Efter att jag bytt till sommardäck häromdagen så märkte jag vid körning ett "gummignisslande" skrapande från höger bakhjul.
När jag monterade av det för att undersöka så ser man att däcket skrapat mot insidan av hjulhuset, dvs sidan som vetter mot bilens axel.
Sommardäcken har samma mått/beteckning som vinterdäcken, men när jag byter tillbaka till vinterdäck så skrapar det inte (men är säkert väldigt nära att skrapa).
Gissar att man en aning behöver "få ut" själva "navet", eller vad det nu kallas, där hjulet ska fästas?
Jag tänkte be om prisuppgifter hos verkstäder, men vad ska jag be om för åtgärd?
Kommentarer
Borde väl fungera med s k fälgspacer liknande dessa - https://dalhems.com/sv/c/b4247b6faaea43f7ac007b5ce93c30ba
Dock kan du ju ev behöva byta fälgbultarna också. Har aldrig testat detta själv men det tycks ju vara ungefär vad du behöver.
ET är nog annorlunda - dvs hur fälgbanan är positionerad i förhållande till navet.
Där har du dock en basic förklaring. Du behöver kolla upp vilken ET det ska vara till din bil. Har du inte bredare än orginal finns ofta lite marginal på detta, så det kanske inte behöver vara exakt. Har du våldsamt fel ET så kan lager etc slitas onormalt och bilen kommer inte betee sig som det är tänkt.
Spacers funkar men a) De går inte igenom besiktningen om nån hittar dom och b) Köp INTE enkla plattor som bara bygger ut. Riktiga spacers sitter skruvade i bilens ordinarie nav, och har sen egna pinnbult som man monterar hjulet på. Använder man orginalskruvar kan de i värsta fall gå av pga snedbelastningen när mindre gänga går in i navet och mer vikt hamnar på delen som sticker ut.
Ja, en sån där fälgspacer kanske kan lösa det.
- Dimensionerna på vinter- och sommardäcken är som sagt desamma.
- Man ser hur det är slitet på insidan av däcket och även på motsvarande stället på "skärmen/hjulhuset", eller vad det heter.
- Det gäller bara höger bakdäck, trots att fälgar och däck är likadana på båda sidor.
- Vinterdäcken som inte skrapar i sitter på plåt(?)-fälgar medans sommardäcken sitter på Alufälgar.
- Jag köpte bilen i vintras och det ingick även 4 sommardäck/hjul som säkerligen använts på bilen förut.
Har det lossnat något? Till exempel alla plastpryttlar i hjulhuset? Eller är något stag så hjulet inte står som det skall? Eller fjäder som gått av? ...?
Det är inte bara innerskärmen som hänger lös?
Sen.. SER bilen normal ut? Är det så kraftigt så borde du ser för blotta ögat att hjulen sitter onormalt långt in i hjulhusen.
Hmm, ser inte att nåt lossnat men jag vet inte direkt hur det brukar se ut. Men som sagt, inget uppenbart.
Bilen har sett en aning "låg" ut ända sen jag köpte den, nästan som om den vore sänkt, eller vad det heter, men det är den med största säkerhet inte då den bara haft ett 2-3 företag som ägare tidigare. Så sannolikt ser den ut som den ska.
Kanske det är så att alu-fälgarna, som sommardäcken sitter på, inte är helt lämpade för bilen och att det har blivit nån liten milimeterskillnad på höger baknav/hjulhus som gör att det skapar i på den sidan nu?
Det verkar ytterst osannolikt att tidigare ägare (firmabil) inte skulle ha använt de sommardäck som följde med bilen.
Är det originalfälgar till bilen eller eftermarknadsfälgar?
Att den ser låg ut kan ju bero på t.ex fjäderbrott. Du bör undersöka vad det beror på och inte bara montera spacer. Varför skulle bilen behöva det, på bara ett hjul? Låter ologiskt.
Är det originalfälgar och däckstorlek på bilen är det något som är fel på bilen. Är det eftermarknadsfälgar eller bredare däck beror det sannolikt på att dom inte är rätt.
