Tjena! Har en bmw e34 hemma som stått och väntat på mig i garaget uppallad i 9 år, Väntat tills jag fått körkort. Det som är fel sen förra besiktningen är Bromsar bak inklusive handbroms. Sedan något med lambda värden som ligger på 1.12 Hittar inget leckage i avgassystemet. Sen skulle jag backa ut henne ur garaget häromdagen
Det är en automat och Spaken (Växelspaken alltså) var jätte trög att röra så tog det försiktigt och började backa sen efter en stund fungerar ingen växel? Bilen vägrar lägga i en växel hur jag en gör? Vad kan ha hänt? Är det värt att kosta på?
93a som gått 9 k mil.
MVH: Joakim
Kosta på BMW e34 520i Sedan
Uppdaterat: 2017-03-04 19:22
Kommentarer
Tror jag kommer förlora på det då bilen är skitfin förövrigt
Fixa den, att byta låda är ju inte jättesvårt och borde inte vara dyrt på skroten, om det behövs....
Ställ frågan på autopower, ett av de bästa märkesforumen.
Bromsarna är ju en baggis, och lambdasonder är billiga på biltema....
En fin e34 på 9000 mil är ju kul, en av de både bästa och snyggaste bilarna från bmw.
Värd att spara!
Tack för alla tips! Tråkiga är att jag är en oerfaren 19 åring som inte kan ett skit... så måste ha hjälp och vet ej hur
Kan man inget men är intresserad av att lära så är det bara att kasta sig in i hetluften. För alla var vi barn i början...:)
Är några plastkulor till en ventil i lådan som ger sig, tydligen enkelt att byta och billiga. Annars är det ju vad du känner för, E34 är en vacker modell och det finns inte speciellt många kvar.
Pi sade det.
Ska man lära sig på en bil, är bmw ett bra märke.
Inte komplicerade, bakhjulsdriften gör den lättmekad, det är inte så kompakt framtill....
Det finns mycket kunskap, många intresserade ägare som gärna delar med sig på tex autopower.
Så lärde vi oss meka, och det är faktiskt kul, speciellt när man inte står med bruksbilen trasig och ont om tid....
Och den kunskap man får är nyckeln till ett enklare och billigare bilägande senare.
Så gör som pi skrev, lär dig i lugn och ro...
Börja enkelt, googla runt, youtube är underbart, finns hur mycket mektips som helst där, speciellt till bmw, som sagt ganska mekvänliga bilar, och så fina att köra.
tack så sjukt mycket för alla svar hörrni! Äntligen några seriösa!
Antingen är jag dålig på att googla eller så är det jäkligt svårt att hitta info om just e34 520i med automat?
sen har jag inte heller tillgång till att hissa upp bilen endast domkraft, så då blir det väll ganska jobbigt att hålla på med växellådan?
Palla upp bilen, hissa upp och sätt under hjulen eller trösklarna tills det är högt nog.
Sen tar du ner den med hjälp av domkraften och en villig polare....
Att tänka ut hur man gör rent praktiskt är lärorikt.
-
Du är 19 år och då räcker det med domkraft, rejäla pallbockar och en liggbräda.
Du får aldrig, aldrig krypa under en bil som inte är ordentligt pallad!
Men byta låda utan hiss kan vara bökigt, det är dessutom inte det lättaste jobbet för en nybörjare.
När jag började skruva bil hade jag erfarenhet från MC och kompisar med ännu mer erfarenhet, dessutom var det väldigt lättskruvade bilar.
Men om du kan få hjälp av skruvglada kompisar är det både roligare och mer lärorikt (oftast!).
Det första du ska göra är att skaffa en rephandbok, biltema har.
Fast jag misstänker att det går att ladda ner en bättre sådan, de jag har behövt har jag hittat.....
Det finns en rep.bok här https://www.skruvat.se/Haynes-Reparationshandbok-BMW-5-Serie-P29885.aspx
Det är Haynes, men det ger dig säkert en hel del tips, problemet med Haynes är att om man går efter den skruvar man ofta fel och för mycket!
