Vi Bilägares forum

Octavia 1.0 TSI svajig motortemperatur vid kyla

Octavia 1.0 TSI svajig motortemperatur vid kyla

Hej, 

jag har en Skoda Octavia -18 med 1.0 TSI som jag köpte i somras. Nu när det blivit kallt, 5–10 minusgrader, har jag märkt att motortemperaturen ibland går ner under de normala 90 °C som mätaren annars alltid håller sig på när motorn kommit upp i temperatur.

Jag har försökt ringa in problemet lite. Om jag varmkör bilen och låter den stå på tomgång med kupévärmen på så sjunker temperaturmätaren (detta gäller alltså när det är kanske –10 °C eller kallare). Men så fort jag slår av kupévärmen stiger den igen till normala 90 °C. Övre kylarslangen är ljummen men inte het när detta händer. Temperaturmätaren sjunker också om man t ex motorbromsar i en längre nerförsbacke. Men den går upp på 90 igen om man slår av kupévärmen. Kör man någorlunda fort (t ex motorvägskörning) så stannar mätaren på 90 °C även med rejäl kupévärme. Kör man långsamt, t ex mindre vägar i 40–50 km/h så sjunker mätaren ibland om det är sådär –10°C eller kallare.

Problemet visar sig bara när tillsatsvärmaren (Webasto) är permanent avstängd. Står den på ”automatisk” så håller sig temperaturen stabilt på 90 °C, såklart.

Jag har tidigare mest haft äldre bensin-Volvo, och de har hållit temperaturen uppe även vid tomgångskörning. Men frågan är om 1.0 TSI har så lite överskottsvärme att den helt enkelt inte klarar att värma sig själv och kupén vid låg belastning, eller om det är något fel på termostater eller liknande? Behöver moderna bensinbilar tillsatsvärmare vid (svenska) vintertemperaturer?

Uppdaterat: 2022-12-16 18:57

Kommentarer

Ja det är precis som den slutsats du själv drar.

Endera får du gasa på rejält, eller se till att värmaren hjälper till.

Eller så låter du bli att bekymra dig för motortempen.

Uppdaterat: 2022-12-16 19:05

Ok, är det alltså normalt att nyare bensinbilar beter sig så?

De äldre bensinbilar jag haft har man kunnat starta, låta gå på tomgång och så har temperaturen gått upp på normalt efter en (kortare eller längre) stund även med kupévärme på och även om det varit under 10 minusgrader.

Uppdaterat: 2022-12-16 19:08

Tempvisaren är inte så värst exakt, bra ändå att den faktiskt verkar följa med motortemperaturen, då kan du lita på den. Min erfarenhet är att visaren mer eller parkerar runt 90 medan temperaturen mätt via OBD (som är mycket mera exakt) kan skilja en hel del vintertid.

Uppdaterat: 2022-12-16 19:28
Nils II skrev:

Ok, är det alltså normalt att nyare bensinbilar beter sig så?

De äldre bensinbilar jag haft har man kunnat starta, låta gå på tomgång och så har temperaturen gått upp på normalt efter en (kortare eller längre) stund även med kupévärme på och även om det varit under 10 minusgrader.

Du kan börja med att jämföra bensinförbrukningen på din gamla bil kontra den nya Skodan. Tre små cylindrar som är snåla på soppan vid låg belastning. Blir inte mycket extra värme där. Krävs ganska mycket energi för att värma kupén. Skillnaden mellan din gamla bil som eldade massa bensin som blev till värme kontra den lilla effektiva trepipen.

Uppdaterat: 2022-12-16 21:26

Jo, det är klart. När dieselbilar blev populära för sådär 10–15 år sedan talades det ju en del om att kupévärmen inte var vad den borde. Men jag har inte hört samma om moderna bensinmotorer. Men värmen fungerar skapligt i den här även när mätaren går ner.

Uppdaterat: 2022-12-17 18:43

Jag har 15000 mils erfarenhet av 1,0 tsi octavia och det är som ni beskriver.

En snål liten trecylindrig motor har lite överskottsenergi och på tomgång och lätt drift i låg i fart sjunker motortempen från 90 grader till typ 70-80 på mätaren i riktig kyla och under förutsättning att bensinvärmaren inte ligger i auto läge.

Inget konstigt med det.

Jag hade aldrig värmaren i auto utan startade den hela vintern via appen ca Max 10- 15 minuter före avfärd och klev alltid i i hyggligt varm bil och varm motor med isfri ruta.

Startade motorn och körde iväg och manuell stängde värmaren efter några minuters körning.

Fungerade ypperligt bra och dessutom snål körning.

.

Ett bra tips är att starta via app strax före ni går ut till bilen och manuell stäng den på knappen efter avfärd och tid beroende på utetemp och motortemp.

Det ger en snål förbrukning totalt.

Uppdaterat: 2022-12-18 23:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för svaret, bra att veta att inte bara är min som beter sig så. Om det inte var för att temperaturen går upp till det normala så snabbt när man stänger av kupévärmen hade jag trott att det var ett fel med termostat eller liknande.

Jag hittade en verkstadsmanual till 1.0 TSI på nätet (osäker på om det är rätt årsmodell, men ändå). Den verkar ha ett komplicerat kylsystem med två termostater etc.

Jag använder tillsatsvärmaren på liknande sätt som du beskriver, och det fungerar bra. Jag tycker ändå det blir skapligt varmt ganska fort utan tillsatsvärmaren. Vi har en Volvo med 2.0 liters dieselmotor (VEA). Den har väl bättre värme än Skodan, men drar också mer diesel än Skodan drar bensin…

Uppdaterat: 2022-12-19 18:37

Snarlik fenomen på min Golf Tsi, när jag en kall vinterdag motorbromsar bilen för en lång nedförsbacke så kan mätaren för motortemeraturen sjunka

Uppdaterat: 2023-01-29 21:23