Vi Bilägares forum

Oljetryck och vevhusventilation....

Oljetryck och vevhusventilation....

Nu behöver jag hjälp!
Köpte en passat 1,8t -93.
Gick fint, servad enl bok tills den tog slut....
Bytte olja och filter, såg bra ut när jag tappade ur den.
Körde nån vecka, allt bra.....
Vevhusventilationsröret i plast var trasigt, så det luktade olja i kupen, rätt vanligt fel.
Fixade det också.
När jag körde efter det bytet larmade den efter en liten stund för lågt oljetryck, över 1500 varv, upp till det tänds inte lampan......
Ventiltryckarna slamrar rejält också, och bilen började misstända......
Eftersom bilen gått en del sen serviceboken tog slut, letade jag upp förre ägaren...
Han hade inte bytt olja på 6700 mil, bara fyllt på.....
Yippee, då har min finolja löst all skit i motorn.....
Tömde oljan genom sil, svart, jovisst men inget anmärkningsvärt, jag vet ju om oilsludge och oljesilsproblemet...
Tog av turboröret och nivågivaren från sumpen och tittade in med inspektionsspegel, men knappt nån kokssmet alls......
Hällde i 5l diesel, lgenom oljestickans rör så klart...lät stå över natt, för att se vad den löste, kom lite grann, mrn inte mycket, och då hällde jag ändå den genom kaffefilter.....
Lyfte av ventilkåpan, då stod det färsk olja ett par cm upp på 2 av stiften, därav misständningen.
Dock inget gammalt inbränt klet vid stiften, varför det bör ha brustit nu...
Ventilkåpan och vevhusventilationen, slangen och det andra jag lossat i närheten, ser bra ut, oilsludge är inte problemet, tror jag.....
Bilen har med slarvern endast körts långa sträckor, nästan aldrig under 5 mil.....
Satte ihop, körde en "invändig motortvätt", blev lite svart, men inte anmärkningsvärt.
Men, jag gjorde ju ventilationen tät, vid närmare eftertanke såg röret ut som om det brustit, inte murknat.
Kan en vevhusventilaton med stopp i ventilen eller backventilen tex, bromsa oljetrycket till toppen?
En teori, jobbar nu, så jag kan inte meka idag, och kan inte släppa tanken på det......

Uppdaterat: 2016-02-28 09:57

Kommentarer

Det är ju en 2003, skrev fel.....

Uppdaterat: 2016-02-28 09:58

Stopp i oljekanaler är ju ett klassiskt fel, det fick jag på min BMW jag hade för längesedan. Kostade 10.000 att fixa till.

Uppdaterat: 2016-02-28 10:37
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo, det var ju min första tanke.....

Men normalt brukar oljetryckslampan isåfall ge tecken genom att glimma till ibland osv, lyftarna slamra mer och mer.

Men detta kom som en blixt från klar himmel, direkt efter reparationen, det var bara jag som inte satt ihop det förrän nu....i mina tankar i lastbilen....

Att jag inte plockat sumpen än, beror på platsbrist, garaget ockuperat, och släppa en framvagnsbalk utomhus i februari, nja.....

Uppdaterat: 2016-02-28 10:43

Mm du har rätt, lyftarna brukar börja slamra och det tjuter ibland lite om kammen om den inte får smörjning. Lite konstigt är det allt.

Uppdaterat: 2016-02-28 10:49
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Sammanträffandet mellan rep av vevhusventilationen och bortfallet av oljetryck är för bra för att vara en tillfällighet....

Eftersom jag bytte röret, och sen inte körde bilen förrän dagen efter, så föll det bort.....

Bortfall av oljetryck är ju liksom ett allt överskuggande problem.....

Min tanke är att övertrycket i vevhuset, som det kan bli av igensatt ventilation, möjligen bromsar oljeflödet.

Har ju, mitt nöt, inte provat med någon slang avkopplad......

Jag tyckte dock att det blåste lite mycket i oljepåfyllningslocket, samt att ventilkåpspackningen sprang läck, den var rätt risig....

Min fråga här var mest för att lugna mig, innan jag får provat....

Måste lösa det innan jag tar sumpen i onödan, och sen blåser en packbox....