Du kan inte se på däcken att fälgarna passar till bilen.
1. Har fälgen rätt dimensioner så som dikuterats.
2. Kolla så inte eventuella centrumringar i fälgarna trillat bort, de används för att en och samma fälg ska passa till många bilmodeller.
Tackar för tipsen. Alufälgarna, som sommardäcken sitter på, är nog inte original.
Står fälgens dimensioner på fälgarna eller måste man mäta?
Var på fälgen ska eventuella centrumringar sitta?
Har för mig att dimensionen brukar finnas instansad på plåtfälgar - tror jag har sett det i närheten av hålen för hjulbultarna. Däremot är det mera tveksamt på alu-fälgar men det kanske ändå finns på nåt ställe.
Jag har aldrig sett fälgar där det inte står bredd x diameter och ETxx nånstans.
Alufäljar brukar ha det på baksidan av ekrarna. ET är ibland inte märkt som ET, jag har själv fäljar märkta Sxx.
Misstänkte väl att det fanns märkning även på Alu-fälgarna men tydligen inte lika lätt att se som på plåtfälgarna. Har å andra sidan aldrig haft anledning att leta upp den märkningen.
white-k: du får ta loss hjulet och mäta, jämför med vinterdäcken.
Att mäta ET enligt bilden ovan kan vara svårt, men om du lägger en linjal, vattenpass eller nåt annan rakt mot däcket på insidan och mäter in mot anliggningsytan så kommer du om fälgen breddar mer inåt eller utåt.
(förmodligen inåt)
ET brukar mera sällan stå instansat, oftast är det bara diameter och bredd som kan läsas på fälgen.
Kan ju se det på däckdimensionen med. Är ju den som är mest avgörande. Beror ju lite på profil med, men tex 225/45 ska ha 7,5" bred fälg. På "normala" mellanklassare brukar det väl vara 7" för 215 och 7,5 för 225. Brukar ju inte sällan vara just 45-profil. Kan ju vara så att de satt på för breda däck på fälgen. Vad är det för bil och dimensioner?
Däcket är mer sällan ett problem än att fälgen är avsedd för en annan bil. Det ska till rejält överdimensionerade däck för att nå hjulhusen om fälgen är rätt.
ET finns ingjutet på insidan av en eker på "alla" alu-fälgar. Både mina gamla AMG och de nya Mandrus hade det + övrig dimension ingjutet. Så även fälgarna till min DKW.
Tack för många bra svar.
Bilen är en Citroen Xsara 2003.
Både sommar- och vinterfälgar har ET 18, vilket verkstan säger att bilen ska ha.
Däckdimensioner är också enligt verkstan korrekt på samtliga däck.
En Citroenmekaniker som hastigt gick ut och kikade på bilen utan att hissa upp den sa att "bakvagnen måste bytas" för att bilen "inte har nån fjädring kvar".
Men det märkliga är ju att bilen var besiktad utan anmärkning två dar innan jag köpte den, och den såg likadan ut då.
Är det bara att ta fram plånboken och byta bakvagn alltså?
Eller kan jag köpa spacers och längre bultar på Biltema och köra så ett par år?
Nyligen köpt bilen? Fast en -03 har väl ingen längre garanti...
Begär offert från flera firmor. Finns kanske nån som fixar det billigare. Byta hela bakvagnen låter dyrt... Det är inte glasklocka på det hjulet som läcker/behöver bytas? Kan inte Citroën, men det finns ju andra här som är expert på det märket. Spacers o längre bultar tror jag inte är nån lösning.
Där kom förklaringen. Bakfjädringen på de där bilarna är ett känt problem och finns från Peugeot 305 och framåt. Torsionsfjädringen är teoretiskt bra och en smidig lösning, men tidens tand är den ingen kompis med.
Ah, Xsara. Jag läste Xantia... Ja då är det torsionsfjädring. Går kanske hitta billigt på skroten o byta...
Lättast är ju att prova nån utav dom 3 andra hjulen och se om dom gjør samma eller inte!
