Köpte en bil nyss och skulle byta till vinterdäck när jag kom hem med den.
Skruvarna satt som h----ete och fälgkorset gick rätt av när jag tog i.
Gick över till grannen för att låna mutterdragare. Fick med mig en elektrisk och en tryckluftsdriven, båda gick bet men jag blev två hylsor fattigare.
Fick låna en "manuell mutterdragare" av en annan granne, samma resultat.
Fick till slut loss dem med 1,5m förlängning.
Så här såg de ut. Den övre är en icke sönderdragen att jämföra med de två undre.
Nytt rekord i momentdragning
Uppdaterat: 2018-11-24 16:24
It's a very good idea to leave a sinking ship
Kommentarer
Ja, det var förskräckligt! Att dra så hårt att skruvarna sträcks som de två undre på bilden tyder på att det är en person som monterat dem som inte har en aning om tillräckligt moment.
Det är ju tur att de inte gått av!
Fälgkors har jag nog inte använt sedan 80-talet. Jag tror inte jag har sett det i nån av mina bilar sedan en 240 från 82.
Jaja, fälgskruvnyckel...
En sån där halv svastika.
Det hade nog inte behövts mycket mer för att skruvarna skulle ha gått av.
Fälgkors är ofta ganska klena. Antingen kröker man dem eller också släpper svetsen. Jag brukar lossa med ett teleskopskaft och sen kör jag med korset för att få ut skruvarna snabbare. Om jag inte drar fram skruvdragare, förstås.
En anledning till varför jag vill skifta hjulen själv. Litar inte däcksfirmornas motordrivna hjulbultsdragare... Det kan bli omöjligt att byta till reservhjul vid ev punktering i obygden.
Vilket reservhjul?
Jag har inte haft det på de sista 4-5 bilarna.
Ja jag vill också byta själv. Nu är de alla i alla fall dragna med armbågsmoment, vilket troligen också är lite för hårt. Jag kommer i alla fall få loss fälgarna utan problem till våren.
Alla tjugo satt lika jävligt.
BMW kallar den rätt och slätt för vev på svenska, lug wrench tool på engelska och Kurbel på tyska.
Den gick rätt av precis bakom "hylsan".
Ja just den nyckeln hade säkert inte använts vid montering av hjulen. Skruvarna var säkert dragna med en dragare avsedd för lastbilshjul med skruvar som kräver högt moment.
Man bör helt klart ta reda på vilket moment skruvarna ska dras med, i det här fallet är det en väldigt stor överbelastning när de blivit så sträckta.
Köp en momentnyckel, https://www.bauhaus.se/momentnyckel-wisent-wil-40-210nm-1-2.html
Jag har den samma momentnyckel och den är från Germany toppkvalitet!
Kolla på din bil instruktionsbok och hur mycket åtdragningsmomentet Nm på däck.
Köp ny mutter och slipper problem den gamla är dålig.
Momentnyckel har man till topplock där man ska dra moment i olika omgångar och ordning. Hjul drar man inte med momentnyckel.
Visst kan man och man bör, använda momentnyckel till hjulskruvarna.
Rätt åtdragningsmoment står i de flesta instruktionsböcker.
För Saab gäller 110 Nm.
Dessutom anges att skruvarna ska dras korsvis.
Instruktionsbok på Fabia 2019 står "Kontrollera åtdragningsmomentet på hjulbultarna snarast möjligt. Det föreskrivna
åtdragningsmomentet är 120 Nm."
Sen återstår 10.000kr frågan, skall skruvarna vara anoljade eller torra när dom dras åt för att rätt få åtdragningsmonent ?
Jag lägger på lite grafitfett (MoS2) på gängorna på mina, kopparpasta skyr jag som pesten. Drar gör jag på känn trots att jag har en momentnyckel.
Börjar det sen klonka när jag kör så stannar jag och efterdrar. Detta har fungerat under alla år.
Om grejorna är direkt från fabrik så gissar jag att de inte är infettade med något.
Lycka till.
Är man så osäker på hur hårt man ska dra fast hjulen så man behöver en momentnyckel så kanske man ska överlåta det till verkstaden. Vi är alla olika, vissa måste rulla in på verkstaden när vänster framljus slocknar, andra löser ett glödlampsbyte själv. Det är bara att acceptera att vi alla har inte samma förmågor.
