Vi Bilägares forum

Montera motorvärmare

Montera motorvärmare

Jag ska montera en motorvärmare på en bil. Det går att välja en värmare som monteras på oljetråget för att ha varm motorolja vid start. Det andra alternativet är en slangvärmare och en sådan får det bli. Jag har monterat motorvärmare förr men då har det varit av den klassiska modellen som sticks in i motorblocket. Det verkar som att de flesta förespråkar att slangvärmaren ska monteras i den nedre kylarslangen medan andra menar att termostaten öppnar lättare och tillåter cirkulation om värmaren monteras i den övre slangen. Själv har jag ingen aning om vad som är lämpligast. Någon som har några bra teorier eller fakta?

Uppdaterat: 2017-10-24 19:47

Kommentarer

Världens vackra... skrev:

Jag ska montera en motorvärmare på en bil. Det går att välja en värmare som monteras på oljetråget för att ha varm motorolja vid start. Det andra alternativet är en slangvärmare och en sådan får det bli. Jag har monterat motorvärmare förr men då har det varit av den klassiska modellen som sticks in i motorblocket. Det verkar som att de flesta förespråkar att slangvärmaren ska monteras i den nedre kylarslangen medan andra menar att termostaten öppnar lättare och tillåter cirkulation om värmaren monteras i den övre slangen. Själv har jag ingen aning om vad som är lämpligast. Någon som har några bra teorier eller fakta?

Om jag inte tänker fel nu i kvällens trötthet så vill man väl inte att termostaten öppnar för då sjuntar du ut värmen i kylaren, och därmed slösar du bort värme till ingen nytta.

Uppdaterat: 2017-10-24 20:08

Kolla defa/Calix hemsida där har dom instruktioner var slangvärmaren skall instaleras.

Det måste vara en krets utanför termostat och kylare.

Vet du inte säkert så välj en anliggningsvärmare.

Och använd klass a slang.

Uppdaterat: 2017-10-24 20:12
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det här har varit uppe tidigare

http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/gor-det-sjalv/slangvarmare-med-cirkulationspump-kan-det-vara-nat

Uppdaterat: 2017-10-24 20:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Köp Calix eller defa. Såg att skrot tema har en variant av slangvärmare med kabel system.

Uppdaterat: 2017-10-24 20:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Biltemas slangvärmare fungerar utmärkt om de monteras enligt anvisning.

Det här är ju mycket enkla prylar som inte krånglar om man inte beter sig helt galet vid montering.

Uppdaterat: 2017-10-24 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har Biltema bytt ut Calix som leverantör?

Uppdaterat: 2017-10-24 21:08

Slangvärmaren skall sättas lågt för att få en termocirkulation. Det optimala är en 500w med cirkpump, men då bär det iväg lite i pris.

Att hålla på med utanpåliggande element på 150-200w... please!

Uppdaterat: 2017-10-24 21:58
*Robban

Tack för era tankar. Enligt Calix (eller var det Defa?) ska slangvärmaren sitta lågt. Oavsett var den sitter lär en del av värmen smita ut i kylaren men om den är ljummen när bilen startas lär ändå det mesta pumpas in ganska snart. Jag funderar faktiskt på att prova hur Biltemas värmare funkar. Tillverkad i Sverige ska den visst vara så den lär väl hålla lika bra som de andra. Som sabbnisse säger: "mycket enkla prylar". Jag återkommer med en rapport när prylarna är på plats och har provkörts en tid.

Uppdaterat: 2017-10-25 16:11

Men på defa/Calix hemsida finns deras anvisningar till exakt din bil och motor typ.

Följ dom exakt då kommer det stt bli bra oavsett fabrikat och observera vad dom använder för slang dimension exakt och köp värmaren för exakt den dimensionen.

Enkla grejor men ack så många som stått efter vägen med kokande motor eller kass funktion.

Inte för att skrämmas men skall det hålla i längden måste det vara exakt rätt slangdimension och bra klammer.

Uppdaterat: 2017-10-25 17:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Defa/Calix rekommenderar nästan enbart insticks- eller anliggningsvärmare till de flesta bilar även när det går att montera slangvärmare!

En slangvärmare är ju helt överlägsen och ska alltid väljas om den får plats.

Klarar man inte att montera så här enkla grejer ska man nog inte ge sig på att öppna huven ens!

Uppdaterat: 2017-10-25 18:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Defa/Calix rekommenderar nästan enbart insticks- eller anliggningsvärmare till de flesta bilar även när det går att montera slangvärmare!

En slangvärmare är ju helt överlägsen och ska alltid väljas om den får plats.

