Tjenare!
Min kära passat verkar inte uppskatta kylan (0 till -5 grader) och vinter precis lika mycket som jag. Den kommer inte ens upp i 90 grader när jag kör motorväg 100+ utan den bara varierar mellan 60-85. När jag står still ökar den i temperatur men så fort jag börjar köra börjar temperaturen sjunka. Under sommarhalvåret är detta inte ett problem.
Värt att notera är att den inte har dieselvärmare, men brukar köra motorvärmare varje gång jag ska iväg.
Termostaten är nyligen bytt och jag gjorde även en felsökning på alla system (inga fel).
- Passat B7 2012
- 2.0 TDI
- 4motion
- DSG (automatlåda)
Är detta normalt?
Med vänliga hälsningar,
Erik
Kommentarer
Att termostaten är bytt är ju ingen garanti att den fungerar som den ska.
Ta bort termostaten och kolla den i en kastrull med vatten på spisen, den ska inte öppna förrän det blir små bubblor i vattnet, om du nu inte har en termometer förstås!
Ja symtomen är Verkligen termostat fel.
När du kallstartat och kört en stund och tempmätaren börjat öka något, typ 5-10 minuter.
Stanna och känn på kylsrslangar till kylaren.
Det bör inte vara varma eller Dom bör vara kalla och överdelen kylare iskall och den till värmepaketet bör vara varm.
Varma kylarslangar /toppen på kylaren varm då läcker termostaten.
Kom just på att temperaturen började åka jojo på kollegans Crafter 2.0 TDi när avgaskylaren gick sönder.
Det är ju ett standardfel som alla 2.0 TDi råkar ut för, förr eller senare.
Begränsa luftinsläppet i motorrummet, det enda som hjälper i sträng kyla -15 och lägre, det finns som tillbehör på en del märken
På äldre bilar fanns ofta kylargardin trots termostat, men den försvann i mitten av 1960-talet.
Det var ofta problem med att öppna den under körning när temperaturen började stiga eftersom fartvinden klistrade den mot kylaren och det framtvingade en ofrivillig fartminskning.
På ännu äldre bilar av premieklass var ofta grillen utformad som en jalusi som var termostatstyrd.
Mycket var bättre förr!
Hejsan efter ett tag!
Problemet är löst. Det var DSG-termostaten som fastnat i öppet läge. Den "vanliga" termostaten som jag bytt innan tog jag ur och dubbelkollade att den fungerade, vilket den gjorde.
DSG-termostaten var riktigt enkelt att byta, tog 25-30minuter.
1K0 121 113A var numret på den.
Nu når bilen arbetstemperatur utan problem även vid kallare grader.
God jul på er!
Trevligt med återkoppling.
Då har vi lärt oss nått nytt, och lägger DSG termostaten på minnet.
Ja vi tackar för återkopplingen.
DSG-termostaten går att se bara man tittar under huven men man måste plocka bort luftburken för att komma åt.
För att ta bort lossar man helt enkelt bara på de två slangklämmorna för att få loss hela "slangen".
När denna är loss är de inte svårare än så att lossa dessa slangklämmor och trä i den nya termostaten. NOTERA vilket håll den sitter i från början eftersom den endast funkar i en riktning. Det sitter även en pil på termostaten.
Skriver endast detta för att förtydliga vart den sitter.
God jul och gott nytt år!
Tack för den jättebra återföringen.
Guld för den som hamnar i samma läge.
Tack.
Ja sällan man får så utförlig feedback på ett problem som dessutom löstes!
Ja, det är bara att tacka! Återkoppling när den är som bäst.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.