Vi hade ett problem för några år sedan med två utav våra bilar. Plötsligt fick vi problem med att växelspaken "fastnade" då det var kallt. Det behövde inte vara kallare än några få minus för att problemet skulle uppstå. Ibland gick det att få i en eller två växlar men ofta gick det inte att rubba spaken alls.
Bilarna var då bara ca 2år gamla och hade inte rullat långt. När motorn uppnådde driftstemp så fungerade lådan som vanligt igen. Hittade då ingen som kunde förklara detta fenomen och bilhandlaren bara förhalade problemet.
Nu har jag fått samma problem på min skåpbil och återigen så är det bara då det är kallt. Hittar fortfarande inget bättre svar än att "lådan är kass",..."kopplingen är kass",.."det är vajrar eller länkage som behöver smörjas" o.s.v o.s.v
En del menar att oljan behöver bytas men kan det verkligen vara nödvändigt på en nyare bil?
Fler berättar nu om liknande problem med flera olika fabrikat så det bör ju finnas någon som har en lösning vid det här laget.
Tänker ju själv att det bör räcka med att installera en motorvärmare men detta är ju inte direkt gratis om det nu ändå inte hjälper,...eller om det finns ett lättare sätt. Bosse bildoktorn pratar om att man kan använda en helsyntetisk olja men bara tanken på att byta oljan redan efter ca 6000 mil känns märkligt.
Kommentarer
Känns ju spontant som att byta till syntetolja vore det enklaste och billigaste att börja med - om det nu inte redan är syntetolja i lådan och det är nåt annat som strular i kylan. Visst har växellådor varit sega vid riktigt låga temperaturer men jag har aldrig varit med om att dom låst sig.Inga köldproblem med växelförarmekanismen ? Om det är möjligt så kan du väl testa med att t ex sätta en värmefläkt under bilen mot växelförarmekanismen och se om det blir nån skillnad...
Vajerstyrda länkage kan ju bli speciellt sega om det letat sig in vatten i höljena, ungefär som handbromsvajrar kan göra.
Snörjmedel med silikon borde i så fall kunna ge nåt....
Att oljan blir seg förekommer ju, men inte i några få minus, senast jag upplevde det var det 20 grader kallt...
Det är ju mest en trög känsla då, inte som att växlarna fastnar. ....
Tror på fruset länkage, det brukade nog hända på passat, när den fick vajrar 88, om jag minns rätt...,
Den första tanken är ju att sälja bilen till sydligare trakter och köpa en modern bil med automatlåda, men om man nu promt vill ha kvar den så är ju helt klart det bästa alternativet att byta olja som redan föreslagits.
Kärvande vajrar kan det naturligtvis vara, men då måste det vara som ducce skriver vatten i höljena, men det borde ju gå att kolla med en värmepistol t.ex. då borde man få reda på om det går lättare.
Jag hade ett liknande problem på en gammal Seat Cordoba med manuell låda som nästan frös fast vid kyla.
Snackade med mekanikern vid service (kalle kottes verkstadsmek runt hörnet liknande place) och trodde att han skulle ge mig beskedet att skrota kärran (då den var rätt risig i övrigt).
Det han gjorde var att han smörjde leden eller lederna som går från spaken ner i lådan (det var så han förklarade det). Och det höll i de två åren jag hade kvar bilen.
Ja - är det vajerstyrda länkage så är väl vajern också en misstänkt bov i dramat som redan konstaterats. På vår f d Corsa -02 som vi ägde i många år så fick vi problem med att få i 2:ans växel och i just den bilmoellen var tydligen växelförarlänkaget (från spaken till lådan) den svaga punkten så det vara bara att byta hela den enheten. Men det var ju ett annat problem och allt kan tyvärr inte heller lösas med lite smörjmedel - även om jag också trodde att det skulle fungera på Corsan...;) Men här känns det som nåt som mer eller mindre frusit fast.
Nån som har koll på hur manuella växellådor har utvecklats och om dom inte längre är så känsliga för kyla? Tänkte rent mekaniskt och hur dom är uppbyggda. Pi du nämner Corsa, och jag har läst att Opel kommit med en nyutvecklad manuell låda i sin Astra som bl.a. ska vara mer lättväxlad. Annars är jag förvisso inte positiv till manuella lådor, också just för att dom har en tendens med åren att börja fungera halvbra. Automater brukar vara mer binära.
