Vi Bilägares forum

Nissan Qashqai DIG-T 115 2018

Nissan Qashqai DIG-T 115 2018

Hej

Vi köpte en Nissan qashqai dig-t 115 2018 som har problem med bromsarna efter 1900mil och lite mer är 1år gammal som Nissan säger att det inte går på garantin.

Den hade varit inne på service vid ungefär 1800mil och efter det började ratten skaka när man bromsade så vi kontaktade verkstaden (Hedin bil Borås) och fick en tid hos dom ungefär 3-4 veckor efteråt. Så när dom hade felsökt bilen så sa dom att skivorna och bromsklossarna behöver bytas för dom är skeva och rostiga så det vill dom ha nästan 6000:- för.
Förklaringen jag får från verkstaden varför det blir så är för att vi inte bromsar tillräckligt med bilen så därför är dom skeva och rostiga så jag har kontaktat Nissan så dom ska prata med verkstaden och dom mailade tillbaka att det är inget som dom står för så vi får betala och se glada ut.

Är det rätt?

Uppdaterat: 2019-08-16 17:45

Kommentarer

Så här skrev Nissan Sverige till mig på mail.

(Hej Kim,

I samband med din fråga om bromsskivor ska jag informera dig att normalt slitage, skador och nedbrott av bromsbelägg kommer att uppstå till följd av körning och bruk. Detta utgör inte en tillverknings- eller materialfel. Dessa varor omfattas därför inte av fabriksgarantin. Sådan försämring kan bero på väderförhållanden och körstil. Eller till exempel när man kör endast korta sträckor eller bilen står mycket. Det kan också bidra till snabbare försämring.

Så som vi pratade i telefon, så står detta även i garanti- och serviceboken, punkt 2.8, "Detta täcks inte": 2.8.3 - Alla delar och arbetskostnader som uppkommer i samband med nödvändigt eller rekommenderad underhållsservice så som, men inte begränsad till, ..., bromsskivor/-trummlor, bromsskor, bromsbeläggningar, ... .

Därför kan vi tyvärr inte hjälpa dig vidare i det här fallet.

Med vänlig hälsning/ Kind regards
________________________
Made S.
Customer Service Coordinator

NISSAN NORDIC EUROPE OY
Keilasatama 5, P.O.Box 45
FI-02151 ESPOO
FINLAND
Direct +46 8 5010 3000
E-mail: sweden@nissan-services.eu)

Uppdaterat: 2019-08-16 17:49

helt orimligt att frambromsarna skall bli kassa efter ett år.
I så fall så är det direkt urusel kvalitet.
Kunde kanske varit mer förståligt om bakbromsarna blir rostiga av väldigt försiktig körning. Men fram, inte alls

Uppdaterat: 2019-08-16 18:49

Jahaja. Ska man bli förvånad eller inte? Att en Nissan blir dålig så fort förvånar för dessa bilar har ett ganska gott rykte. Att Hedin bil inte vill hjälpa till utan snarare ser en chans att få in pengar förvånar mindre. Mina erfarenheter av Hedin bil är, kan man säga, är inte särskilt imponerande. Nu försöker de skyffla självklara kostnader på dig. Anmäl till ARN omgående och fortsätt agera så snart du hört från ARN.

Uppdaterat: 2019-08-16 20:17

Inte rätt. Sambon har en renault megane från 2005 där ja nu bytt skivor och belägg i bak efter 9000mil. I fram är skivorna fortfarande fina. Min Dacia duster från 2014 har ju trumbroms i bak men skivor och klossar i fram är i bra skick. Det förvånar mig att din Nissan skulle vara så mycket sämre.

Uppdaterat: 2019-08-17 21:16

Ja i min värld så måste det vara någon typ material fel på grund av dålig kvalité.
1800 mil och lugn körstil och bilen ett år gammal då frågar inte en vettig verkstad utan man bara byter och tar sedan garanti anspråken mot generalagenten.
6000:- fakturerad kostnad och den verkliga interna kostnaden för bytet på Nissan verkstaden är nog bara 2000:-
Extremt dåligt av Nissan.

På min egna bil så ser bromsskivorna i princip ut som nya efter 7000 mil.

Uppdaterat: 2019-09-16 06:43
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

delete

Uppdaterat: 2019-09-16 20:23