Vi Bilägares forum

Nya återkallningar på japanbilar!

Nya återkallningar på japanbilar!
Uppdaterat: 2016-11-14 21:49

Kommentarer

Nu visar det sig att mazda är lika kass....

Mazda 323 kan brinna upp, så man har dragit igång en återkallning för att byta tändningslåskontakt.....på bilar från 1900-talet......

1989-2002, de flesta mideller av mazda.

Det är till att ta ansvar för sina misslyckanden, hatten av!

Så min 18 år gamla 323 ska få besöka verkstad på ålderns höst.....

Uppdaterat: 2016-11-14 22:01

Ja - det blir man nästan lite imponerad av.

Uppdaterat: 2016-11-14 22:07

Ha ha lite kul för jag hade en 1978 års modell av 323, ungefär en gång var tredje månad rök det från tändningslåset men det var bara att stänga av och starta igen.

Uppdaterat: 2016-11-14 22:27

Säkert samma fel, enl beskrivningen skulle det kunna bli överhettat, ryka och eventuellt brinna i tändlåskontakten....

Orsaken är att det är tryckt i för mycket fett i kontakten.

Att kontakten hållit mellan 14 och 27 år och sen byts ut för att hålla kunderna skadeslösa, då tror man på lång livslängd på resten av bilen, man bygger alltså inte bilar med en beräknad livslängd på 15 år......

Detta blir kul, tändlåskontakten är nog det fräschaste på hela bilen......

Uppdaterat: 2016-11-14 23:25

Som när polaren fick ett brev från BMW att han skulle in och få ett nytt kylarlock monterat, bilen var en -86a och brevet kom i början på 2000 talet, det var fel öppningstryck på locket som kunde skada motorn.

Uppdaterat: 2016-11-15 00:33

Som sagt - kul att Mazda bryr sig men ännu roligare hade det varit om dom brytt sig lika mycket om rostskyddet på den modellen. Även vi har haft en sån av årsmodell -00.

Uppdaterat: 2016-11-15 10:52

Tycker min klarat sig bra, faktiskt.

Lite rutten i hjulhuskanterna bak och i motorhuvens övre hörn, annars bra, och undertill är den frisk, inte så illa på 18 år.

Uppdaterat: 2016-11-16 18:28

Japanernas besatthet av kvalitet och omtanke om kunden är något som jag kommit i kontakt med både yrkesmässigt och privat, senast i samband med en resa till Japan, det är aldrig någon tvekan om att kunden och kundens upplevelse är den viktigaste i alla sammanhang.

En liten historia som sammanfattar japanernas tänk rätt bra;

IBM had decided to test Japanese manufacturing capabilities by placing a trial order for some computer component.

In the specifications IBM had spelt out that they would accept only three defective parts per 10,000.

This had stressed the Japanese manufacturer... How? Why?

On the exact date of delivery, the parts arrived at the doorstep of IBM.

The shipment was accompanied with a hand written letter:

“We Japanese people have had a very difficult time understanding IBM business practices, etc...

However, with great difficulty, the three defective parts per 10,000 have been separately manufactured.

They have been included in the consignment in a separate packaging, with bold instructions

– DEFECTIVE PIECES, AS PER REQUIREMENT. NOT FOR USE.

We hope this pleases you.”

Uppdaterat: 2016-12-08 08:17

Millenia - din IBM-historia är nog tyvärr med stor sannolikhet en s k vandrings-sägen. Inget ont om japansk filosofi för det men just denna återberättade historia tror jag inte så mycket på. Trots att jag jobbat hos IBM under många år...:)

Uppdaterat: 2016-12-08 09:07

Pi - Jag har inte påstått att den är sann, det tror jag inte, men den sammanfattar mycket av japanskt tänk.

När jag köpte ett armbandsur på ett av de större elektronikvaruhusen i Tokyo, så stod ALL personal på hela våningsplanet och bockade och bugade tills jag kommit in i hissen, och det var ett stort ställe, kunden är allt, japanerna skulle skämmas om man inte gjort precis allt för att få en nöjd kund, även efter affären är avslutad, vilket denna tråd handlar om.

BTW -Jag har också ett förflutet på IBM, må vara i förhistorisk tid :-)

Uppdaterat: 2016-12-08 09:19