Uppdaterat: 2016-02-28 11:56

Låter som om du måste testa ventilationen först ja för säkerhets skull. Jag hade en Passat 1.8 2000 som gått 25.000 mil men jag hade inga såna problem. Däremot fick jag problem med ABS styrenheten på den. Det är ett standardfel på gamla Passater och dyrt att fixa om man inte skickar enheten till en som lagar elektronikboxar.

Uppdaterat: 2016-02-28 12:14
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Jo sånt kan ju komma....

Men jag köpte den billigt, och den går(gick)bra och är rätt bra i skicket för 27000 mil, så det är risker man tar.....

Lamporna till abs tändes ibland, oftast i regn, för att vara släckta efter omstart...

Så jag hade enheten i åtanke, men det försvann när jag rensade upp givarspetsarna och kuggkransarna med bräkleen och stålborste.....

Uppdaterat: 2016-02-28 12:22

Ah ok, det vår så min började krångla, den lös till ibland för att efter ett tag lysa allt oftare. Mestadels slocknade den när man startade om bilen men det kom snart igen och efter ett tag började den lysa mer konstant.

Ny enhet på Bilcentrum kostar 25.000:- utan montering, utbytes utan garanti kostar ca 11.000:- och hittar man en reparatör kan man få den lagad för ett par tusen.

Uppdaterat: 2016-02-28 12:26
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Och är man elektronikkunnig, finns det howto på youtube....

Det är en lödning som är känslig, men det kräver att man löser upp lacken på kretskortet när man sågat upp locket på enheten osv...

Känns mer safe att skicka till elektronikfirman....

En folkvagn är ju sämre hopsatt än en xbox, där är det en baggis att laga red ring of death.....

Jag börjar tro på dom som menar att dom billigare tyska märkena ford och opel, är bättre än dom dyra "kvalitetsmärkena".....

Jag var sugen på en mondeo när denna dök upp, fan vet om inte en sån är säkrare....

Har aldrig hört talas om några speciellt dyra, vanliga fel på dom, bara att dom är " allmänt skraltiga"...

Opel har jag haft, en omega som aldrig klabbade, men den var urtrist att köra, 115hk räcker inte i en stor bil....

Uppdaterat: 2016-02-28 13:13

Om det pustar i röret vete sjutton om du inte har pajade ringar som ökar trycket i vevhuset, det kan ju också vara förklaringen till oljiga stift.

Annars brukar ju olja på stiften bero på läckande ventilslider, men det är ju inte så vanligt numera.

Jädra klant som inte bytte olja, jag begriper mig inte på snåljåpar som inte sköter oljebyten.

Uppdaterat: 2016-02-28 13:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, jag hade inte olja i förbränningsrummet, utan i tändstiftsbrunnarna, där ligger en inre ventilkåpspackning, som brustit.

Så isolatorerna var täckta av olja.

Och det var nytt...

Ringarna kan ju släppa förbi lite kompression, motorn är gammal, så på det viset byggs ju ett högre vevhustryck.....

Men före bytet var allt bra, kollade alla värden i realtid, innan det här hände...

Vacuum, turbotryck, temperatur osv.....

Att vacuum var bra samtidigt som ventilationen stod öppen, tyder ju på stopp mellan läckan och luftfiltret, eller?

Det sitter en backventil (tror jag det är)på en slang ut i fria luften från t-korset under insuget, typ överloppsslang.

Sen en ventil bakom ventilkåpan, 3-vägs, från den en slang från vevhuset, en till ventilkåpan och en till luftfiltret...

Är det en backventil, eller vad gör den?

Nån sån ventil brukar ju vara ett problem på saab....

Uppdaterat: 2016-02-28 14:39

Jag tror inte att vevhusventilationen kan påverka oljetrycket ö.h.t. Däremot så finns det en bypass-ventil i oljepumpen (och en vid oljefiltret - tror jag). Är någon av dessa defekta, så lär inte oljetrycket bli bra..... Info här: http://www.audizine.com/forum/showthread.php/610203-1-8t-Oil-Pressure-Survival-Guide-and-troubleshooting-DIY

Uppdaterat: 2016-02-28 15:52
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Ok, ingen olja i förbränningsrummen, då missuppfattade jag och jag antar att det inte finns någon blårök i röven heller.

Här beskrivs problemen med Saabmotorernas oilsludge ganska väl http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Det kanske kan ge dig lite hjälp, principen är nog densamma.

Uppdaterat: 2016-02-28 16:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack, audi och nisse, nu fick jag lite kvällslektyr.

