Rätt mycket snö i svenska fjällvärlden nu, vilket är fantastiskt roligt! Mindre roligt är att fälgarna lätt blir fulla med snö när man åker på dåligt plogade vägar. Denna snö smälter (antagligen av värmen från bromsar m.m) och fryser sedan till på natten vilket kan ge ganska stora isklumpar inne i fälgen vilket i sin tur skapar rejält med obalans.
Någon mer som känner igen detta och har något tips på hur man kan bli av med, eller förhindra det förutom att skaffa plåtfälgar med hjulsidor från Biltema? :)
Isopropanol i sprayflaska kanske? Andra medel?
Kommentarer
Min erfarenhet är att täckta fäljar, typ plåt drabbas värre, bäst är så öppna fäljar som möjligt, typ 5 ekrade med smala ekrar.
De är ju även lättare att rensa.
Håller med Rikard, vinterhjulen ska ha få ekrar, jag har 5, men skulle klara mig med 3, på sommarhjulen är det 18 och ett jädra jobb att hålla rena!
Jag är lite väl anal kanske, men inbillar mig att när jag dragit på ett lager vax på fälgarna (även på insidan) så fäster varken is eller smuts lika bra.
Dock så verkar fälgval spela stor roll, som några redan nämnt.
Alt. 2 är att blåsa av bilen lite snabbt på alla nya tvättställen som finns över hela landet. 5 minuter så brukar man få blåst bort en del.
Är dock lite anti att tvätta bilen med högtryck i minusgrader.
Jag hadde många täta ekrar på förra bilen och ett par ggr ett riktigt hesike med snö och obalans.
Valde 5 ekrar i år och inget problem än.
Vax låter som en bra idé. Värt att testa iaf.
OT! Ursäkta men jag var bara tvungen att slå upp detta relativt sällan använda uttryck.
Så absolut, vaxar man fälgarna så är man nog lite "anal". ;-)
Jag har sett att det finns isskrapa på sprayburk. Det upplevde jag som en överflödig produkt men kanske skulle en sådan burk vara precis vad man önskar när slask fryser fast i fälgarna.
Jag provade isskrapa på spray på fronten men det var ingen hit kan jag säga och funkar säkert inte på fälgarna.
Vaxade också vinter fälgarna en gång och tveksam effekt på snö och is faktiskt.
En bekant som åker mycket i fjällvärlden hade stora problem med isbildning i bakre fälgarna på en S40 av 1a generationen. Han bytte från alu till plåtfälg, men problemet var detsamma. Nu minns jag inte hur alu-fälgarna såg ut... Men vi funderade vad det kunde bero på eftersom han varken förr eller senare haft såna problem med någon annan bil. Han lyckades aldrig lösa problemet på den bilen utan löste det genom att byta bil istället.
Man får väl gissa på nån luftvirvel från underredet/bakvagn.
Rikard - Ja, det var vad vi också trodde. Att vissa bilar har ogynnsamma luftvirvlar under bilen. Om man kan förändra dom på nåt sätt, kanske genom att ta bort eller sätta dit stänkskydd?
På min BMW sitter en stänklapp framför bakhjulet, men jag vet inte vad den har för nytta, men dom har väl inte satt dit den för kul skull.
Dom framför brukar väl vara för att skydda bromsskivan, men bör ju även inverka på hur luftströmmarna går.
Det är åtminstone lätt att sopa bort sursnö med fem ekrar mot tio ekrar.
Och visst är det härligt när det snöar tvärsöver.
AWD nja med sunt förnuft kommer man långt.
Busigt värre ute nu. 0 sikt.
Länk till 4 år gammal VIbi-artikel om "framförlappar"
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-mystisk-lapp
Myntets baksida med att vara fin.
En bakfälg och maxfart 70 innan den vibrerar så röven mår dåligt.
Men ganska lätt att peta bort med borsten.
Bredställ på fel ställe.
Jag är avundsjuk. Det vräkte ner här en stund, det blev typ 3 cm =(
Vi är snart uppe i en cm.
T-röd.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.