Hej!
För två månader köpte jag en Opel Insignia (halvkombi) 2011 med 2.0 160hk dieselmotorn och ecoflex.
Tycker att jag behöver tanka oftare än vad jag förväntade mig när jag köpte bilen. Enl Bilregistret ska bilen dra:
Landsvägskörning
3,7 L/100KM
Stadskörning
5,4 L/100KM
Blandad körning
4,3 L/100KM
Efter att jag börjat köra lugnare och inte brassa på onödigt mycket har jag låtit färddatorn mäta en vanlig vecka där jag kör stadskörning blandat med landsväg till jobbet, (Ca 1.5 mil enkel resa) samt lite lite andra småärenden, mäter den att jag snittar 7L/100km. Nu är det visserligen vinterväder men jag märkte detta redan innan och det har inte diffat så mycket.
Vad tror ni detta kan bero på?
Kommentarer
Antingen så är det normalt för modellen (deklarerade siffror är ett stort hittepå), eller så har du någon broms som ligger an (känn bak i hjulen när du kommer fram - normalt kan vara lite lätt ljumma skivor om du bromsat mjukt men definitivt inte skitvarma och det bör dessutom vara ungefär jämnvarmt mellan höger och vänster sida där fram kan vara varmare än bak). När är oljan bytt? Hur ser den ut? Växelllåda - automat eller manuell? Hur är oljan där?
Byta filter och olja värje 5000-8000 km vill ge mycket bättre forbrukning många gånger,annars är det nog dags for nya spridare.är motorn byggt i korea ja då säger det allt.
Ska känna på bromsarna nästa gång jag kör, bra tips.
Oljan ska vara bytt någon vecka innan jag köpte enl ägare och kvitto, ska titta på färgen.
Det är manuell låda.
Tänkte att jag skulle lämna in bilen på service nu i vår. Förra ägaren har antingen slarvar med det eller gjort det på ställen där de inte stämplar och sen inte sparat kvitto.
1.5 mil är inte så lång sträcka att man kan mäta hur normal förbrukning är. På 1.5 mil har knappt motoroljan fått arbetstemperatur.
På korta sträckor blir alltid förbrukningen högre.
Bilen är för tung. Tyvärr. Du kan nog göra väldigt lite för att minska din förbrukning.
Styggavargen: Du kan inte generalisera på det sättet, du kan inte ta för given att tyngden alltid drar upp förbrukningen!! Jag kör V90 som du tidigare påpekat väger massor, men den drar blandat nu över 4500 mil 0.52 l/mil, är det speciellt törstigt? Då kör jag på rätt bra utan att tänka på snålkörning. Åker jag ren landsväg är jag nere på 0.45 utan större problem med rekordnotering på 0.39 över en 7-milssträcka.
Så sluta tjata om ditt mantra om tyngden.
Jag har en 2009 Sports Tourer med samma motor och jag har snittat 0,59 l/mil på 8 år, vid pump. Färddatorn ligger oftast 1-2 cl lägre. Jag åker 2,4 mil enkel resa till jobbet och har nog inte så mycket stadskörning som du, tror jag, men kör oftast 10-20 km/t över fartgräns på landsväg om väglaget och trafiken tillåter. Men å andra sidan en hel del körning med släpkärra och dieselvärmare på vintern.
Det råd jag kan ge dig är att du utnyttjar dieselmotorns mindre motorbroms och planerar din körning så att du bromsar mindre och hellre rullar mer innan stopp, rödljus och upphinnande av långsammare bilar. Givetvis får du inte ha anliggande bromsar, för lågt lufttryck i däcken och sedan kan du ju för att få koll, använda dig av "spritmonitors" digitala körjournal. www spritmonitor.de
Många köper dielsebilar och tror att deras förbrukning skall sjunka nästan till noll men det beror som vanligt på körsträckor, körsätt, körning i stadstrafik eller landsväg. Tänk igenom först innan bilköp om ens körcykel passar för diesel eller inte.