Det gäller att tänka till rejält under tiden man jobbar, men helt klart kommer du att lära dig en hel del.
Jag har en sådan Haynes handbok för E34 serien. Mycket bra handbok.
Haynes är ofta bra för äldre modeller, som denna bmw.
På nyare bilar står det ofta bara att man ska lämna på verkstad, med så komplexa system hade den blivit gjock som lagboken....
Det är haynes biltema säljer till bra pris.
Jo men som jag skrev tidigare är inte Haynes riktigt tillförlitliga jämnt.
Jag jämförde för många år sedan verkstadshandboken från Saab på modell 99 och 9000 med Haynes motsvarande. Naturligtvis är ju Saabs mer omfattande, mer än fem gånger så många sidor, men vissa moment, t.ex. byte av laddningsregulator på 9000 är helt tokigt beskrivet i Haynes. Det finns många fler saker där de är snett ute. Ok det går oftast att göra som de föreslår, men det tar väldigt lång tid och blir väldigt mycket skruvande.
Men är man nybörjare kan det kanske vara en fördel att skruva så mycket som möjligt för att lära sig!
Nu är jag ingen expert på varken BMW eller automatlådor - men har bilen stått uppallad och okörd i 9 år kan det mycket väl ha hänt en del med oljan i automatlådan. Jag skulle börja med att kolla nivån och även testa att byta olja i lådan. Saker fastnar och klibbar ihop när det står utan att användas - det vet jag efter att ha mekat indisk Royal Enfield motorcykel i drygt 15 år ;-)
Ett tips också för att komma under som jag och brorsan använde mycket när vi mekade med farsans gamla Saab V4 på 90-talet var inte vanliga pallbockar utan bilramper. Finns på både Biltema och Jula vad jag kan se och kan i vissa fall vara enklare att använda, men det är nog en smaksak.
Jo ramper förstås, det har jag ju själv hemma, snabba att komma upp på, och med domkraft till andra änden och nåt att palla upp på blir det bra...
Fast går inte bilen att köra är ramperna kass....
Fast jag kör till sonen och lånar verkstaden, det är smidigare med lyft.....
Jo jag vet nisse, haynes är bakvänt ibland.
Min passat är en jäkla procedur att byta strålkastarlampor på enligt dom, av med stötfångare, fälla fram fronten i serviceläge osv....
Fan heller, bara att sticka in handen och byta, en av de enklaste modernare bilarna...
Dom har inte tagit med lamporna med projektorlins som är vanligast efter 01, vanliga bredbandare är det jobbigt på.....
Men en riktig handbok är svår att få tag på, jag har visserligen tankat ner en del via piratebay.....
Uppdatering!
Kollat så alla säkringar fungerar och det gjorde dem, men nu har ett ytligare fel uppstått. den visar inte längre instrumentpanelen vilken växel som läggs i heller det står bara ett utropsstecken, vilket inte var förut
Vajern från växelådan eller växelväljaren fungerar då man ser att det rör sig under bilen på sidan in till växelådan så ingen har alla fall lossnat från växelväljaren till växellådan vad jag ser. så då måste felet vara växelådan eller vad tror ni?
Det finns mycket som är lika på 525 så stirra dig inte blind på att det är en 2,0L. "Samma" motor bara lite större volym så det är en hel del som stämmer även från storebror.
Angående lambda så kolla noga på gummibälgen mellan luftmängdmätaren och insuget. Det är väldigt vanligt att det torkar sönder och spricker och har ingen bytt det sen 93 så är det garanterat trasigt. Det är inte dyrt på BMW.
Det finns slanganslutningar på insugsgummit som också spricker, likaså slangen som går från vevhusventilationen. Kolla dessa.
Vill du ha info om din bil och även leta delar så skriv in ditt VIN-nummer här: https://www.etkbmw.com/
Sen om du vill ha en vink om vad delen kostar så skriver du in artikelnumret hos http://www.schmiedmann.se/
VIN-numret är de sista sju tecknen i ditt chassinummer och det hittar du väl enklast på regskylten om den är tillräckligt ny. :)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.