Klarar man inte att montera så här enkla grejer ska man nog inte ge sig på att öppna huven ens!

Det har funnits slangvärmare till alla vag medflera som valbart tidigare och finns det anvisning så använd den.

Jag har satt in slangvärmare på ett 20 tal bilar och rivit bort anliggvärmare och det tåls att tänka till före som tex slangdimensioner mm.

Annars kör på.

Uppdaterat: 2017-10-25 19:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Calix jobbar huvudsakligen med slangvärmare idag och söker en vattenvärmarlösning som första, andra och tredje alternativ innan man monterar ett plåster...

Om Biltemas värmare är gjord i Sverige så är det troligen Calix, kan inte se att någon annan gör en sådan produkt anpassad till fordonsindustrin, låter enkelt, men är det inte!

Uppdaterat: 2017-10-25 20:11
*Robban

God kväll -- jag skulle vilja återknyta till ursprungsfrågan "varm motorolja". Vi har efter mycket om och men köpt en Yeti -14, med (efter mycket eftertanke) den omtalade (famösa måhända) motorn 1.4 TSI med dess kamkedja. [Den motorn dominerar på begmarknaden (vad gäller bensin) för årsmodeller 14-15, och min förhoppning är att konstruktionen hade förbättrats då jämfört med 2010-11 säg.]

Men, nu var det motorvärmare. Bilen har ingen värmare, och jag kommer att skaffa en. Utgångspunkten är att eftersom kamkedjan är motorns svaga punkt, är prio ett att se till att oljan blir varm. Låter det rimligt?

Defa och Calix listar bara kontaktvärmare (300 W) på sina hemsidor för denna modell. Mekonomen har dock slangvärmare, som tycks vara generiska men de kommer upp när jag söker på regnr. De bör alltså passa.

Frågan är nu: värmer slangvärmare, och därmed kylvattnet, upp själva oljan bättre än en kontaktvärmare (som kanske värmer bara halvbra)?

Uppdaterat: 2017-10-25 21:42

Ja! Slangvärmare är överlägsna, men kolla att den får plats.

Kontaktvärmare är fullständigt värdelösa.

Uppdaterat: 2017-10-25 22:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad gäller eventuella garantier på bilen, kan man sannolikt vinka dessa adjö om man använder andra sorters värmare än de som finns i de fordonsspecifika listor som Calix och Defa har.

Uppdaterat: 2024-05-13 23:49

Vår ena bil har kontaktvärmare, den klarar av att höja temperaturen på oljan i oljetråget med 25-30 grader beroende på utetemperaturen. Om oljetemperaturen är säg 35 när jag startar visar motortemperaturen på 5-7 grader. Efter en minuts körning har oljetempen sjunkit till ca 20 och motortempen har stigit till ca 35 grader. Slangvärmare är att föredra.

Uppdaterat: 2017-10-26 09:50
John2008 skrev:

Vad gäller eventuella garantier på bilen, kan man sannolikt vinka dessa adjö om man använder andra sorters värmare än de som finns i de fordonsspecifika listor som Calix och Defa har.

Mycket bra synpunkt -- behöver kollas upp! Nu är det inte garantier det handlar om utan potentiella svepskäl att slingra sig ur ev. goodwill-situationer -- som förhoppningsvis aldrig uppkommer -- men ändå nog så viktigt.

Uppdaterat: 2017-10-26 11:26

Nu har jag fått två besked, ett bra och ett dåligt. Det bra först: beskedet från närmsta VAG-verkstaden är att "vid bedömning av garantiärenden och liknande tar vi ingen hänsyn till motorvärmare". Bra! Men, vid förfrågan på Mekonomen visar det sig att slangvärmarna de har inte får plats i bilen. Konklusion: det blir DEFA kontaktvärmare.... :-(

Uppdaterat: 2017-10-27 08:45

ToRy, bry dig inte om Mekonomen, du får kolla själv!

Det är möjligt att de har rätt, men det finns flera typer av slangvärmare och hittar du en som får plats är det säkert någon som Mekonomen inte säljer!

Jag har lärt mig att inte lyssna på en person på en firma, man måste fråga fler.

Kontaktvärmare är skit!

Uppdaterat: 2017-10-27 08:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är det för bil.

Uppdaterat: 2017-10-27 08:57
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
ToRy skrev:

Nu har jag fått två besked, ett bra och ett dåligt. Det bra först: beskedet från närmsta VAG-verkstaden är att "vid bedömning av garantiärenden och liknande tar vi ingen hänsyn till motorvärmare". Bra! Men, vid förfrågan på Mekonomen visar det sig att slangvärmarna de har inte får plats i bilen. Konklusion: det blir DEFA kontaktvärmare.... :-(

Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?