Jag vet en som ville byta till diesel för att alla andra kör dieselbilar, han hade inte ens tänk på hur han kör eller hur mycket han körde.
Jag tror att du är en av många som har detta faktum med diesel och stadskörning.
Diesel och stadskörning eller en mil landsväg då kommer inte motorn upp i temperatur och då ligger man ofta på dessa förbrukningar på 0,7-0,8 på snål dieseln då körprofilen inte är idealisk.
Dessutom på detta så slår ju också skatten på 4-5 tusen hårt på dessa dieslar även om dom står still på parkeringen.
Man bör vara medveten och läsa på riktigt innan man väljer en diesel med 5-10 år på nacken.
Kör man mycket stad är dom direkt olämplig anser jag då motorn aldrig blir belastad och extra svårt att få värmen i motorn och då blir törstig och får dålig rening av avgaserna.
En kollega till mig ville ha diesel för att det "skulle vara lite tryck när man gasar".
Som andra påpekat kommer inte en diesel till sin rätt vid korta sträckor.
Tror att detta är en förbrukning du får räkna med för den bilen och ditt körmönster. Hade tidigare en Golf Variant TDI med ungefär liknande körmönster och den låg väl runt 1 dl/mil mindre men det var ju en mindre och lättare bil trots allt. Kompisens XC60 -15 med diesel och automat snittar också runt 0,7 l/mil vid lugn körning.
En bekant berättade för mig att han var besviken på förbrukning i sin Insignia diesel, den var betydligt törstigare än A4:an han hade innan. Han snittade på 0,7 och kör ändå mycket långkörningar, det tyckte jag lät mycket.
Nackdelen med IR-termometrar är att de ger mätvärden som kan tolkas som en viss temperatur, men de är kraftigt påverkade av vilket material man mäter på och vilken struktur materialet har. Ett 38° varmt barn ger inte alls samma värde som en bromsskiva med samma temperatur. För jämförelse mellan olika punkter av samma slag kan de dock fungera hjälpligt.
En IR termometer är bra för att mäta bromsskivornas temperatur för att se om man har någon anliggande broms eller dåligt hjullager på sin bil, även bra när man kockar knäck, eller vil mäta tempen i pannan på barnen. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/termometrar-vaderstationer/proffstermometrar/dibotech-dt8500-ir-termometer-p48042
En till.
https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=1529790&ws_tp1=cp&ref=PLA_VERKTYG&subref=1529790&utm_source=PLA_VERKTYG&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_VERKTYG_feed&utm_content=1529790&gclid=Cj0KCQiAjO_QBRC4ARIsAD2FsXOqLFNFkkoJR1XGWFrib3NWmWe8Pza4lib1u_rYSEvrv8rI690oNyQaAkPbEALw_wcB
Ja, det stämmer, blanka ytor ger olika mot matta, osv. Just till feber kanske inte är det optimala, men annars tycker jag den är väldigt användbar. (när man inte måste relatera till ett speciellt värde)
Är smidigt för att jämföra, är 3 skivor 50 grader, och den sista 150, då vet man att det är nåt surt på G.
Finger på bromsskivan funkar också, men kan göra rätt ont. =)
En pyrometer är bra till mycket men man måste vara medveten om att det kan bli oerhört inexakta mätningar då omgivningen påverkar mycket, särskilt på blanka ytor där du dels lätt får reflektiviteten från omgivningen men också ett lägre temperaturvärde än vad skivan i detta fall faktiskt har. Men det är ett bra hjälpmedel för att få riktvärden för hur det står till med saker och ting.
Ja det har du rätt i L.Mäkinen.