Vidstige - både de 5-växlade och 6-växlade lådorna i nyare Golfar är exakta och bra. Men jag tror att det är få som slår Kias manuella låda i nyare Rio - där kan man tala om "klick, klick" - i alla fall sommartid. En låda som utmärkte sig negativt under mina provkörningar i höstas var den i Nissan Pulsar - den tyckte jag var inexakt och inte alls rolig att jobba med. Men som det mesta så är ju detta personliga reflektioner.
Men nu slirade vi iväg från trådens ämne igen - ursäkta Mistro.
Många bilar som tas in till Sverige tillverkas i länder där minusgrader är lika sällsynta som motorprogram i SVT och det är knappast för myckert begärt att importörerna av dessa fordon ser till att de blir marknadsanpassade före försäljning.
Nu är det ju ingen tröst i det aktuella fallet, här gäller det ju främst att ta reda på om det är lådan eller länk/ vajersystemet som krånglar.
Att byta olja till en mer lättfluten vid minusgrader är ju knappast någon stor kostnad och är väl det man bör börja med, byte av olja i växellådan är för övrigt något som ofta blir bortglömt, somliga tror att oljan håller hur länge som helst bara för att den inte utsätts för samma påfrestningar som motoroljan.
Men kom ihåg att här finns sällan några filter och alla partiklar följer med runt och gnager loss nya partiklar som följer med runt och gnager... osv.
Värm länkaget och spruta krypolja på det, men det är bökigt mad vajerlänkage, tyvärr.
saabnisse, bra poäng där att byta till en olja som fungerar ok i minusgrader. Kanske är grundproblemet här.
Det var väl vad jag föreslog också i inlägg #2, Vidstige...:)
När vi köpte Cittrorna -07 så fick vi reda på att de var "rejält" ombyggda för att klara vårt klimat ( Scandinavianpaket )
Det handlar om startmotor,generator,värmepaket m.m
Två av bilarna fick problem med kyla efter ett par år men inte den tredje. ( identiska bilar )
Att man då skulle välja att inte också byta växellådsoljan känns ju lite skumt men lika illa är ju att ingen tycks veta vad felet beror på.
Handlarna svär sig fria på att det kan handla om oljan men det är ju klart att om jag nu ställer frågan igen med en 5 år gammal bil så kanske det finns ett intresse. ( givetvis mot en egenkostnad )
Första gången som lådan låste sig nu var det bara ett par minusgrader men det blåste rejält vilket har sänkt temp. rejält.
Dock har nu samma fel upprepats varje dag även inne i en carport med minimal blåst. Tyvärr så har jag idag märkt att lådan blir seg redan efter ett par timmars stillastående så något måste göras snabbt.
Det är ju lite bökigt att krypa under bilen på morgonen i minusgrader för att leta efter fel men jag har nu satt en värmefläkt i bilen för att se om det kan hjälpa.
En del skriver att det KAN skada mer än det hjälper att byta oljan om det vill sig illa så jag vet verkligen inte om jag vill ge mig på detta om inte någon med kunskap med säkerhet kan säga att oljan är boven. ( fel mängd eller fel olja eller om smuts kommer med in e.t.c )En del lådor har ju inte ens en avtappningsplugg! Skall försöka att få tag på ett par verkstäder igen i morgon och försöka få ett svar innan jag beställer en dyr motorvärmare.
Jo en automatare vore ju att föredra men jag gillar inte direkt Fiats ( eller PSA lådan ) version och det är nog dessutom en källa för än mer bekymmer är jag rädd... Om jag skall byta in bilen enbart p.g.a detta så blir det ju en än sämre affär då jag dessutom har investerat en del pengar i bilen redan på extrautrustning m.m
Skall kolla under morgondagen hur bilen ser ut undertill egentligen....(damn,gillar verkligen inte att meka längre men jag är nyfiken på det riktiga problemet )
En rolig detalj är att växellådan först löper smidigt när motorn uppnått rätt driftstemp och på en Dieselmotor tar det ju sin tid. Hur kan ett länkage eller vajer vara placerad så att den tinas vid exakt denna temp? Om det är oljan som bråkar,...varför blir den bättre då motorn blir varm? ( växellådsoljan värms ju inte upp på samma vis som motoroljan )
Jag vet ju utav erfarenhet att problemet försvinner när det inte längre är kallt men frågan maler ju ändå.... Är det bra för växellådan om oljan inte är bättre än att den påverkas utav kyla? När bilarna var helt nya var det ju inga problem troligtvis för att oljan då var bättre....???
