp, fuktkänsliga kontakter osv.

Raderade felkoderna som fanns i bilen och åkte ut på en liten åktur, inga felkoder har dykt upp än.

Ska söka igenom bilen imorgon efter jobbet igen, så jag får hålla tummarna bara.

Pi skrev:

På vår f d Corsa -02 så gick motorn in i nån form av "säkerhetsläge" när den ena ABS-sensorn (den som också var kopplad till hastighetsmätaren) la av. Och då gick motorn allmänt dåligt och var också törstigare. Inte helt nöjd med den lösningen bara för att en ABS-sensor gett upp - det borde väl räcka med att den röda lampan lysta ilsket i panelen...

Hehe jag håller med dig helt och hållet, kändes som om något mycket allvarligare va fel på bilen när den började gå lite dåligt, och allt pga. en ABS givare...

Uppdaterat: 2016-05-20 21:24

En bekant fick samma fel på en V70 och det var spräckt kuggkrans. Tydligen tänds även motorlampan då... Läs mer om detta här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=59574 Som tur är var det billigt att fixa. Speciellt om man gör det själv. Själva kransen kostade inte mycket.

Uppdaterat: 2016-05-20 22:21

Så bra, då hängde det kanske ihop....

Uppdaterat: 2016-05-21 06:23

Kände att det va dags för en liten uppdatering efter några dagars körande.

Allt ser bra ut !

Hittar inte en enda felkod i bilen, den rullar på som den ska.

Tack för all hjälp =)

Uppdaterat: 2016-05-23 21:37