Hej
Jag håller på att slita mig till guds förbannelse. Vi har sedan ca 2 månader sedan köpt en Vectra C - 08 som gått otroliga 3700 mil. Vid inköpsdagen gick bilen fint med en okej motor temp som såg ut att ligga runt 87 grader på mätaren. Detta var när det var ca 10 grader ute.
Desto kallare det blev ju mer visade sig symptomen. Det började med att temperaturen låg stabilt runt 86-87 grader för att sedan dala ner till under 80 C vid motorbromsning. "okej, termostaten är slut. Bara att byta". Beställde en ny där öppningstemperaturen skulle vara låga 82 C enligt skruvat.se och Haynes reparations handbok. Byter termostaten men bilen beter sig ganska exakt som förut. Dvs orkar aldrig upp över 86 grader och dalar ner till 80-79. Detta går upp och ner vid varierande hastighet, med symtomet att motorn går varmare vid högre hastighet och knappa 80 C vid stadskörning.
Jag hoppas på temp givaren, att något späningsfall gör att det blir fel värden. Byter denna men bilen beter sig precis som förut.
Jag ger upp, bokar tid på auktoriserad verkstad, förklarar felet och att jag bytt termostat och temp givare utan resultat. Man tar in bilen för felsökning och frågar mig vilken termostat jag stoppat i? "den för 82 C som jag fick fram på reg numret hos skruvat.se samt vad som står i verkstadshandboken" svarar jag. "Det är fel, den ska öppna vid 92 C". Jag suckar och bokar tid för att dom ska byta till den, enligt dom, korrekta termostaten. Bilen fixas och jag hämtar den precis när dom stänger och kör hem.
Bilen orkar nu knappt upp i 84 C och pendlar mellan 80 till 83-85 grader beroende på hastighet. Står jag på tomgång så orkar bilen upp i 87 grader för att sedan falla snabbt till 80 grader. Kör jag så håller den sig kring 80-84. Med den "gamla termostaten" jag själv fixade så gick bilen åtminstone upp till 90 grader på tomgång och kylarfläkten gick igång. Nu går bilen aldrig över 84-85 grader på tomgång, och det med samma omgivningstemperatur(!!!).
Jag har nu slut på idéer. Min Haynes manual säger 82 C arbetstemperatur på 2.2 liters motorn. Verkstaden säger det är fel. Nu går motorn ännu kallare. Sista punkten för felsökning är bränsleinsprutningens dator. Detta låter dyrt...
Vad är normal arbetstemperatur för 2.2 liters motorn? Haynes föreslagna 82 C låter vansinnigt lågt. Jag har ändå ägt massa bilar varav två tidigare Oplar och ingen har betett sig på det här viset. Alla har jobbat kring 90 C.
Kommentarer
Jag har haft liknande problem på min Octavia RS -06, senaste åren har motorn börjat gå allt mer kall. I somras orkade tempen som mest upp till 87 en varm dag, förra vintern låg den runt 75 som mest fast jag täckt lite mer än halva kylaren. Nu har jag en extra "databox" PolarFIS+ så jag ser t.ex. kylvattnets temp i exakta grader. Original tempmätaren stämmer egentligen bara vid 50 grader. Jag lämnade in bilen för byte av termostat, dom var lite skeptiska på verkstan men jag sa byt bara. Och se, nu blir motorn varm ganska omgående och håller 90-93 grader. Ett extra plus är att det grå klegget på oljepåfyllningskorken försvunnit. Mitt problem var ju enkelt fixat, du har säkert nåt annat eftersom du bytt termostat. Och ibland kan tempmätare visa helt galet.
Har du testat att känna på kylaren?
När du upplever att den inte når arbetstemperatur - blir kylaren varm då? Trots att motorn inte är uppe i temperatur?
Som ovan nämnts - stämmer termometern? Eller kan det vara den som visar fel?
Det går att gå in i diagnostik läge på Vectra där man får ut rådata från ECUn, bland annat kylarvätsketemperaturen utläst i Celsius som ger mycket exaktare indikering än temp givaren på instrument panelen. Det är den jag alltid har tittat på under denna felsökning.
Jag har när motorn hållit ca 30 C kännt på kylarslangarna vid tomgång och ena slangen är kall medan den andra är varm. Detta borde väl betyda att ingen kylarvätska läcker över termostaten?
Ett annat roligt symptom jag har märkt men som jag glömde skriva om är att om man stänger av värmen in till kupén så sjunker motor temperaturen till 80 C, men sätter man igång värmen på fullt flås så stiger den ganska omgående till 84 C.
Hur går man in i diagnosläge ?? Går det på en Zafira ??
Jag har en Zafira 2,2 som jag kan ta ut och åka med en sväng för att kolla hur den beter sig.
