Vid körning i gupp med lite hastighet så hörs ett relativt tydligt klonk från höger hjulhus fram. Bilen I fråga är en Vectra C. Jag undrar om man kan höra en trasig spindelled eller är det snarare så att den märks på orolig gång när man svänger? Bilen beter sig precis som vanligt när man kör förutom just detta klonk ljud. Jag misstänker krängningshämmarstaget dock men när jag bytte däck så bröt jag väldigt försiktigt med liten kofot på lederna men jag kände inga glapp överhuvudtaget. Om det skulle vara fjäderbenslagringen så borde det väl vara ett himla oväsen om man vrider ratten även stillastående?
"klonk" I framvagn
Uppdaterat: 2019-04-01 22:31
Kommentarer
Bytte staget på vår Zafira, då slutade den klonka. Det är svårt att känna glapp på plats, har man hissat upp bilen på ena sidan är det belastning på staget, det måste kollas med bilen stående på alla hjul.
Krängningshämmarstag bytte vi nog ett par gånger på vår f d Corsa - var tydligen en svaghet enligt Bilprovningen.
Jo jag hade en Corsa D för ett tag sedan och där fick man också byta krängningshämmarstag rätt tidigt.
Jag kände på alla länkarna med båda framhjulen i luften just för att inte krängningshämmaren skulle lägga belastning på länken men dom kändes lika stabila för det. Men kanske krävs mer än manskraft för att upptäcka glapp ändå.
Nu är det ett antal år sen jag sålde min Vectra C, men jag vill minnas att jag bytte stagen på den. Det är inte den del på bilarna där Opel spenderat störst resurser.
På Zafiran är det en pinne i plast.
Ok. Ja ett stag kostar kaffepengar så jag beställer och byter båda två så får vi se om det avhjälper.
Kollat fjädern?
Yes. Fjädern byttes I höstas och den är fortfarande hel och fin.
Kan tillägga att jag har bytt båda krängningshämmarstagen I framvagnen men exakt samma missljud består. Som sagt enbart höger hjulhus som berörs. Hörs tydligast vid vägbulor då båda stötdämparna får jobba samtidigt.
Kan vara en krängningshämmar lagring dom är svåra att kolla
Tänker du på bussningarna till krängningshämmaren? Kände lite på dom men är det som du säger att dom är svåra att kolla så. Tyckte inte att dom verkade särskilt dåliga. Svärfar trodde att själva stötdämparen i sig var slut, alternativt fjäderbenslagringen och en annan släkting sa att det kan vara länkarmsbussningar. Många gissningar från många håll. Bilprovningen har just lanserat en tjänst där dom kan felsöka bilen för dryga 170 kr. Har tänkt boka tid på tisdag så får dom kolla igenom och påpeka vad som är fel. Känns bättre än att behöva ödsla tid och pengar på gissningslekar.
En klok tjänst att använda sig av.
Har du tur eller otur hittar dom någon fler bussning som du byter samtidigt.
Bussningar vid stötdämpar-infästningarna ?
Tror du dom kan orsaka klonk ljud? Tja jag kollade aldrig den bussningen sist jag hade av hjulet. Vi får se vad bilprovningen säger imorgon. Dom kör en helkontroll av alla hjulupphängningar
För långe sen hade jag "klonk" men då i bakvagnen och i det fallet var det en bussning till stötdämparen. Men det finns ju tyvärr mycket som kan jäklas...
Har haft bilen på bilprovningen nu och dom hittar ingenting konstigt. Inga glappa bussningar eller kulleder och stötdämpare och fjäder är I kanonskick. Hon tog en tur med bilen själv men kunde inte höra något missljud. Finns bara fjäderbenslagringen kvar känns det som tänkte jag. Lustiga är att efter besiktningens ryckande och bändande av alla leder så är klonket nu borta... Har försökt att provocera fram det verkligen men bilen är helt tyst i alla gupp.
Fjäder som låg fel i över/undre tallriken, och hoppade rätt vid bändandet kanske ??
Ja så är det hos BP, de kör med handpåläggning och så lagar sig grejerna!
Eller?
Få se nu, brukar det inte vara tvärtom?
Ja lyckan varade kanske inte så länge. Efter att ha tvingat fram ljudet i många gupp så började det sakteligen komma tillbaka igen. Blir till att byta fjäderbenslagringen nu.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.