Varför tror ni att biltillverkarna föreskriver ett visst åtdragningsmoment?
Det är väl inget fel i att vara noga och använda momentnyckel. Tvärtom.
Ja av vissa inlägg i tråden att döma så behövs bevisligen en momentnyckel till detta svåra moment. En fråga, brukar ni kalibrera eran momentnyckel en gång per år som manualen till momentnyckeln rekomenderar? Jag menar, det som rekomenderas ska ju följas, eller hur Nisse?
Jag kalibrerade mina två nycklar vartannat år, men de ändrades inte något och nu är det ett tag sedan.
För övrigt använder jag inte momentnyckel vid hjulbyte, jag lämnar till gummiverkstan och låter dom göra jobbet och de har ju momentgräns på dragaren.
Men hur den är inställd har jag ingen aning om.
Men att använda momentnyckel för den som inte vet hur mycket det ska dras åt är inte så dumt även om nyckeln inte är exakt kalibrerad.
Min sonson bytte till sommarhjul på 9-5an förra året. Efter ett par veckor fick jag se att det fattades två skruvar på ena bakhjulet. Jag svor över presumtiva hjultjuvar och tänkte att "äntligen gjorde den jäkla låsskruven någon nytta".
Så var det inte! En vecka senare fick jag märkliga vibrationer och klonkande ljud ibland vid lägre hastighet. Jag åkte till chefsmeken och frågade om det kunde vara en drivknut? "Nja, det tvivlar jag på", sa han, tog en hjulnyckel och gick ut till bilen och drog åt hjulskruvarna, samtliga var lösa!
"Det är inget ovanligt fel, många har samma problem" sa han och flinade.
Jag kände mig ovanligt korkad, personligen har jag aldrig haft det problemet på någon bil tidigare.
Jag har nu talat om för grabben vad en momentnyckel är och vad den ska användas till, kan vara bra att kolla även när man använder en luftdriven dragare med inställbart moment.
Jag har haft min beskärda del många år av hjulskiften utomhus med svajig originaldomkraft och slitet fälgkors. Alltså det som FXX och Ivarsson tycker är tillräckligt för en riktig karl... Numera skiftar jag i inomhus i värme, med garagedomkraft, elbultsdragare/lossare och momentnyckel. Jag har kalibrerat momentnyckeln en gång, det räcker för mig. Jo, jag har knäskydd också... Kalla mig gärna tönt och fjant, det bjuder jag på!
30 års hjulbyten och oftast i snögloppe och dyngblöta knän.
En droppe på gängen och en droppe på konan av det finns tillhands vid montage.
Dra lös bultarna med det praktiska uthjutbara dragskaftet och drag åt med dragskaftet ihopskjutet med en kraftig hand.
Då blir det ganska rätt och då går det alltid lätt att få lös bultarna med dragskaftet utdraget då du får dubbla kraften mot fälgkorset.
Den som inte har detta dragskaft för 76:- rekomenderar jag att köp ett.
Och allt smörjmedel är bättre än inget.
Efter snart 50 år av däckbyte på allehanda bilar tror jag att det sitter i ryggmärgen hur hårt jag ska dra hjulskruvarna. Aldrig använt momentnyckel, aldrig lösa/lossnande skruvar (jo en gång, när jag köpte vinterhjul färdigt monterade av en däckfirma!!!) och vid behov oljat in skruvarna. Använder fälgkors eller lämpligt hylsskaft, utan förlängningar. Aldrig behövt efterdra och inga problem att lossa skruvarna. Ett rutinjobb 2 ggr i året. Och sen 10 år i varmgarage + 20 grader året runt. Men nog tar det mot lite dessa 2 ggr per år att få det gjort...
Byter 2 ggr per år sammanlagt 18 hjul (tre bilar, en 4-hjulig släpvagn och en 2-hjulig släpvagn) och har haft bil sedan 1968.
Har aldrig låtit någon annan byta hjul, har aldrig haft momentnyckel och har aldrig haft något problem.
Drar med kors (alla bilar har olika nyckelvid...) och kan om jag är lat använda förlängning vid lossning.
Som mso ovan skriver, lite smörjning är inte fel. När man lossar får man kvitto på att man dragit lagom, det skall ju helst gå att lossa i fält om man får punka...
