Har läst en del och fått en del inpot men.......
Men vad är bra och vad är dåligt för en nyfiken hemma skruvare.
Läste på några sidor att den typ tex biltemas klarar 2004-2016.
Kan det vara några problem på nyare bilar än så?
Och vad är det för begränsningar i vad man ser och vad man kan släcka och göra.
Lite tips på era erfarenheter med den ni har och förklaringar.
Tack på förhand.
Kommentarer
Kiwi körde jag. Funkar skitbra tillsammans med Torque. Finns en nyare modell nu som är mycket mindre.
Xant.
ELM 327 för iPhone på Kjell för 399:-
Är det typ samma som kiwi ?
Iiiiingen aning. Alltså, det är samma grundteknik säkert men sedan skiljer det nog hur snabba de är, om de har utökat stöd e.t.c.
Har ett par "Kina-importerade" BT-läsare och båda har fungerat på bl a VW, Kia, Opel, Mazda och nåt annat bilmärke vi testat på. Tror inte det är så stor skillnad funktionellt - det är nog mest priset som skiljer. Min senaste är väldigt liten - bygger bara några mm ut ifrån ODB-porten vilket är smidigt.
jag köpte en ELM 327 från Kina. Den kunde visa temperaturen på motorn och just inte mycket mer. Dålig produkt eller dåligt exemplar vet jag inte men den blev sopsorterad väldigt snabbt.
Mina har då visat det jag ville se...
Jag har en sådan:
https://www.kds-online.com/Shop6a/catalog/product_info.php/diamex-dx65-handheld-p-2345
en kompetent läsare med livedata
Bra att få höra vad ni har och vad ni tycker och hur användarvänligt det är.
Vill man se generiska koder som inte är märkesbundna - ja då funkar valfri läsare helt OK. Jag har f.ö. en sådan. Du får dock inte svar på annat än just det där "generella".
Vill man se och åtgärda t.ex. en bakre fönsterhiss funktion - då krävs det andra grejer.
Efter lite googling blev det en https://www.eftermontering.se/diagnostikverktyg/152-obdeleven.html
Verkade ändå vettigaste för några hundringar extra och då den är spexad mot vag.
Snart kan man få bakljusen att lysa hela tiden och kite andra saker.
Var inte så säker på det du, mso 1000...
Nja vi får se, hittade på nätet dom som ändrat en del.
Det primära var egentligen bara att ha en då två av barnen också är bilägare numera.
Tror du hittat nåt intressant där mso, ser ut att kunna göra en hel del med denna. Återkom gärna så fort du hunnit testa funktionerna!
EDIT: Kollade lite på nätet om den här, verkar väldigt kompetent och man kan koda ganska mycket OM man vet vad man gör. Men som tur är kan man googla fram det man inte känner till. Får ta en funderare om man skulle slå till och beställa...
mso 1000 - nu är min bil en 2015 men på den går det inte, enligt VW, att aktivera bakljuset när DRL-ljuset är tänt - därav min kommentar. Men det kan ju ha ändrats i senare årsmodeller.
Om det verkligen är lagar som hindrar mig att få ha bakljuset tänt tillsammans med DRL-ljuset så köper jag att VW-verkstan inte vill ändra det men är det verkligen så ? Dom lät positiva till att göra detta så inget omedelbart nej men när jag skulle hämta bilen efter service så fick jag beskedet att det inte gick.
Kanske inte är någon lag som säger att du inte får ha tänt utan mera lagen att du då ändrat i bilens grundfunktion vilket påverkar typningen och då krävs omtypning eller motsvarande.
Lite som det fåniga att jag inte kan ha ekoläge som standard på bilen eftersom den är typad för komfortläge. Att man kan ändra när man kör är inte samma sak eftersom bilen skall vara i ett visst utförande vid starten.
Nu har den legat i köket nån vecka.
Obdeleven.
Verkar som ett måste för en vag ägare.
750:- för att få fram felkoder på svenska och snabb på några sekunder utan problem.
Lång kodning verkar besvärlig för en som hatar datorer, men får försöka lära sig.
Annars app kodning av huvudfunktioner.
Suveränt enkelt.
Live data, lite kul.
Ändrade Pricis komfort blinkers från 2-5 blinkningar som gör adaptiv filkörning bättre och samtidigt tycker jag två blink är för lite.
Verkar vara kungligt bra och enkel.
Smidig enkel felkodsläsare på svenska.
Obd eleven.
Har programmerat komfort blinkers både på min och grannens bil via app funktionen på 30 sekunder.
Dvs det handlar om ett poängsystem som kostar.
15:- kostade en sådan programering.
Känns helt okey för en riskfri omprogramering.
Fortsättning följer men den känns bra och med tanke på dotterns Seat 13 och hur dom tidigare blivit lurade av verkstäder i storstan så käns det klockrent bra och enkel och framförallt på svenska.
Alltså kostar det att programmera om funktioner? Även om det är en struntsumma så tycker jag det känns lite så där. Vad mera kostar och hur mycket?
Någon har ju tagit fram programmet. Denne någon vill säkert ha ersättning för sitt jobb.
Poäng system.
10 poäng/kredit för en programering tex den jag gjorde.
15 ingick.
1 poäng-kredit = 1,50:-
När man loggar in kan man klicka på gratis poäng och då öppnas en anons, en poäng per öppnad annons.
Men som sagt en felscanning tar typ 50 sekunder genom alla 38 systemen och vid ev felkod kickar du och den söks på nätet omg eller reset och du får texten förklaringen och ett blick är du på forumet om man vill.
Och det jag sett är på svenska.
Kul grej och bra.
För mej prisvärd.
Jag köpte en enkel ODB-läsare på Biltema, den funkade utmärkt och är enkel att hantera.
