Vi Bilägares forum

Motorras trots bytt kamrem på Renault Megane

Motorras trots bytt kamrem på Renault Megane

Har en Renault Megane -99, 1,4 bensin, som är (var) i mycket gott skick och bara gått knappt 5000 mil. Kamremmen byttes pga tid i somras. Nu fick jag ett motorhaveri där en ventil gått av och åkt ner i cylindern. Motorn är med all sannolikhet körd. Verkstaden (samma som bytte kamremmen) säger att kamremmen sitter rätt och tror att haveriet beror på att ett knaster lossnat, men det kan de inte bevisa.

Kan det stämma? Försöker dom dölja att de gjort fel med spännhjulet eller liknande? Någon som har erfarenhet av knaster som lossnar sådär?

Uppdaterat: 2017-04-18 13:18

Kommentarer

Blir nog lika svårt att bevisa att den nya kamremmen/spännhjul monterats fel.

Uppdaterat: 2017-04-18 14:07
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Att ett knaster hoppar ur är väldigt ovanligt, men det kan ske vid fjäderbrott eller om ventilen går av.
Det beror ändå inte på om remmen skulle monterats någon kugge fel.

Uppdaterat: 2017-04-18 14:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har aldrig varit med om att ett knaster lossnat under mina 50 år på bilverkstad, hur såg ventilen ut, om någonting händer med kamremmen blir ju oftast flera ventiler skadade, evt en sotskärning av ventilen kan orsaka att knastret går sönder

Uppdaterat: 2017-04-19 08:43
hans.antnas

En så gammal bil med så få mil skulle det kunna bli alla möjliga fel på bara för att den inte har använts ordentligt. Som Hans skriver så måste en ventil i princip stanna för att knastren ska gå sönder. Om en ventil går av kan knastren hoppa ur när fjädern är fullt utfjädrad. Annars krävs det nog en rejäl övervarvning för att de ska lämna sin plats.

Uppdaterat: 2017-04-19 09:50

Ventiler kan gå av p.g.a tillverkningsfel t.ex.
Sitter remmen på plats och bara en ventil är trasig lär inte remmen vara fel monterad. Sist jag lagade kamremshaveri på en megane var det 16 sneda ventiler...

Uppdaterat: 2017-04-19 10:19
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Hörde av en bilmek att det var mycket problem med Renaults småbilar (särskilt Twingo) och små motorer förr, man kunde byta remmar etc men det pajade ändå. Så här ska man nog i första hand klandra tillverkaren, vilket förstås inte löser problemet. Renault hade helt enkelt skitkvalitet med sin kamremslösning. Dessutom svindyrt att byta och att det skulle göras ofta.

Uppdaterat: 2017-04-19 10:24

Det tycker jag inte dom hade, bilfan är 18 år gammal, den lever faktiskt på övertid, oavsett miltalet....
Att det behövs bytas remmar ofta beror på konstruktionssättet, inte kvalitet....
Det är bara att skrota och köpa en annan bil, den är värd 10k högst....

Uppdaterat: 2017-04-19 12:46

ducce, jo man kan väl se det positivt också att man skrotar bort gamla mindre säkra och mindre miljövänliga bilar.

Märks tydligt numera tycker jag när man kör i Stockholms trafiken och hamnar bakom en lite äldre bensinbil. Klart mycket sämre luft blir det i kupén pga dålig avgasrening.

Uppdaterat: 2017-04-19 13:12

Har du ingen kolfilter-rening av luften i Priusen, Vidstige ? Jag minns speciellt vid den stora skogsbranden här för några år sen att det var en befrielse att sätta sig i bilen för då slapp man brandlukten. Kunde inte tro att reningen var så effektiv som den faktiskt var.

Uppdaterat: 2017-04-19 18:53

Pi, nä tror inte det, det är ett luftfilter (som måste bytas ibland) så klart bättre nu än med Volvo 940 tidigare, men ändå en del lukt.

Uppdaterat: 2017-04-19 20:11

Vidstige, du har säkert kolfilter, men de måste bytas varje år!

Uppdaterat: 2017-04-19 20:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men en 99 där motorn funkar och avgasreningen gör sitt jobb luktar inte om den inte är rent nystartad på vintern...
Kanske inte lika effektivt renad som en ny bil, men luktar, nä...
Fast man kan ju, om det luktar, trycka på recirculation på klimatreglaget, så är det bara ens egen krlppsodör man behöver slåss med, använder det i köer, för jag har bara ett vanligt pappersfilter i passaten....

Uppdaterat: 2017-04-19 22:54

Tråkigt men om remmen kuggat brukar inget vara helt som någon säger.
Jag har varit med om ett flertal 2000 talets Peugot och Renaulter som det inträffat på där remmen farit på och då har både ventiler och i bland kamaxel och överfall gått av, dvs inget helt och det värsta att det varit på under 5000 mil på flertalet bilar.
Jag skulle nog ändå syna verkstaden och titta på grejorna men samtidigt så är det väl ett faktum att det nog är skroten eller reservdels bil.

Uppdaterat: 2017-04-23 19:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag sökte en C5 bensin automat hittade en i Bollnäs 1,7 lit eftersom jag inte kände till den motorn kollade jag med en Citroentekniker jag kände som berättade att det var ett BMW rackel som Citroen köpt in med kamkedja som ofta gick vid ca 8000mil mycket riktigt den bilen felcodade på ventiltider troligen sliten kedja, så blev inget köp

Uppdaterat: 2017-04-24 08:57
hans.antnas

Motorn är öppnad och man har sett att aktuell cylinder är förstörd. Knastret var på plats och var inte orsaken till ventilskadan. Tändstiften var slitna. Annars har man inte hittat något bakomliggande fel. Misstänker ändå att något blev fel vid kamremsbytet, kanske för hårt eller för löst spänd eller feljusterad på något annat sätt som lett till belastning på ventilen?

Uppdaterat: 2017-04-25 10:43

Om remmen kuggat om då blir flera ventiler krökta, troligen fel på just den ventilen evt sotskärning så att ventilen träffat kolven

Uppdaterat: 2017-04-25 11:11
hans.antnas

Enligt verkstaden har den inte kuggat över. Det måste vara någon annan form av överbelastning som orsakade att ventilen gick av. Den har periodvis låtit konstigt (otakt?) sedan kamremsbytet och när den nu till slut rasade började det med detta ljud några sekunder och sedan började det skramla och motorn tappade kraften.

Har svårt att tänka mig att en ventil bara skulle gå av sådär utan anledning. Det var ju ingen belastande körning heller. Bilen har ju en svag liten motor som gått knappt 5000 mil och det skedde på en raksträcka på en mindre landsväg i max 70km/h.

Uppdaterat: 2017-04-25 23:15

Just att den "bara gått 5000 mil" på massor av år kan vara orsaken till haveriet. Att den låtit konstigt kan vara en otät ventil som sen blivit bränd och kanske inte varit ur vägen för kolven och vips går ventilen av. Med felmonterad rem skulle fler ventiler ta skada. En ventiltallrik är inte tillräckligt för att få motorn att sluta snurra.
Om motorn "låtit konstigt" borde man undersökt det och inte kört vidare.

Uppdaterat: 2017-04-26 08:58