Ska ändå prova att koppla bort vevhusventilationen, för att säkerställa.

Jag tror inte på tillfälligheter, som att ett fel uppstår när jag lagar ett annat, bara sådär.....

Övertryck i ventilkåpan mot ett redan kanske klent tryck, jaja, ska meka imorgon. .

Kan ju vara att jag har oljetryck som ligger nära nedre gränsen....

Får mäta trycket, ecu ger ingen uppgift om oljetryck, så jag måste fixa en gammaldags mätare....

Uppdaterat: 2016-02-28 17:25

En lite fundering i ämnet medans vi vänta på upplösningen.

En del motorer har slangar, ventiler och burkar till förbannelse, avsedd för vevhusventilationen, andra har en liten slang från ventilkåpan till insuget med en backventil på, och oljefälla inbyggd i ventilkåpan.

En del modeller har problem med ventilationen, samtliga är från kategori ett där allt hänger utanför.

Man funderar ju lite på varför ??

På min egen Volvo är det serviceintervall på oljefällan, det var dock inget dom tänkte på när dom byggde motorn, det tar en dag att riva insuget och byta fällan.

Uppdaterat: 2016-02-28 19:12

Audi, du trodde inte på min teori....

Men läsningen du skickade var riktigt upplyftande.

En av punkterna på saker som kan begränsa oljetrycket var vevhusventilationen...

Just felaktig pcv, den bakom ventilkåpan, skapar undertryck i vevhuset....

Det håller inte emot oljetrycket uppåt toppen, vilket jag trodde, men motarbetar pumpen.....

Även ett moderat undertryck enl hans uträkning, kan sänka oljetrycket med 10 procent,

Killen som frågade på forumet skribenten länkat till, hade fått problem med oljetrycket....efter att ha bytt " that piece of crap plastic tube".....

På en a4 -04, samma motor som min.

Det är möjligt att när jag fick vevhusventilationen tät, blev det baksug...innan ventilerade den ju naturligt, som på en amazon.....

Ska felsöka imorgon, tack igen för länken, den är värdefull.

Amerikanska forum är bra, verkar som insatta människor där är mer benägna att dela med sig, vilket stämmer med det öppna sättet folk där har....

Har hittat enormt många tricks och tips där till min mc, bla annat vilka kamremmar som är oem, fast med tillverkarens stämpel, gates, alla remmars fader....

Betalade 25 procent av det hutlösa svenska priset för dom, inkl tull moms och frakt......

Uppdaterat: 2016-02-28 19:25

Tja, jag har inte lusläst länken, men att det skulle kunna sänka oljetrycket med 10% är inte sannolikt. Det där med vakuum kan jag ganska bra;-) Sätter du tråget under 100% vakuum, så kommer det ö.h.t. inte att påverka oljepumpens tryck. Den befinner sig under ytan och ett vakuum (inte ens 100%) kommer inte att påverka trycket som den ger (såvida inte vätskan (oljan) kokar p.g.a. vakuumet). Däremot kommer ett mycket högt tryck i andra änden att påverka det hela, men då pratar vi nog ett bar eller så. Och det tror jag inte att du kan ha i ventilkåpan, det skulle nog blåsa packningen illa kvickt.

Jag har jobbat med vakuumteknik.

Uppdaterat: 2016-02-28 19:41
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Jo så är det rikard, vissa elementära prylar sitter så illa till.

"That piece of crap plastic tube" som han kallade den, var den jag bytte. ..

Den blir murken, tunn skitplast som det är, sitter under insuget, bland ett ormbo av vacuumslangar....

Flytta expansionskärl och plocka av spjällhuset är minimum, och då är det trångt...

Funderade en stund på att plocka av insuget...

Varför gör man den inte i plåt, eller nån åldersbeständig plast?

Tror fan att toyota hade gjort det, där kommer den där frågan in, är dyra europeiska bilar bättre, beror på hur man ser det.....

Byter man grejor efterhand funkar dom länge, dom japanska går och går, till dom går totalsönder......

En volvo eller folka är uppenbarligen ett rullande renoveringsobjekt från dag ett....

Uppdaterat: 2016-02-28 19:43

Det var ju det det gjorde, audi, blåste packningen, vid 2 av tändstiftshålen, och det var inget gamnalt, bara färsk olja, inga spår av gammalt inbränt, varken på kåpan, stiften eller tändhattarna....

