Vi Bilägares forum

Luktar ”bränt” om bilen/avgaserna när den är kall - Passat 2016

Luktar ”bränt” om bilen/avgaserna när den är kall - Passat 2016

Hej!

Passat 2016 2.0 TDI, 6600mil

Märkte häromdagen att det luktar ”bränt” eller i alla fall äckligt utanför bilen när jag startade och lät den stå på
tomgång 5-10 minuter medan jag packade in barnen. Tycker det verkar komma från avgaserna, men svårt att säga 100, speciellt när det blåser så avgaserna far runt av vinden.

När jag kört en sväng med den så försvinner lukten.
Verkar vara likadant varje morgon nu när det är kallt (varit -8c till -17c)
Tyckte det letade sig in lite lukt i kupén, men kan varit för dörren öppnades och släppte in.

Min första tanke var dieselvärmarens orenade avgaser men jag tycker inte det luktar riktigt som det brukar göra runt bilen när endast värmaren varit igång och bilen då varit avstängd..

Pga jobb hemma så går den mest korta sträckor fram och tillbaka till dagis (1,5km enkel). Även om
vi tagit ett par längre svängar i stan för att ladda batteriet osv.

Tycker inte att avgaserna ser direkt oroande ut, är inget proffs men ser väl hyffsat normalt grå/vit aktigt ut och ryker inte mer än nån annan bil när det är såpass kallt.

Vad tror ni? Behöver jag oroa mig? Vad kan det va?

Uppdaterat: 2021-02-04 07:06

Kommentarer

Det kan vara avgaser från en väldigt kall motor med en katalysator mm som inte är varm.
Finns väl inget som fungerar av avgasreningen då allt är fruset. Och inte blir det varmt av att bilen står å puttrar på tomgång heller.

Uppdaterat: 2022-02-15 08:42
Guran skrev:

Det kan vara avgaser från en väldigt kall motor med en katalysator mm som inte är varm.
Finns väl inget som fungerar av avgasreningen då allt är fruset. Och inte blir det varmt av att bilen står å puttrar på tomgång heller.

Jag tänkte lite på det där också, det kanske är så enkelt? Något jag bör vara uppmärksam på eller kontrollera?

Uppdaterat: 2021-02-04 08:22
xorken skrev:

Något jag bör vara uppmärksam på eller kontrollera?

Med de korta körningarna, så skulle jag vara "uppmärksam" på partikelfiltret. Lukten skulle kunna komma från regenereringsförsök för partikelfiltret. En 10-milatur på motorväg - det är något jag skulle ha gjort i det läget.

Uppdaterat: 2021-02-04 08:30
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

xorken wrote:Något jag bör vara uppmärksam på eller kontrollera?
Med de korta körningarna, så skulle jag vara "uppmärksam" på partikelfiltret. Lukten skulle kunna komma från regenereringsförsök för partikelfiltret. En 10-milatur på motorväg - det är något jag skulle ha gjort i det läget.

Edit: när min MB regenererade så luktade det överhettade bromsar lång väg. Men det var i o.f.s. med varmkörd motor.

Uppdaterat: 2021-02-04 08:31
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Tror trots allt att du är rätt ute. Värmaren går alltid igång när du startar motorn. Så värmaren ihop med motorn som är på skapar ljudet och den illaluktande doften. Hade samma fenomen med min gamla passat.

Uppdaterat: 2021-02-04 08:52

Stå på tomgång i fem-tio minuter? För att packa in barnen? Måste vara enormt svårpackade barn.

Uppdaterat: 2021-02-04 10:27
L. Mäkinen skrev:

Stå på tomgång i fem-tio minuter? För att packa in barnen? Måste vara enormt svårpackade barn.

Haha.. Småbarn.. Har garage i länga, så hämtar först bilen och kör fram den till huset, därefter in och fortsätta det påbörjade arbetet med att knöla på overaller, vantar, mössor, halsdukar,skor. Sen när båda är påklädda så har väl den lilla skitit på sig, så man får börja om. Ibland blir det säkert 20 min tomgång!

Uppdaterat: 2021-02-04 11:03
xorken skrev:

L. Mäkinen wrote:Stå på tomgång i fem-tio minuter? För att packa in barnen? Måste vara enormt svårpackade barn.

Haha.. Småbarn.. Har garage i länga, så hämtar först bilen och kör fram den till huset, därefter in och fortsätta det påbörjade arbetet med att knöla på overaller, vantar, mössor, halsdukar,skor. Sen när båda är påklädda så har väl den lilla skitit på sig, så man får börja om. Ibland blir det säkert 20 min tomgång!

Känns som en dröm att ha småbarnsåren bakom sig !!!!

