Kamremmen på vår Saab 9-3'a 07 har gått av och motorn har havererat. En bilverkstad utförde huvudservice på bilen för 2 år sedan då den gått ca 18000mil, har inte kört så mycket med den sedan dess. Borde de ha bytt kamremmen då (den var inte bytt innan) eller i alla fall frågat mig om byte? Eller är det något man bör veta om och beställa även om man är totalt okunnig på bilar som jag är? Bedrövad.
Kommentarer
Jag kan inget om Saab, men har råkat ut för samma sak med en annan bil. Verkstaden sa väl egentligen bara att "shit happens", en rem kan gå av utanför intervall och trots service. Jag hade tur, det gick på maskinförsäkringen.
Normal sett så innefattar väl en service på märkesverkstad i alla fall byte av kamrem vid givna intervaller, har aldrig varit med om något annat. Inte ska man som ägare behöva beställa det som en separat åtgärd?
Ehh. 9-3 har kedja...
MVH AL
Dieseln har kamrem.
Tur i oturen är att vipporna har brottanvisningar så ventilerna har nog klarat sig. Så det kan räcka att byta kamremssats och kamvipporna.
Hur vet ni att det är en 1,8?
Är det en diesel har den rem!
1,8i är lika sällsynt som hår på ett ägg. Jag har kanske sett två under mina år på Saab.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.