Sällan har en anliggande broms på en bromsskiva samma temperatur som övriga bromsskivor vilket gör att man använder mätmetoden på tågens bromsar och sedan går man ut och mäter att uppgiften om vilken axel bromsen låg an på med en handhållen IR mätare så att man kan stänga av just den bromsen.Man behöver inte mäta där bromsskivorna är blanka när det går bra att mäta strax utanför vilket gör att man får bra mätvärden. När bromsskivorna är vita av värme och det droppar från bromsbeläggen och man känner strålningsvärmen på flera meters håll behöver man inte mäta alls vet jag av egen erfarenhet.
På barn kan man mäta tempen i pannan när de är friska för att få en uppfattning om normaltemperaturen vilket kan vara bra att veta när man inte vill väcka barnet för att mäta med vanlig termometer vilket man gör när barnet är vaket.
Jag har i 40 år lagt fingret på broms skiva eller hjul nav och känner man skillnad på höger och vänster är nåt på gång oavsett broms eller hjul lager.
Ett finger är extremt känsligt på att känna temperatur skillnad, men man får det inte i siffer form.
Bränner man sig på skivan eller trumman ligger bromsen riktigt på.
Där är du ute och cyklar mso1000, med skatt på 4-5000. Just denna bil med den motorn, ecoflexen. har en skatt på 2613 kronor.
Och sedan som vanligt så beror det på körmönstret men mest på föraren hur mycket soppa bilen drar.
Kul att se en livlig diskussion!
För info har min bil 1300 i skatt vilket är långt lägre än resp bensin. Har pumpat 2.6 i vinterdäcken.
När jag gjorde valet mellan bensin och diesel var jag rätt neutral. Båda har för och nackdelar och jag var medveten om att diesel är inoptimal för min vardagskörning. Det som grummlar mig är just det att bilen enl. Bilregistret skulle dra 5.4 i stadskörning och att jag låg så pass mycket högre. Däremot är 7 l betydligt bättre än min förra Saab 93.
Körde en kortare sträcka idag men märkte där ingen skillnad på bromsarna, men måste nog köra lite längre och prova. Kanske med IR temp då jag redan har en.
Fast 0,54 l/mil i stadstrafik borde du reagera på att det i verkligheten inte alls kan stämma för en såpass tung bil. Och i stadstrafik blir det mycket start och stopp vilket kostar mera på tyngre bilar.
Det där med deklarerade förbrukningssiffror är väl gränsfall till bluff. På den XC60 D4 AWD som jag köpte nyligen står det att den skall dra 0,57 l/milen i blandad körning enligt registreringsbeviset och dit fattar jag att jag aldrig kommer att komma till. Tror att jag får vara glad om jag kommer till 0,7 l/milen blandad körning.
christer - en kompis har en likadan XC60 (2017) som du och om inte minnet sviker så snittar han runt 0,7 l/mil i sansad körning - dock inte mycket stadskörning alls.
Ja du har väl en Insignia som kom under 120 CO2 och blev dåtidens miljöbil, därför lägre skatt. Själv kör jag med 2,7 bar fram och 3,0 bar bak med 2 personer i bilen. Om man har åkt till Tyskland och lastat fullt vid gränsbutikerna så har jag 3,0 + 3,3 bar och att jag kör med flexride chassit i sportläge med stummare fjädring.
Ja, deklarerade förbrukningssiffror har blivit värre år för år. För 10 år sedan funkade det betydligt bättre att köra på den deklarerade förbrukningen. Sen skiljer det iofs från bil till bil. En bil som enligt NEDC ska dra 0.5 kan i verkliga livet vara törstigare än en som ska dra 0.6, beroende på hur dom optimerades vid förbrukningstesterna.
Åter till TS. Som med alla bilar beror det på körcykeln.
Christer har kört sin 2009 Sports Tourer på 0.59 l/mil vid pump. Sports Tourern är över 100kg tyngre än kombikupén.
Dessutom är TS bil nyare och har en lägre dekl. förbrukning än Christers. Båda är 2.0CDTI 160hk, men det har gjorts förändringar för att sänka förbrukningen på TS nyare bil. Med andra ord skulle det med Christers körcykel ha blivit en lägre förbrukning än 0.59 l/mil med TS bil.