Det borde det ju vara om det läckt länge.

Den yttre packningen är silikonlimmad, så den höll ju bättre, även om den var risig ...

Uppdaterat: 2016-02-28 19:51

Jag tycker det är trevligt att du kommit något på spåren och jag hoppas att du löser problemet.

Och lika trevligt är det att ingen kommit in och förklarat att det är ett fel som aldrig inträffat på ett visst annat bilmärke.

Uppdaterat: 2016-02-28 19:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Bara hjälpsamma kommentarer, då är ett forum som bäst.....

Jag skiter ju i om ett visst märke kan gå sönder eller inte, det märke jag har just nu gör det ibland....

Men det är några tusen kvar till den är i sitt rätta värde, så jag klagar inte.....

Uppdaterat: 2016-02-28 20:03

Nu tror jag inte att 1 bar (20% av oljetrycket) kan uppnås i mottryck - även med helt igensatt vevhusventilation. Oljestickan skulle "ploppa upp" vid ett mindre övertryck än så.

Uppdaterat: 2016-02-28 20:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oljestickan sitter i vevhuset, jag har tydligen övertrycket i ventilkåpan, alt undertryck i vevhuset enligt hans tes....

Dessutom är oljestickans rör inte tätt, det är ett plaströr trätt över ett plåtrör, utan oring, har nämligen bytt både sticka och rör, en annan klassiker hos vw....

Även det "a piece of crap plastic...."som håller exakt 12 år.....

Men angående vätskeflödet under ytan om ett vacuum uppstår ovan ytan, borde undertrycket väl kunna störa flödet, dvs pumpen på sugsidan skulle få det jobbigare, eller?

Säger inte rakt ut att du har fel, bara ifrågasätter....

Sen verkar det på uppgifterna i skriften, att toleranserna för tryckvarningen är snäva, jag har ju inte mätt trycket än, men det kommer.

Uppdaterat: 2016-02-28 20:37

Ventilkåpan har nog samma tryck som vevhuset (oljekanaler för returoljan ger en direkt förbindelse - och därmed samma tryck). Vad gäller vakuum, så påverkar det ö.h.t. inte flödet genom pumpen - såvida det inte är så lågt att oljan (vätskan) börjar koka. Pumpen ligger under ytan och vad som sker över ytan påverkar inte pumpen. Vätska är vätska - så länge den inte kokar - eller möjligen kaviterar. Men det tror jag inte den gör i detta fall.

Du är välkommen att ifrågasätta;-) Och jag kan ha fel, det är rätt vanligt;-)

Uppdaterat: 2016-02-28 20:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

BMW har ingen returkanal i topp/block, det rinner i ett externt rör.

Jag tänker lite då här, en ide jag läst nån annan stans. Övertrycket bildas ju i vevhuset, om då vevhysventilationen inte klarar av det trycket av nån anledning går trycket upp genom returen för oljan, topplocket blir då fullt med olja, och bildar ett mottryck för oljan, eller så tar oljan slut i tråget.

Uppdaterat: 2016-02-28 21:33

Här sögs dock oljan neråt.

När jag drog upp stickan hade oljenivån stigit.

Efter att jag bytt olja kollade jag ju nivån, först kall och sen varm, sen kall igen efter bytet av vevhusventilation nån vecka senare, då huven var uppe.....

Strax under max, som sig bör.

Efter att trycket försvann hade nivån stigit till 5 mm över max......

Morgonen efter normal igen.

Stödjer tanken om för stort undertryck i vevhuset.....

För att trycket cirkulerar fritt via vevhusventilationen, åt ett håll?

Ska ventilen bakom toppen begränsa vevhusventilationen till luftfiltret och leda in i ventilkåpan när turbon laddar?

För att inte det ska bli för mycket sug i ventilationen då?

Då kanske ventilen står öppen på oönskat sätt?

Lampan tänds inte förrän vid 1800 varv, ungefär när insuget byter från vacuum till turbotryck, och luftkonsumtionen ökar.

Intressant.....

Fortsättning följer... ...

Jag tror det har att göra med att det är en överladdad motor, ventilationen måste konstrueras annorlunda då, se saab.

Uppdaterat: 2016-02-28 23:37

Problem solved!

Oljetryck återställt.

När jag bytte slangen till vevhusventilationen, har jag missat att få upp innerröret i mässing......