Så eliminerar man dyra och dumma kostnader.Uteslutningsmetoden!
Skifta och kör också sommardäcken på plåtfälgarna...:)
Var på en däckfirma igår där de satte på 5 mm-spacers på bakdäcken och nu skrapar det inte.
Jag frågade om jag befintliga bultar funkar och en ung däckbytare spottade lite snus och sa: "Jo fö' fan!".
Jag frågade om jag kunde åka så några år och han spottade lite mer snus och sa: "Jo, fö' fan!" :-)
Ska jag lita på det eller bör jag göra nåt mer nu? :-)
Det egentliga problemet kvarstår ju, dvs att fjädringen inte håller upp bakänden. Kan hjulen fjädra in mer eller är de i ändläget redan? Jag vet inte hur det ser ut med "bump-stopp" på såna där, men nån form av gummi brukar finnas före metall går mot metall.
5 mm spacer låter inte så mycket, men med långa skruvar kan det fungera. Det är ju skönt om man har mer än enstaka gängvarv som håller hjulen. Även om man själv klarar att tappa ett bakhjul utan större problem kan hjulet ställa till en del om det far iväg.
Kan bli fullständigt livsfarligt om det lossnar på fel ställe i fel fart:
https://www.youtube.com/watch?v=Nf5WNUhSRQ8
Troligtvis en dålig bärarmslagring på den sidan, dyrt att reparera,troligtvis billigast med komplett begagnad bakvagn är bilen dessutom låg bak,då har torisionsfjädrarna satt sig , eller så har någon ställt ned dom.
Det finns beg .bakvagnar på bildelsbasen från 1500-6000 kr gå in med reg.nr och kolla vilka som passar om bilen för övrigt är värd pengarna
Ja, tyvärr går torsionsfjädringen dåligt ihop med vägsaltet. Det kryper in och angriper axeln, ibland resulterar det i kärvande led, ibland så blir det glapp.
Dessutom sätter de sig gärna lite på baken med åren, jag har haft 3 Xsara och alla har varit lägre bak än fram.
Det finns renoverade axlar för 3500 kr, men billigast är nog att köpa en begagnad.
Att köra med 5 mm spacers lär inte innebära livsfara, det är ju inte precis en prestandabil.
http://www.shipmanbildelar.se/renoverad-bakaxel-xsara-skivbroms-och-abs
Hmm, men om det är fjärdringen som säckat ihop blir jag väl inte hjälpt av bara en bakaxel, eller?
Jag kan inget om bilar. :-)
Har en besiktning inbokad den 10:e, så vi får se om de säger nåt då.
Väntar även på prisuppgift på bakvagnsbyte.
Har inte tänkt behålla bilen så många år, så det känns inte som jag vill investera så jättemycket i den.
Tackar för alla svar! :-)
Är väl ganska troligt att mekanikern har rätt svar på problemet. Men det låter mer som en ny bil är billigare än att kosta på en 15 år Xsara för 10.000kr mer än någon hundralapp. Spacers löser ju inre problemet med att bakvagnen är kass.
Kan du skruva själv kan det väl vara idé att fixa till bakvagnen. Kostar väl par tusen för nya dämpare och fjädrar, eller om det är torsionsfjädring bak. Men det ser du väl om det är spiralfjädrar eller en torsionsaxel.
Såg att expertisen konstaterat att det är torsionsaxel bak.
Och du hade "inga" problem med dina PSA-bilar - som sagt var? Skojar bara hultarn, det är ju fredag kväll;-)
Mange Audi ejere kender dette problem min søn har haft det på 2 A4. Prøv mindre dæk .opret bagvogn mm
Uppdatering:
Bilen gick igenom besiktningen utan anmärknigar förutom två bromsskivor fram som måste bytas.
Ser fin ut, sa besiktningsmannen. :-)
Men kanske kan vara bra att byta bakvagn ändå.
Var kan man billigast få tag på en begagnad sådan?
Här t.ex." bildelsbasen"
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?
Ring till bildelsbasen och kolla så får du nog reda på det.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.