Uppdaterat: 2021-02-04 13:33
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Håller med dig Christer - men inte lät man bilen stå på tomgång 20 minuter medan man klädde på dom. Ungarna tål nog mera än vi vuxna - speciellt om det finns snö i närheten...:) Men som sagt - ett avslutat kapitel...:)

Uppdaterat: 2021-02-04 17:02

Kan man inte ställa in värmaren så att det inte blir nån automatisk "extra-värme" ?

Uppdaterat: 2021-02-04 18:25

Är det en passat diesel skulle jag sätta en slant på att det är dieselvärmaren som luktar, om du har en sådan fabriks installerad vilket många har..

Om man startar bilen startar värmaren automatiskt och då börjar den puttra på efter ca en minut och brukar kunna lukta första minuten innan avgaserna blir varma.
Och vid kortkörning på 1,5km hinner aldrig värmaren bränna ur sig

Men om man har värmare så skall den alltid fjärrstartas ett tag före avfärd vilket man alltid bör göra för miljöns skull.

Uppdaterat: 2021-02-04 18:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Kan man inte ställa in värmaren så att det inte blir nån automatisk "extra-värme" ?

Jo man gör det i värmemenyn.
Jag har alltid kört så och istället valt att alltid fjärrstarta värmaren efter behov, dvs alltid när det är under plus nån grad.

Men då bör man ha den diciplinen att man startar värmaren före avfärd.
Annars är väl risken med några kilometers kall körning dagligen att partickelfilter och annan rening kollapsar efter en tid.

Uppdaterat: 2021-02-04 18:59
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Pi skrev:

Kan man inte ställa in värmaren så att det inte blir nån automatisk "extra-värme" ?

Mitt svar är på äldre dieselbilar typ 10 år gamla ,Nej.
På yngre bilar med modernare menystyrning ,Ja.
Men frågan är varför skall man stänga av värmarfunktionen? Miljömässigt inte bra för då tar det längre tid innan avgaserna från motorn blir så miljövänliga som möjligt.
Komfortmässigt så är det värdelöst, tycker jag.

Uppdaterat: 2021-02-04 19:52
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Fat med värmare i bilen är det ju rätt onödigt att tomgångsköra bilen kan man tycka.

Uppdaterat: 2021-02-04 21:30
Pi skrev:

Fat med värmare i bilen är det ju rätt onödigt att tomgångsköra bilen kan man tycka.

Tomgångskörningen görs ju endast på grund av ändrat användningsbehov för bilen medan jag jobbar hemma. Skulle döda batteriet tämligen fort om jag körde värmaren tills bilen blir varm, startar, åker 4min, 1,5km, stänger av, lämnar barn, startar igen, åker 1,5km och stänger av. Sen samma sak på eftermiddag när de ska hämtas.

Normalt åker jag 4 mil t&r motorväg till jobbet men nu jobbar jag hemma.

Uppdaterat: 2021-02-05 09:49

Jag tror förresten inte att jag kan stänga av värmaren helt i menyn. Jag kan sätta den på Eco istället för normal, men jag tror bara den startar senare. Istället för att starta under +5c så verkar den starta när det blir minus

Uppdaterat: 2021-02-05 10:08
xorken skrev:

Jag tror förresten inte att jag kan stänga av värmaren helt i menyn. Jag kan sätta den på Eco istället för normal, men jag tror bara den startar senare. Istället för att starta under +5c så verkar den starta när det blir minus

Jag har bara erfarenhet av Octavia och på dom kan man bocka av funktionen automatisk värmare på dom årsmodellerna och tidigare.
Men jag tycker det är en dålig åtgärd.
Men oas så har skoda oftast mer möjligheter för samma peng och det är sedan gammalt.

MEN jag har också typ 20 års erfarenhet av bränslevermare och jag tycker du ska prova att starta värmaren på din nyckel dosa typ ca 4-6 minuter före du går ut med ungarna eller före du går ut och startar bilen.
På dom 5 minuter värmar drift har du säkert värmt upp kylar vattnet från "typ" noll grader till kanske femti sexti grader och när du startar bilen så laddar den direkt batteriet och du får exakt i samma sekund varmluft på rutan och förmodligen drar motorn mindre diesel totalt och motorn mår bättre av dessa grader.
På grund av den korta driftstiden på värmaren så blir det ingen batteritorsk heller om du nu inte har ett helkasst batteri från grunden.
Ett annat sätt är ju om man är orolig för batteriet att man topp laddar det nån gång i månaden på vintern med en 230v laddare.

En sak som man inte tänker på är att en bränslevärmare har en uppstartsfas på typ en minut innan den tänt lågan och börjat producera värme.

Jag tycker du skall testa detta förfarande och jag är helt säker på att det är det rätta.

Illa luktande dieselvärmare beror ofta på kort gångtid med kalla avgaser och halvt oförbränd diesel i brännkammaren och avgasröret dill dito.

Lycka till.

Uppdaterat: 2021-02-05 14:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html