Så att det går att komma ner lägre än 0.7 l/mil är helt klart. Hur det går med TS körcykel är en annan sak.
Förändrad körstil kan vara en del. Kolla lite ECO driving info.
Men om huvuddelen körs med en motor som inte uppnått arbetstemperatur så är det lätt att förbrukningen
åker iväg uppåt.
Rimlig förbrukning skulle jag säga.
Eftersom "uppgiven förbrukning" är en pajaskonst av sällan skådat slag som tyvärr allt för många som gått på.
Precis som Highlander säger så har det blivit sämre och sämre med åren, beroende på cycle beating som blir mer och mer från verklig körning.
Testa att ta en längre tur på landsväg med lugnt tempo, då blir det garanterat betydligt lägre.
Chip optimering kanske ?? En del bilar går både bättre och snålare med ett chip.
Bekanta har en BMW 320dA optimerad till 218 hk, går som ett skott och drar en halvliter, det har ingen större betydelse hur man kör, den nöjer sig med halvlitern.
Körde den förra vintern på en 60 mila resa i raskt tempo, 4 vuxna och absolut fullpackad.
Den nöjde sig på en halvliter då oxå.
Bifogar bild så ni inte tror jag överdriver med fullpackad.
Hehe känner igen det och det brukar vara trevliga resor.
Min 1,6 tdi tog 0,53 på samma resor ;)
Lite kul när vi åkte med BMWn från Stockholm uppåt, var att vi glömt nått vi skulle ha med oss, och då kläckte jag ur mig med min bensinhjärna
"det kan vi köpa när vi stannar och tankar"
Bilägaren tittade förvånande på mig "Tanka ?? Det behöver vi möjligtvis göra i Uppsala på hemvägen"
Anliggande broms, naturligtvis möjligt men inte särskilt troligt, för att ta reda på det är det bäst att leta upp en svagt lutande lång väg där det är absolut tyst och ingen trafik och ta ner alla fönster och rulla sakta med avslagen motor och se hur lätt det rullar och lyssna om man hör något ljud utöver däcken mot marken.
Anliggande broms ger en lät seg känsla när bilen stannar som om man rullade i klister, inga bromsar på sveper bara ut...
En Insignia med dess vikt borde kunna rulla väldigt långt i låg hastighet, fast vilka däck man har på har betydelse där.
I och för sig är det kanske svårt att bedöma om man aldrig gjort sådana övningar förut...
Har en Sports Tourer 2012 2,0 EcoFlex. Runt 0,50 blandad körning under de 3.5 år jag haft bilen. Har testat förbrukningen vid lagliga hastigheter. Sträckan var 4 mil med från början kall bil. Resultatet blev 0,38. Högsta tillåtna hastighet på sträckan är 80 km/tim. vilket knappast går att köra på 6:an, så där fick det bli 90. Tilläggas bör att jag körde efter hastigheter angivna av navigator.
Som jag redan sagt många gånger - tro inte på alla ovanligt låga bränsleförbrukningssiffror som en del ägare uppger. De 0,7 l/mil som TS mätt upp är med all säkerhet helt normalt för hans körmönster och med aktuell bil. Det är trots allt en relativt tung bil vi talar om och dessutom en 6 år gammal bil som rimligen inte har de senaste "innovationerna" när det gäller att hålla förbrukningen nere.
Förbrukning på,0, 7 liter/mil med diesel motorer måste anses vara väldigt mycket. Hade bilen haft bensin motor hade förbrukning inte kommit under 0,9 liter/mil.
På gårdagens suv så är det nog inte speciellt högt med 0,7 i vanlig blandad stads / landsvägs körning.
Ofta har folk daglig väg till jobbet som gör att motorn aldrig kommer upp i driftstemperstur på vintern.
Varge start under dagen oavsett en 1 timmes stopp höjer snittet ganska bra oavsett totalt låg/hög daglig sträcka.