Kröp under bilen i morse och kan inte se någon urtappningsplugg till lådan och förstår inte heller vilka stag/vajrar som kan smörjas/värmas upp som har med lådan att göra.( kunde inte se några ) Blir ju lättare att se ordentligt på en lift men tålamodet tog slut ganska fort där i kylan och bilen som trots att den troligtvis är en enklare skapelse känns allt för komplicerad för att jag själv skall kunna göra så mycket. ( det är ju inte direkt någon 240 )
Startade en fläkt inne i bilen och efter 1 timme var det ca 12 grader och då kunde man känna att det gick att få i växlarna igen. Efter 2 timmar var temp 24 grader och då löpte spaken närmast som den skall.
Med detta som ett faktum har jag nu försökt att få kontakt med några verkstäder men är det någon som har tänkt på att detta inte alltid är en så enkel uppgift?
Antingen fick jag reda på att de har så mycket att göra att de inte kan svara via en telefonsvarare eller så kopplades samtalen bort alternativt samt i "bästa" fallet kunde man lämna ett meddelande på en svarare! ( 3 st Citroen,Peugeot,Fiat återförsäljare samt Meca och Mekonomen verkstäder )
En verkstad svarade dock men han verkade arbeta hemifrån eftersom att det fanns bråkande barn i bakgrunden. Han frågade om jag kunde läma bilen på Måndag då jag frågade om en prisuppgift. ( som om kostnaden på inget vis spelade någon roll!? )Nu skall han ringa tillbaka så vi får ju se hur det går.
Samma nonchalans upplever jag hos handlarna när man väldigt ofta inte får någon hjälp då man går runt i hallarna,...vissa är sämre/bättre än andra men känslan är att de inte direkt bryr sig,som om bilarna sålde sig utav sig själv. De har väldigt sällan några större kunskap om bilarna utan ser mest frågande ut då man ställer frågor.
Kanske är det så att de inte behöver att bry sig så mycket även om det känns folktomt i jättehallarna med tanke på att det 2015 såldes fler nya bilar än någonsin!
Bilen är en stor kostnad och lite ansträngning och respekt tycker jag att vi som kunder kan få kräva utav säljarna/verkstäderna då det trots allt är en enorm konkurrens!
Upplever jag en likgiltighet är det sällan som jag kommer tillbaka och detta kan jag ju knappast vara ensam om?
Jo - materialutvidgning/krympning kan det också bero på och kanske som Gäsp säger i kombination med ett lite slitet länkage. Som jag redan nämnt - vi hade problem med en Corsa och då gick det till slut inte att få i 2:an och speciellt struligt var det vid kyla. Och i det fallet fick vi byta hela länkaget från spaken till lådan. Missade att det var vid "några få minus" så då håller jag också med Gäsp att det knappast kan vara oljan som är bekymret.
Men med kupévärmaren igång så är ju problemet tillfälligt löst i alla fall.
Jag kom att tänka på en av mina franska bilar jag hade för många år sedan som hade ett liknande problem, den var också extremt tungväxlad vid många minusgrader. Där var det en plastbussning i länkaget som krymte i kyla och nöp fast ledtappen. Det förefaller vara något liknande på din bil Mistro, eftersom den blev lättväxlad när du fått upp kupévärmen, men det förutsätter ändå en led som är nära kupén annars skulle nog inte värmen hjälpa.
Försök få in lite krypolja typ 5-56 under växelspaksdamasken, om det finns en sådan.
Växellådsoljan värms ju sällan upp av en kupevärmare........inte heller länkage under bilen....
Så det där med driftstemp handlar nog mer om kupevärme. ....
Länkage under mittkonsollen gissar jag på, betydligt roligare att skruva med själv i kylan.......
Det är i princip alla växlarna som strular men jag kan få i ettan och tvåan men sedan är det stopp.
Bilen är lite för ny för att jag skall tro att det handlar om slitage. Det märkliga är dock att " ingen" verkstad som jag har pratat med har hört talas om felet.
De tror inte på att det hjälper att byta oljan ( men gör det förstås gärna ändå ) och det gör egentligen inte jag i heller. Hade bilen nu rullat kanske det dubbla så kunde man ju ha bytat oljan "bara för sakens" skull men nu känns det ju lite märkligt som sagt.