Jag har inte noterat nått särskilt om tempen på vår bil, mer än att den har bra och snabb värme.
På Vectra (och även Astra har jag för mig) så kan man, när bilen står på tomgång och stereon är på, trycka och hålla in Settings tills man hör ett pip i högtalarna. Därefter trycker man på knappen BC som sitter under Setting upprepade gånger så kommer man in i en massa undermenyer i stereon där man får fram status på komponenter i bilen. När man kommer till statusfönstret OA Temp så kan man läsa ut temperaturen på kylarvätskan vid "Coolant".
Vore hemskt snällt om du kunde kolla med Zafiran hur den jobbar i temperatur.
Aha !! Zafiran är inte hemma just nu, men jag ska spana när den kommer hem, troligtvis i morgon kväll.
Åtminstone äldre VAG-bilar med Climatronic har nåt liknande som jag använde mig av förr. Man tryckte på några knappar och så kunde man få fram en hel massa mätvärden. Vet inte om det finns på nyare bilar men månne inte?
Stämmer
https://www.youtube.com/watch?v=0W44id3R2eA
Kan tillägga att jag har haft bilen på felsökning och verkstaden är lika förbryllad som jag är. Dom har bytt termostat två gånger själva och hittar inget fel på motor styrningen eller några komponenter.
Dom har varit i samtal med Opel och man har upptäckt att bilen tappar tryck i kylsystemet under körning. Jag frågar dom om det är så att vattenpumpen är slut eller om toppen är skev? (pessimist som man är) men dom menar på att det kan vara en micro spricka i expansionskärlet som gör att bilen inte får upp trycket under körning.
Man ska ta hem ett begagnat expansionskärl och byta detta med. Återkommer med visare info.
Inget provtryck med läcksökning?
Eftersom ingen har anmärkt på sådana problem tidigare är det inte vanligt...
Det är nämligen antalet som avgör hur vanligt det är, även om det kan låta svårbegripligt...
Bilar utan viktiga mätare är allvarliga problem.
Om Astra från 2004 som saknar vanlig mätare inte haft funktionen att visa temperaturen i skärmen skulle det varit ett problem.
Dock är det så att man inte kan undgå att notera att det finns en utbredd önskan hos många att hemskt gärna försöka överdriva varje minst lilla fel på någon enda enstaka Opel till att bli en enorm fundamental jättekatastrof med förödande konsekvenser.
Missnöjet med att det inte är många fel på Opel är hos en del svårt att leva med om man ska döma av den klagolåt som hörs från vissa över att de inte oemotsagda kan få sprida angenäma och mysiga lögner.
Att kjlra omkring och mäta tempratur på en bil är löjligt,snöa inte inn på det.Det kan vara allt möjligt,grillen,aurodynamic,termo
fläkten(ar) osv.lagom thermostat ligger rundt 87 grader och om npn grad skiljer så gjör det inget om man inte är seriös tävlingsförare i en svindyr tävlingsbil.Prova "skrappa" syntetoljan och andvänd mineral,semi typ gtx eller magnetic.
Det som gör mig lite orolig är att cirkulationen upphör vid körning. Dvs glykolen kommer inte runt motorn och förbi temp mätaren, vilket gör att instrumentet läser av en kallare motor temp än vad som egentligen är fallet. Risken är ju att motorn går för varm trots att det ser ut som att den går för kall.
Att det idag är mer fel på Opel än på något annat bilmärke är bara en gammal skröna som gått i generationer av folk som vägrar förändring. Det är snarare så att Opel och VAG har bytt plats dom senaste 10 åren beträffande kvalitetsproblem.
Jag tror att det är topplockspackningen som är på väg för min fars Opel Corsa var det så. Förmodligen har den kokat för tidigare ägare. Fast jag hoppas att det inte blir så. Fast just den motorn är känd för att ha problem. Väldigt konstigt på en bil som endast gått 3800 mil. Borde vara nästan ny fortfarande.
Rikard hur gick med din Zafira med likadan motor. Läste du av någon data?
Ursäkta, jag har gölmt o säga att vår är äldre, och saknar den funktionen.
Minimats1: Varför tror du att det är topplockspackningen? Den dricker inget glykol överhuvudtaget så det verkar inte läcka ändå. Borde det inte gå åt glykol om topplockspackningen är slut? Sen borde motoroljan bli grådassig?
Hur som helst så har jag fått tillbaka bilen från Opel verkstaden. Dom kan inte laga bilen. Dom har gjort allt och gått igenom allting i motorn men dom hittar ingenting. Opel själva säger att dom har ingen aning om vad som är fel, mer än att den inte går "som den ska". Dock arbetar motorn enligt ett okej temperatur spann enligt verkstaden. Enda rådet jag fick var att testa med pappskiva I kylaren på vintern...
Får lov att erkänna mig besegrad av Vectran :(
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.