Man kan också notera att ett alltför ensidigt fokus mot en komponent (co2) ofta medför att andra utsläpp drar iväg.
Vi har sett det både hos bensin- som dieselfordon. Både partiklar som kvävedioxider tenderar att öka markant när man lägger allt krut på en sak.
Så Vargens väl och ve om moder jord är också kontraproduktiv eftersom det resulterar i suboptimering.
För vad tycker Vargen är värst? Fler cancersjuka (som blir fallet med moderna bensinmotorer) eller ökade halter av koldioxid?
MVH AL
AL, vad har ditt inlägg med Insignias bränsleförbrukning att göra?
Hacken. Det var en replik på uttalandet som gjordes ovan.
Och i fallet Opel kan det lika gärna vara så att tyskarna inte tycker att man skall köra motorn så snålt just då det får negativa konsekvenser på andra utsläpp.
Det blir ju effekten av koldioxidhetsen.
MVH AL
co2 fixeringen har skapat många bekymmer, den har förstört bensinmotorn t.ex. så det som var en acceptabelt ren motor numera är en miljöbov genom groteska utsläpp av partiklar tack vare direktinsprutning.
(Att det varierar och det finns de med lägre nivåer ändrar inte själva grundprincipen.)
Dock fanns lägre nivåer av partikelutsläpp också tidigare, de skapades av de tillsatsämnen man använde som blyersättning när den blyfria bensinen kom.
Provat att köra en längre sträcka med bilen idag (i stadsmiljö då) och körde med mycket motorbroms för att se om det gjorde någon skillnad. Nollställer mätaren och lyckades få 6.5L så måttlig marginal vart det ändå.
Till bromsarna tror jag inte att det är något problem. Provade att knuffa lite på bilen i friläge och tyckte att den rullade rätt så lätt. Bromsarna fram vart något varmare än kroppstemperatur och bak var rätt så kalla.
Antar att jag får lov att gilla läget tills vidare. Ska göra en service i vår och köpa nya sommardäck då de jag fick med varit med ett tag, får hoppas att bilen imponerar mer under sommarhalvåret än vad den gjort än gällande bränslesug.
kikat in mig på Goodyear Assymetric 3 (245/45 18"). Vad jag läst mig till verkar de vara riktigt bra och prisvärda samt något lättrullande. Någon som instämmer eller har andra erfarenheter?
Ja att köra mest stadstrafik utan att få motorn riktigt varm gör nog att du får svårt att få ned förbrukningssiffrorna. Din bil borde varit utrustad med bränslevärmare eller elektrisk motorvärmare med så kort körsträcka, vintertid.
Sedan har jag en synpunkt och det är att varför kör du inte med 225/55 17" som jag gör istället, för det borde ju ge mera lättrullade däck om du vill fokusera på låg bränsleförbrukning. Däckmärket är det definitivt inget fel på. Själv kör jag på Michelin Primacy 3 och 2,7 bar fram + 3,0 bar bak.
Sedan tror jag att vi ibland fokuserar onödigt mycket på bränsleförbrukningen, när det är bilens värdeminskning som är den stora kostnaden.
Och du fortsätt att träna på att använda motorbromsen och planera din körning, istället för att fotbromsa i onödan. Det spar bränsle, tycker jag.
A. L, bygger man lättare bilar drar de mindre vilket resulterar i mindre utsläpp. Du tycker det är normalt med bilar som väger nästan två ton. Du ser inte samband mellan saker och ting. Först på senare år klagas det på sävligare bilar, högre förbrukning osv och mindre körglädje. Allt hänger ihop med vikten på fordonet. Min mor har en insignia, hemsk bil med traktor diesel motor och bilen är tung att köra. Förbrukning ligger sällan under 0,65 liter per mil. Usch... jag saknar ord för hur oharmonisk bilen är.