Det krävde lite våld att få ner det nya röret, men det gick.

Då sköt jag ner innerröret, så det blev tvärstopp i utblåset direkt från vevhuset......

Eftersom man ser dåligt, och det är trångt, bör man vid närmare eftertanke ta av insuget, om man inte vet exakt vad man pysslar med....

Lätt att vara efterklok.....

Detta, tillsammans med övertryck baklänges i vevhusventilationen, ventilen bakom ventilkåpan är en tryckbegränsare, som ser till att turbotrycket inte går bakåt.

Eftersom den inte var så fin, stängde den inte, och blåste in turbotryck i ventilkåpan genom ventilationen....

Så övertryck som inte kom ur vevhuset, och övertryck inmatat där uppe, bromsade oljeflödet....

Det hade gått med endera felet, troligen hade jag blåst packboxar i vevhuset, men oljetryck hade där varit......

Felet i ventilationen har den funkat med, men det drabbar turbotrycket och är nog inte bra i längden.....

Tillsammans blev det pannkaka......

Nu klarade jag mig med en ventilkåpspackning, verkar det som.....

Ventilen är beställd, 315 spänn på vag.

Om man inte handlar på din bil alltså, dom lägger på fett på rekommendationspriset.....

Dessbättre har vi en bra fristående vaghandlare i stan.

Uppdaterat: 2016-02-29 14:50

Tack för länkar, läsningen återställde tron på att jag var på rätt spår, och gav mig ork till ny felsökning.

Så här ska ett bilforum vara!

Uppdaterat: 2016-02-29 14:54

Härligt ducce, och visst är ett bilforum som allra bäst när det funkar som det gjorde i denna tråden.

Det är så lätt att missa något och med lite tips så kan man komma på rätt väg.

Mycket nöje med bilen.

Uppdaterat: 2016-02-29 15:04
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Ja grattis till ett hyfsat billigt fel och tack för återkopplingen, det är säkert till nytta. Det är ungefär så här forumet i Saab turboclub fungerar, fullt av fingerfärdiga entusiaster.

Jag var ute för ett mer korkat förfarande när jag bytte filterpatron till värmepumpen igår. När jag vaknade var det 17 grader och alla element kalla.

Ut till garaget där pumpen är installerad, jodå den gick, en stund, men rören var varma och cirk.pumparna gick.

Bort med filterhållaren och se, där var felet. Någon som bytt den hade monterat den upp och ned så det var helt stopp i cirkulationen.

Att folk kan vara så slarviga!

Uppdaterat: 2016-02-29 17:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Rikard: BMW har visst oljeretur i toppen. Det sitter kanaler på avgassidan, det vill säga lägsta sidan.

Här syns de: http://forum.e46fanatics.com/attachment.php?attachmentid=443872&d=1332868570

Uppdaterat: 2016-02-29 18:24
It's a very good idea to leave a sinking ship

Kul att det löste sig och att fixen inte var dyr. Och så bra att jag hade fel;-)

Uppdaterat: 2016-02-29 18:53
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Nja, fel och fel audi....

I princip har du ju rätt, men här blev det ju övertryck från två håll, normalt går vevhustrycket ut uppåt, via ventilkåpan men den hade ju eget övertryck, då stämmer inte normalscenariot.....

Kunde bara inte acceptera att jag gör en reparation och får ett annat fel under tiden, som får konsekvenser det felet inte borde ge, och tro att det är tiilfälligheter....

Även meken hos vag-verkstan trodde som du, men han förklarade ventilens funktion, då fick jag ihop det, åkte hem och testade, och se på fan den var också sönder, och har nog varit ett tag, utan att man haft obehag av det......

Jag ska dock mäta trycket, pumpen kan ju vara sliten, så den ändå presterar dåligt, inget ovanligt.

En pump som kostar 479 kronor på skruvat är nog en volymsäljare.......

Men det jobbet kan i så fall anstå några veckor, tills garaget är tomt på nerskruvade hojar, det stampade jordgolvet i ladan är inte så kul till underredsjobb. ......

Uppdaterat: 2016-02-29 22:43

Känns bra saabnisse, då är jag inte ensam om att klanta till det.....

När värmen strular kan man ju inte fundera över en kopp kaffe på nästa steg, det gäller att prestera, kan man inte blir det att ringa dyra jouren.. .

Uppdaterat: 2016-02-29 22:52