Den överlägset största risken är ju att man efter att ha sänkt ner bilen glömmer att dra åt. Det kräver att man har någon form av diciplin vilken ordning man gör sakerna. När alla bilar hade navkapslar var det enkelt, satte inte på navkapslarna utan att ha kollat att man dragit åt. Nu är det lite svårare.
Mina Opel Astra har jag lämnat hos bilverkstad att byta däck med momentgräns och programmera TPMS, behöver jag inte byta däck själv.
Nästa Skoda Fabia ska jag byta däck själv med momentnyckel 120 Nm och slipper programmera inte har TPMS utan att den är ABS rotation automatisk.
Oj, detta verkar vara en känslig fråga för vissa:)
Jag har alltid haft varmgarage med all utrustning, även när jag bodde hemma hos föräldrarna då far var mekaniker. Men jag försöker alltid att förlägga hjulbytet både på höst och vår när det är en sån där riktig kanondag så man kan stå utomhus. För några veckor sedan var det dock lite småkyligt så jag rullade in i värmen istället.
För mig tar det nog dubbelt eller tredubbelt så lång tid om jag skulle åka iväg till en verkstad för att byta. Jag har luftdriven domkraft, både luftdriven och batteridriven mutterpicka, luftslang på en trumma på väggen som rullar in sig själv, så själva skiftet tar ju samma tid som hos verkstaden, men jag spar ju tiden det tar att åka dit, vänta på min tur och åka hem.
Jag körde några år med mutter smattrare men slutade då jag ibland ändå fick ta fram dragskaftet på den sjunde bulten.
Rätt verktyg då spar man ingen nämnvärd tid med muttersmattraren.
mso 1000, du kan inte döma ut alla mutterdragare efter billiga kineser.
En riktig maskin drar med rätt moment, men naturligtvis krävs det tryckluftutrustning som räcker till också!
Med muttermaskin använder man rimligen momentstav.
Muttermaskinen är ju guld värd när man ska lossa hjulen. Vroom-vroom-vroom låter det när jag lossar och grannfruarna står och häver sig över fälgkorsen:) Nä allvarligt, men det går väldigt fort att lossa. När jag drar fast så brukar jag bara köra så maskinen gör några slag. När sedan alla hjulen sitter fast så går jag varvet runt med momentnyckeln, dvs. högerarmen.
För den som önskar så säljer Jula såna här:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/momentstavar/momentstav-1-2-170028/
Låter intressant det där med grannfruarnas euforiska hävande över din momentnyckel....
Mina grannfruar är så gamla så dom hör nog inte ens om jag skulle skaffa en muttermaskin att locka med.
Ivarsson, L. Mäkinen gav dig svaret.
En momentstav kostar bara någon hundring.
Men den maskin jag har har inställning för att hålla momentet ganska bra under förutsättning att trycket är konstant.
Givetvis inte exakt, men tillräckligt.
Ha ha, det var en liten blink-blink åt MSO's håll.
Mina grannar får panik när dom hör min muttermaskin, för då blir dom påminda om att det är dags att boka tid på verkstaden:)
Tur man har grannarna på avstånd så man kan bete sig hur man vill.
Jag körde Atlas men efter 4 snabba och den femte satt lite mer och så hade nog trycket sjunkit till 5,5 bar och då , vänta eller dragskaftet.
Nja har man inte ställt det för sig med slngvinda och bra kompressor och rätt mutterdragare då är det nästan lika snabbt med fälgkorset eller utskjutbara.
Ivarsson, läs vad jag skrev i #37 en gång till, tack!
Oavsett verktyg drar jag lagom, det brukar bli bra, eller rättare sagt, har alltid blivit bra.
Inte vet jag, kanske beror det på att vi på verkstadsskolan fick övningsdra skruvar, vi hade tävling i att dra olika storlekar, gängstigningar mm med rätt moment.
:). Det kallas för känsla.
Vissa har inte det och kommer aldrig att få det.
Hade en kompis som alltid drog av/sönder skruvar, och slog sig illa varje gång nått gick av, har alltid funderat på varför han aldrig lärde sig av misstagen. Han kallades för Plåster på jobbet, då han för det mesta hade minst ett plåster på händerna eller huvudet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.