Uppdaterat: 2017-10-27 08:57

mso (#21): Skoda Yeti 1.4 TSI (2014) (se #14).

Uppdaterat: 2017-10-27 11:57
Xanthopteryx skrev:

Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?

Tack för tipset! Verkar vara en rätt laid back firma -- semesterstängt 18/10 till 6/11!

Uppdaterat: 2017-10-27 11:58
ToRy skrev:

Xanthopteryx wrote:Besök en riktig firma (Aircondcenter i stockholm fixar till exempel luftkonditionering i i stort sett vilken bil som helst, så då finns det firmor som kan fixa slangvärme!). Kanske till och med kan vara så att de kan lösa även värmare där?

Tack för tipset! Verkar vara en rätt laid back firma -- semesterstängt 18/10 till 6/11!

De jobbar med luftkonditionering = har säkert inget ledigt under den varma delen av året. :-p

Minns en gång när jag skulle boka tid. Det var typ oändlig kö. Men, det roliga var vad de sade: "Om det blir sämre och kallare väder så ring igen. Då brukar folk avbroka".

Mycket riktigt, det blev ju som alltid svalare ganska kort efter med lite regn och rugg och då hade de tid inom en vecka. =)

Uppdaterat: 2017-10-27 12:09

Att montera en slangvärmare som är generic skulle jag undvika, har varit med på Calix när de har testat ut slangvärmare och den måste hamna så att du kan få igång thermocirkulation, annars står vattnet still och värmaren kokar och skadas.

Finns ingen rekommendation så skulle jag starkt undvika att "kladda" dit en slangvärmare på måfå...

Uppdaterat: 2017-10-27 18:47
*Robban
EnannanRobban skrev:

Att montera en slangvärmare som är generic skulle jag undvika, har varit med på Calix när de har testat ut slangvärmare och den måste hamna så att du kan få igång thermocirkulation, annars står vattnet still och värmaren kokar och skadas.

Finns ingen rekommendation så skulle jag starkt undvika att "kladda" dit en slangvärmare på måfå...

Exakt vad jag försökt få fram ;)

Det kan bli dyrt

Uppdaterat: 2017-10-27 19:11
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
ToRy skrev:

mso (#21): Skoda Yeti 1.4 TSI (2014) (se #14).

Ja det finns ju ingen rekommenderad installation hos defa/Calix och dom har åtminstone tidigare haft ett slangvärmare alternativ på många bilar.

I ditt fall vet jag inte men man måste vara säker på att man hittar en slang som inte är blockerad på nåt sett någon gång av termostat eller nån termisk ventil där man sätter sin slangvärmare.

Det måste vara idialisk stigning för termocirkulation och ingen strypning.

Man kan behöva sätta in ett T-rör på vissa bilar men man behöver veta hur systemen cirkulerar.

Tex på min bil tror jag det är 7-8 kylarslangar med olika ventiler och kopplingar så det är inte konstigt att defa/Calix rekommenderar anliggningsvärmare för att slippa trubbel.

Uppdaterat: 2017-10-30 10:07
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

I vissa nyare bilar kan man få felmeddelande med kontaktvärmare på tråget , för stor skillnad mellan kylvätsketemperatur och olje temp

Uppdaterat: 2017-11-12 11:56
hans.antnas
Hans Berglund skrev:

I vissa nyare bilar kan man få felmeddelande med kontaktvärmare på tråget , för stor skillnad mellan kylvätsketemperatur och olje temp

Det kan man väl strunta i.

Uppdaterat: 2017-11-12 11:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Alltför avvikande värden skulle kunna trigga limp home-läge.

Uppdaterat: 2017-11-12 16:46

Bara ett tips som oftast fungerar pga dagens bilar har ingen värmereglerings kran.

Jag tror att man alltid kan sätta en slangvärmare på slangen (16/19mm) som går till cupevärmen till många bilar.

Man måste då också sätta in en calix cirkulations pump som startar när 220v sladden stoppas in.

Pumpen kostar typ 1300:- men då har den två 220v utgångar i externa trafo delen och man slipper en Y koppling i installationen.

Jag kopplade så på en Fabia tdi för många år sedan och det kändes som det blev bättre effekt då man värmde både värmepaketet och motorn med påtvingad cirkulation och slipper skälv cirkulation och risk för bränd värmeslinga.

Bränd värmeslinga är inte ett ovanligt fenomen när det är intermittent drift på stolpen vilket är mycket vanligt i parkeringshus etc.

Uppdaterat: 2017-11-14 15:18
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html