Fick haveri på en tändspole på cabben, och läsaren talade om detta, och jag kunde radera felkoden efter bytet.
Nu är detta som sagt en enkel och billig läsare, så den visar inte motortemp mm, men det var jag ändå inte intresserad av.
Finns annars mer avancerade läsare även på Biltema för den som vill veta mer om vad som händer i bilen.
Du kan köpa färdiga "appar" i programmet som fixar kodningen åt dig. Men du kan precis lika gärna lägga 5 minuter på att googla vad du ska ändra på och utföra ändringarna själv.
Har precis köpt ODBeleven och pillat lite med min Golf Alltrack. Nu har jag tex 5 bromsljus bak istället för 3, comming home Light är ändrat från xenonhalvljuset till dimljusen.
Jag såg att man kunde ändra komfortblinkers men tycker 3 ändå är ganska lagom.
Ska ta å ändra till Scandinavian DRL med, dvs alltid tända bakljus.
Sådana här små saker är jätte smidigt att ändra på.
Ska hjälpa grannen att backa hans elektriska handbromsok på hans Passat så han kan byta belägg bak i eftermiddag.
För 795spänn är det klart prisvärt!
/Mats
Masi. Jag har också obdeleven och den är bra som du säger.
Jag ändrade komfortblinkers till 5 blink då det blir en bättre funktion på filbytesfunktionen när man har lineassist.
En annan grej är att jag numera kan stänga bakluckan på nyckeldosan och slipper trycka på knappen på luckan.
Mycket kul kan man göra.
Men är det bara vag som man kan ändra till vettigare funktioner på bilen?
Riskokare, franska och andra märken.
Finns det möjlighet på dessa också med annan utrustning.
Nån som vet.
Jag tror att dom flesta andra har vettiga funktioner redan när dom levereras :)
Nää Guran så är det inte.
Snarare tvärt om mot för en Skoda iaf om du jämför liknande bilar i samma prisklass.
Beklagar, jag glömde bort den. Eller kanske förträngde eller hävdar att den inte är så speciell.
Vet faktiskt inte vad som är så exceptionellt fantastiskt otroligt outstanding med Skodans funktioner som gör den så unik?
Den är ju inte ens billig längre.
@Guran, "Den är ju inte ens billig längre."
Det är kanske det som gör den unik!
En dyr "billig" bil kan ju alla tillverkare åstadkomma. Eller åtminstone framkalla känslan av att man gjort ett klipp.
Frågan var väl om vag är dom enda som har ett någorlunda öppet billdatasystem för eventuella förändringar.
Det finns tillochmed möjligheter till nya funktioner.
Att det finns många 3-400 t kronors bilar där folk fortfarande öppnar bakluckan manuellt och eventuella lastögglor sitter i masonitmattan och det tror jag ni vet och man kan nämna många grejor som svar på Gurans inlägg.
Förändringar via obd läsare.
Du menar att det inte gick från början på denna förträffliga bil?! Alla bilar jag haft med elbaklucka har man kunnat även stänga den med fjärren.....och då pratar vi 6-7 olika bilmärken....
Ja det har självklart funkat på de två jag jag har haft.
Blev väldigt tyst där iaf och inget svar......
Men du förstår väl Junkers att eftersom Skoda är så förträfflig bil finns det ju säkert en förnuftig anledning till varför man inte kan stänga elbakluckan med fjärren, bara det att vi andra inte förstår oss på nåt så klokt........kanske är för man inte ska slösa på batteriet i fjärren eller nåt ;)
Hihi. ja jag säger då det.
Ja det kanske finns en anledning vad vet jag.
Jag tycker dock det är bra att det går att lösa med obdverktyget.
Tillhör herrarna dom som kör omkring med svarta bakljus halva dygnet eller vid dålig sikt?
Det gör inte jag sedan länge.
Jag har inte fått svar på om det är möjligt att förändra funktioner på andra bilar än vag?
Nä då, lyset tänder sig när det blir lite skumt ute eller tidigare när man slår på torkarna. Bilen sköter det helt själv och utan att programmera om något.
Och ja det går att programmera om många bilar. Köp en BMW och testa skall du få se på möjligheter.
Går som sagt att programmera hur mycket som helst på BMW. Och jag råkar ha en 400 kkr bil med manuell baklucka. Men å andra sidan har jag 10 pinnar i bakvagnen i stället för bara en som i Skodan :-).
Jag har beställt en Carly obd till min BMW, man kan leka hur mycket som helst med den :)
Exakt och långt bortanför vad som låter sig göras i en ”enklare” bil, som t.ex Skoda.
Ok vad det verkar bränna hett Guran.
På din Mazda och MB vad kunde du göra där?
Det är iaf kul att kunna mixtra lite. :)
Jag har aldrig över huvud taget försökt mig på detta på någon bil.
Men däremot läst om ivriga BMW-nördar som ändrar det mesta i bilens programvara.
Så nått så trivialt som antal blinkningar eller stänga bakluckan är liksom ointressant.
På min C5 hdi 2010 kunde man kolla motorstörning när EGR hade sotat igen och behövde lite hårdkörning det gick bra radera med Biltemas 495 kr OBD , lysena behöver man inte ädra då den har automat ljus fram o bakljusen lyser alltid vissa saker var bättre på äldre bilar
@mso 1000 Till min Dacia kör jag appen pyclip som typ är android varianten av Renault Clip. Kan göra en del ändringar som stänga av att bakrutetorkaren går igång automatiskt vid back om torkarna är på, ställa in hur många blinkningar och lite annat krafs. Mest av allt är det en väldigt utförlig felkodsläsare. På min gamla Peugeot 307 hade jag ett verktyg där man kunde aktivera funktioner som ej var aktiverat från fabrik typ färddator och farthållare.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.