Har problem med en Hyundai Accent -98. Har gått som en klocka de senaste 10 åren, nu har den dock stått över vintern utan att blivit körd.
Ställde på den och kunnat köra den ca 50mil utan några problem.
Nu har jag dock fått problem med att bilen stänger av sig när jag är ute och kör. Alltså inte bara att motorn lägger ner, utan den faktiskt stänger av sig. Detta har hänt 3 gånger idag, sista gången fick jag bli bogserad, för då startade den inte igen. När den stänger av sig så hör jag två klick i snabb följd, ungefär som klickljudet blinkers ger ifrån sig, sen går varvtalsmätaren i botten och jag börjar bara rulla.
När man sedan försöker starta den så går startmotorn runt, men den startar inte. Först efter att man väntat ca 20-30 minuter så startar den klockrent igen och går att köra tills den dör igen.
Har sedan problemet uppstod bytt till nytt batteri, bytt tändstift, kollat tändkablar, men ingenting verkar hjälpa. Någon som har en ide om vad det kan vara för fel?
Tack på förhand!
Kommentarer
Hej, ingen expert men min far har en accent och hade problem med att den stannade efter en stunds körning. och vi byte kamaxel sensor om jag inte mins fel, (tror skroten kallar dem Varvtal / Tändläge givare) och har inte varit något problem alls efter det. läste någonstans att värmen från motorn påverkar dom när de har suttit där länge ,därav går det oftast köra efter en stunds väntan
inte jätte dyra att köpa eller svåra att byta.
/Andreas
Okej, ska ta och kolla upp det! Tack så mycket!
Vad menar du med "stänger av sig"? Slocknar instrumenteringen eller vad är det mer som händer än att motorn slutar gå?
Klickljud 2 ggr i rad, ungefär som blinkersljudet säger du.....
Får mig att tänka på något relä som bråkar, dom sitter ibland inne i bilen, vid säkringarna.
Det enda jag på rak arm tänker mig har med motorn att göra är bränslepumpreläet, om man inte har något för tändningen eller tändningslåset också.....
En kortslutning eller kabelbrott kan också påverka reläer, även jordfel......
Är det bränslepumpsrelät man hör så kan det vara varvtalsgivaren som gett upp. Det är väl den och någon givare till som berättar att det behövs bensin.
Har varit och handlat en ny varvtalsgivare, någon som har en bra ide om vart den brukar sitta? Så ska jag ta och byta den idag och se vad som händer.
kommer tyvärr inte ihåg vart den sitter placerad men tror du hittar skapligt lätt. lite nyfiken på om det löste sig för dig?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.