Har full förståelse för att det på vissa tider kan vara svårt att hålla en verkstad bemannad. ( semestertider,sjukdom o.s.v ) men min upplevelse är att det har blivit sämre de senaste två åren. Har mailat några handlare om andra ärendet men inte fått några svar. När jag sedan har skrivit tillbaka och påpekat bristerna med att inte svara i telefon eller på mail så har jag vid ETT tillfälle fått ett svar tillbaka om att de hade personal som var sjukskriven.
Svaret var ifrån ägaren själv ( auktoriserad märkeshandlare/verkstad ) ,ingen undran över hur de kunde hjälpa mig eller ursäkt gavs!
Tycker att det är enormt dåligt utav en seriös handlare att inte bry sig mer om sina kunder.
Känns lite som att det här med Meca/Mekonomen som spridit sig till många märkesverkstäder kanske ändå inte är så bra då det dels saknas kunskap över fabrikaten samt dels stressar sönder personalen. ( min egen gissning )
Helt klart är ju i alla fall att alla dessa verkstäder numera tar ungefär lika mycket betalt trots att långt ifrån alla är "experter" så på det viset har det ju inte blivit bättre för oss kunder.
Just nu känns det som att jag har gett upp. Visst är det skönt med en motorvärmare men jag har inte installerat det i någon bil tidigare och kostnaderna för att åka bil är höga nog ändå. ( varje nedlagd krona är liksom borta och jag byter ändå bil relativt ofta )
Får avvakta lite och se om jag kan få ett mer exakt svar på vad problemet egentligen är innan jag spenderar tusentals kronor. ( 6-7500kr )
Men varför inte skruva av mittkonsollen eller åtminstone växelspakskonsollen själv?
Det borde ju rimligtvis ligga i något inne i kupen, eller genomgången från kupen till motorutrymmet, om det hjälper med kupevärmare......
En sån verkstad du beskriver kommer ju byta olja, skicka iväg dig, när problemet kvarstår tar man nästa steg.....minst 3 besök.. ...och tro inte dom bjuder på nåt bara för att felet inte står att finna.....
Kalle på hörnan är klart bättre än märkesverkstan på sånt här ....
Fast det är väl tveksamt om en motorvärmare hjälper när det är värmen från kupévärmaren som tydligen har positiv effekt- Ducce's förslag låter väl rimligt.
Absolut,..skall se om jag kan skruva av konsollen själv och smörja lite.
Jo jag vet hur bilverkstäder fungerar och det är ju därför som jag skriver här,...dock kunde man ju ha förväntat sig en viss kundvänlighet samt att de visste vad som är fel. Har ju själv kännedom om åtminstone 3 bilar i egen ägo som har haft problemet så då finns det förstås många fler än jag med samma problematik. Man får ju liksom alltid samma svar och resultat. Tyvärr är en skyhög timpeng ingen garanti för att felen avhjälps heller så det känns ju lite motigt ibland.
Nä just motorvärmaren gör ju nog ingen större skillnad men det är ju aldrig fel att ha en varm motor då man startar. Fläkten i bilen har ju dock visat sig fungera bra så jag fortsätter nog med den lite till.
Pratar vi PSA skåpbil ??
Dom har ett länkage på utsidan av lådan, bakom, svåråtkomligt.
När det blir för tort där går det inte att växla, kyla gör inte saken bättre.
Sätt nån i bilen och spaka, så du själv med ficklampa kan kolla runt låda och se vad som rör sig.
Om dom vet vad felet är, blir det svårt att ta ut en timmes felsökning sen, alltså vet dom inte.....
Sen är det ju tråkigt att berätta för en kund vad felet är, och inte få in jobbet,hade jag tyckt...
Sånt gör man ibland med kända, återkommande kunder, då är det god service, och betalar sig...
(Har jobbat på verkstad, men inte numera, därav det dubbla perspektivet)
Det är lite åt det hållet som jag funderar "duccedriver" ....samtidigt som jag vill kunna lita på en verkstad så vet jag ju att de har sina knep för att kunna tjäna lite extra. ..Säkert relativt jämt skägg mellan verkstäderna då det kommer till själva arbetet men det kan skilja ganska mycket i hur kundvården hanteras. Brukar ju serva regelbundet hos en märkesverkstad då jag kommer bra överens med en kundmottagare där,men då han inte är på plats så går det mesta åt skogen. ( högre kostnad,sämre service o.s.v )
Lämnar man in en bil på service och betalar dyrt för detta så måste man ju kunna lita på att bilen ses över,...då skall det helst inte finnas någon glappande länkarm eller liknande kanske 2 veckor senare. Dock är min erfarenhet att bilarna inte får så många minuters övrig översyn liksom att de testkörs för kort sträcka. När man då kommer tillbaka med ett missljud så skall ju detta felsökas och "vips" så kan man fakturera kanske 1000kr extra för ett fel som skulle ha upptäckts på service.