Om man läser vad du skriver, som jag inte alls håller med om, så är det nog den som skrev inlägget som är oharmonisk i sin predikan om bilars vikt m.m
Om din mor råkar ut för en rejält allvarlig olycka så kommer du nog att ändra visa när hon klarar sig utmärkt från äventyret... tack vare den oerhört välbyggda och därför oundvikligen tunga karossen.
Men en sådan ovidkommande detalj kanske inte har något som helst värde för dig?
Nya lätta Insignia är inte lika perfekt som den gamla var på denna punkt.
Förövrigt går titeln för värsta traktormotorn till nya Volvo S/V90, har man hört den på tomgång tror man inte sina öron.
En Mercedes diesel från 1982 är tyst i jämförelse med den.
Tydligen kan man komma undan med det mesta om man tillverkar populäraste bilen...
Den passiva säkerheten i denna Volvo är ju inte heller i nivå med dess image.
I Kias instruktions bok nämner dom 0,7 dl ökning från 16-18 tum utan att ange bredd så även bredd gör ju sitt såklart på förbrukningen.
16" går inte att ha på den gamla Insignian p.g.a. bromsoken , har jag blivit lärd.
Och 3,0 bar bak på 225/55 17" ,är rekommendationen ifrån Opels instruktionsbok. Vad skulle problemet vara menar du? För låg bränsleförbrukning?
@anders.j bl.a: Till valet av däck så visste jag inte att man kunde välja så fritt. Vet att 18" 245/45 är standard och det som sitter på sen fabrik. På däckonline skrev jag in bilens regnr och där dök det upp 18" 235/45 som enda alternativet (förutom 17" och 19") men vill gärna ha 18" så det får det vara värt. Men skulle det alltså bli en förbättring att köra på 235/45 däck istället?
Någon specifik anledning att vissa väljer att ha mer luft bak än fram?
Har även läst på vibilägare tidigare att det kan vara lika dåligt att ha för lågt lufttryck som att ha för högt så 2.6-2.8 tror jag blir bra för min bil och däck. Kan prova att höja och se om det blir någon skillnad men annars behåller jag nog det så.
Niklas, krockar hon träd eller en XC 90 kvittar det nog. Resonemang runt att det blir bättre ju tyngre det blir håller inte i längden...
Om du testar att klippa i skallen i trädet med och utan hjälm så märker du själv skillnaden.
Hjälmen adderar vikt men den skyddar också ditt huvud mot bestående skador eller rent av dödligt våld.
Det är därför som en stor bil (med längre deformationslängd) ger ett bättre skydd än en liten. Vid 70 km/h ner till 0 km/h och en halv meter deformationslängd (förutsatt att säkerhetsburen håller ihop mot inträngande våld men det gör den nästan på alla bilar idag -även småbilarna) blir den negativa g-kraften 38.5 g. En nivå som få överlever. Tar Vargen sedan en större bil - förvisso tyngre men också med en deformationslängd om 1 meter - blir den negativa kraften -19.44 g istället. Och det kan man överleva (så länge man är i hyfsad fysisk kondition, har krockkudde och sitter fast med bra bälten). Därför är det inte vikten som avgör utan deformationslängden. En längre deformationslängd ger dock högre vikt, men samtidigt ett bättre skydd.
Därför behöver Vargen svara på hur många liv han vill offra till följd av en mindre fordonspark.
MVH AL
Volvo anger även ett ECO-värde, som jag brukar köra på. I ditt fall samma som full last.
support.volvocars.com/se/cars/Pages/owners-manual.aspx?mc=Y413&my=2015&sw=14w20&article=684d2f15f78d1966c0a801e801aa55e8
Hållet med om att vill man sänka förbrukningen så bör man välja ett mindre/smalare däck, för lägre rullmotstånd och pumpa det till max rekommenderat.
SUV har så mycket längre motorhuv A.L. Hör du inte dig själv? Vanliga bilar har inte kortare deformation zoner.. nästan tvärtom. Ut och mät och återkom när du har bevisat detta för mig.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.