Ford Focus 2002
17000 mil.
Jag köpte en begagnad Ford Focus för ungefär två veckor sedan.
Fjärrkontrollen funkade inte och förra ägaren "gissade" att det bara var att byta batteri.
Följande har jag prövat hittils:
- Bytt batteri i fjärren två gånger.
- Öppnat fjärren för at inspektera kretsarna.
- Försökt "programmera" nyckeln genom att vrida tändningen till II 4 gånger (första signalen för bilen hörs men ingen andra signal när jag trycker på fjärren).
- Jag har kontrollerat den fruktade säkring 63 och sett till att den är hel (med mätinstrument).
Fjärren tycks alltså vara "död" så jag har beställt en ny från en låssmed.
Men innan jag hämtar upp nya fjärren och säger till dem att den inte funkar så vore det bra om jag ser till att det inte är något annat som är fel.
Om det inte är själva fjärren, vad skulle det då kunna vara?
Jag läste i den här tråden:
http://www.diynot.com/diy/threads/ford-focus-central-locking.44797/page-2
...att de rekommenderar att dra ut och sätta i sladdarna i en låda som det står 'Siemens' på, men jag vet inte riktigt var man hittar den?. Jag såg den inte i utrymmet under ratten där säkringarna sitter.
Vad föreslår ni att jag prövar för att få saker att fungera?
Kommentarer
Råkade klistra in en engelsk ämnesrad, sorry :-P
Om man säger så här...
Testa nya fjärren, funkar inte den heller, ja då är det nåt annat.....
För det är väldigt svårt att felsöka om du inte vet att fjärren funkar.
Om pipet för fjärren inte komner när du försöker programmera den till bilen, är det ju högst troligt att den är död.....
Mottagaren kanske kan vara död, men hur kollar du det om inte fjärren funkar?
Alternativet är ju att använda nyckel, man kan kanske leva med nån defekt på en bil som de facto är uttjänt, 15 år är övertid......
Jag hade inte lagt energi på det, faktiskt.....
Kollat så att kontakterna inne i fjärren verkligen fungerar ? Har fixat ett par fjärrar som tycktes felaktiga genom att ta isär dom och spraya "antioxidations-medel" på kontakterna. Tror faktiskt att en av dessa var till en Focus och den andra till en Merca.
Jag börjar förstå varför förra ägaren sålde bilen.
Jag hämtade fjärren hos låssmeden igår och den funkade fint efter att ha programmerat den genom att vrida tändningen till läge II fyra gånger snabbt och sedan trycka på en av knapparna.
När jag bytte den gamla fjärrdelen med den nya på nyckeln så funkade det dock inte att starta bilen.
Jag skar då ut en liten del från den gamla nyckeln som ser ut som en pytteliten glas-stav (nåt sorts identifierings-"chip") och flyttade över till den nya fjärren där det fanns en tom plats för den.
Tack för alla tips!
Nu funkar både tändning och fjärr bra! Hurra! :-D
500:- spänn hos låssmeden istället för 3000:- hos Ford :-D
Snyggt jobbat
Den där lilla prylen är transpondern som avkodar startspärren
Synnerligen viktig och säkert den som fordverkstaden vill ha betalt för sant arbetstiden att programmera den till bilen, det kan du nämligen inte göra själv med tändlåset.....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.