Tack Rickard,...men jag tror att likheterna mellan Fiat och PSA är små på de bilar som delar namn. Vad jag vet så sitter det nog inga delar ifrån PSA gruppen i Bipper,Nemo,Fiorino? Dock kan ju grundkonstruktionen runt lådan ändå vara liknande.
Har nu plockat av damasken och det ser fint ut. Svårt att häntyda till några ev. fel då det ser relativt stabilt ut med stagen. Det finns lite fett runt spaken och jag skall se om det stelnar i kyla samt se om det är något som känns annorlunda.
Aha, du pratar om dom små, jag tänkte Jumpy, Expert Scrudo.
Min Partner 2,0 HDi -06 var jäkligt trög kall, både som ny och efter 26" mil, jag påtalade det nån gång på en service, men dom kallade det en egenskap.
Jag löste det med att låta bilen gå 5 min innan man åkte, ingående axel vispar ju runt oljan , och det hjälpte lite.
Ja, fast att ställa diagnos per telefon är ju lite vanskligt, och kanske inte vad jag kallar kundvård, utan typ gratisjobb.....
Lättare att läsa folk på plats, öga mot öga, och se om det är en potentiell kund......
För det finns folk som tar ens ide om vad det skulle kunna vara som en definitiv diagnos, lämnar in sen och berättar vad som ska bytas.....
Då är det ju svårt att komma med, kanske ja, vi får nog kolla först.......
Har ju inte 100 koll på vad som exakt skiljer bilarna åt "duccedriver" men jag tror att endast Partner/Berlingo är Fransk "rakt igenom"
medan Bipper/Nemo, Expert/Jumpy, Boxer/Jumper är till mesta del Fiat. Man ändrar lite på frontdetaljer och motorn på de större bilarna kommer ifrån respektive tillverkare. Sen kan det även skilja lite på utrustning mellan de tre tillverkarna.
Det var nog Rikard som var inne på det med modeller, jag har noll koll på just det....
Mina tips var mer allmänt hållna, utan att egentligen veta hur det ser ut, men det är väl som på bilar i gemen, växelöverföring är rätt så basic....
Mistro, har du provat med krypolja under växelspaksdamasken?
Till och med vår Caddy DSG växlar som sirap när det börjar krypa ner till minus 15, så att växellådor blir sega i kyla är nog inget att oroa sig över. Vid minus 2 dock... :/
Enklast är nog att som Saabnisse säger rycka loss damasken och se om man kommer åt själva armaturen som spaken sitter i. Börja med att smörja där. Nu såg jag inte vilken bil det var, men är den framjulsdrivien så är det nog svårt att komma åt någonting som har med växllådan att göra, utan att iallafall demontera hasplasten under motorn. Vajrarna går med största sannolikhet inte under bilen, utan in i växellådan uppifrån typ. Men länkaget brukar synas underifrån.
Nej "saabnisse",...tycker att det ser bra ut och har svårt att se hur lite smörja skall hjälpa. Känns som att problemet sitter längre in.
Kan ju chansa på att byta oljan i lådan för ca 1500kr men det irriterar mig att det inte finns någon verkstad som säger sig känna till problemet.
Fläkten har ju fungerat bra men i morse när det var kallare ute så var spaken seg trots värmen inne i bilen. ( ca 15grader inne i bilen ) Upplevde då att problemet mest var att flytta spaken sidleds. Det gick lite trögare i början men växlarna gick att få i.
Har du egna erfarenheter utav denna oljan "Brut 33" ?
Billig herrparfym från 70-talet......
Sorry " duccedriver" att jag blandade ihop dig med "Rikard" tidigare. Ibland bör man kolla en gång extra innan man skriver. :)
Ok, men krypoljan kostar just inget och plastbussningar krymper i kyla och eftersom det verkade bli bättre med en värmare är det nog bara de närliggande lederna man ska fokusera på.
På plastleder är silikonspray bra,
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.