Bilmodell: Ford Focus
Årsmodell: 2002,
Miltal: ca 17000 mil
Jag köpte en Ford Focus privat via Blocket för drygt en vecka sedan.
Den har bara stått oanvänd på parkeringen sedan dess men nu går det inte att låsa upp den med nyckel i låset!
Har prövat låsen på båda dörrar och det händer inget alls när man vrider om nyckeln.
Kommer således inte in i bilen!
Jag är själv bortrest över julen så det är min sambo som meddelat ovanstående.
När jag köpte bilen för drygt en vecka sedan så var det inga problem att låsa upp den.
(motorhuven kan öppnas med nyckeln manuellt om det har betydelse)
Vad kan vara fel och hur fixar man detta??
Kommentarer
Bilen är gammal, kan va vad som helst.
Vet inte om det hjälper i detta fall men låsolja, 5-56 eller liknande att spraya in i nyckehålet kan underlätta mekanismen.
Om det är mekaniskt fel.
Kan väl också vara värt att kolla in skicket på batteriet och ladda det vid behov.
Rekommenderar köp av en Ctek laddare och att ladda batteriet fullt.
Går nyckeln att vrida i dörrlåsen så är det väl tveksamt om det är ett mekaniskt fel.
Kanske så trivialt som att den vill ha lite ström för att även dessa lås skall fungera ? I så fall - öppna huven och ladda batteriet... Och skatta dig lycklig att just din bil har ett separat huvlås som kan öppnas utifrån. Det är inte så vanligt.
Jo jo Ford kanske införde separat huvöppning av en speciell orsak, de kanske visste vad de gjorde och tänkte på att låsen kunde sättas ur spel om strömmen tog slut.
Hade inte Ford något knepigt lås med specialnycklar och någon speciell stöldskyddslösning?
Kanske bilen fått för sig att någon försöker bryta sig in?
Finns ju lås som frikopplas så nyckelhålet bara snurrar runt om man försöker bryta upp det, men fanns det på Focus 2002?
kanske det?
Att ett urladdat batteri kan slå back i centrallåset och blockera bakdörrar så låset inte går upp har jag varit med om men en av framdörrarna brukar trots det gå att öppna med nyckel, kanske Fords system är känsligare och blockerar också framdörrarnas nycklar om strömmen är slut - möjligt.
Bilen har ett separat huvlås som kan öppnas utifrån.
Nyckeln går att vrida "som vanligt" men inget händer. Den snurrar alltså inte runt runt som om det hade frikopplats.
Larmlampan blinkar som vanligt på panelen inne i bilen så ström till den finns i alla fall.
Om jag inte tar mej in i bilen med ovanstående knep hur gör man då för att få den till en verkstad om det skulle behövas?
Ladda batteriet är väl den enklaste tipset. Att en liten LED-lampa lyser säger inte ett dugg om batteriets skick.
Eftersom båda dörrarna plötsligt inte går att öppna skulle jag säga som Pi - ladda batteriet. Ring annars den du köpte den av och fråga om det är något känt fel och hur man kommer runt det. Det sitter inget batteri i själva nyckeln? Förmodligen inte, eftersom ni försöker öppna direkt i dörren, men kolla även det, ifall det har något med stöldskyddet att göra...
Ja, vi får hoppas att det räcker med att ladda batteriet.
Dock blir jag lite orolig för när man googlar på 'Ford Focus centrallås' så finns det en del som haft strul med det men har inte sett någon lösning som funkar för alla.
Om laddning av batteriet inte hjälper, finns det något sätt att dyrka upp dörren utan att skada den, för att kunna komma in och köra den till service?
Bästa tipset är nog att ringa till en Ford-verkstad och fråga. Problemet är säkert känt för dom eftersom du även hittat det på nätet.
"Jag tror inte, inte för en sekund att bilen inte går att öppna mekaniskt med nyckel. Inte ens Ford skulle konstruera ett låssystem som kräver ström för att öppna. "
Finns det ingen här som vet säkert huruvida batteri kan behövas för att öppna en Fords bildörr?
Bakluckan?
Man brukar kunna öppna passagerardörren fram med nyckel i låset om batteriet dött. Kolla instruktionsboken om det är något speciellt du skall göra typ dra i handtagen medan du vrider nyckeln. Jag fick göra så på en BMW jag hade en gång.
Visst låter det märkligt att det skall behövas ett hyfsat fungerande batteri för att kunna öppna med nyckel men man skall aldrig förutsätta nåt när man råkar ut för sådana här konstiga fel. Och att ladda batteriet är ju normalt en enkel sak. Sen kan det ju finnas specialer a'la det Hacken nämnde. Om det gått att låsa upp bakluckan förutsätter jag att man kollat detta innan man skriver en tråd på ett forum men visst kan det ha gått TS förbi...
Tackar för goda råd.
Bagageluckan öppnades enligt förra ägaren bara inifrån bilen så den vägen kommer jag inte heller in tyvärr.
Förr i tiden minns jag att de visade på TV hur lätt det var för vem som helst att dyrka upp olika bilar. Är det svårt på en modell av 2002?
Det beror väl på om du kommer åt den inre låsknappen enkelt eller inte. kommer inte ihåg hur det ser ut på en sån gammal Focus.
Edit: Sökte efter bilder på nätet och fann en där det verkar som knappen sitter omedelbart under öppningshandtaget så den är nog lite svår att nå via dörrkarmen...
Ok. Min sambo har bytt batteri i nyckeln och testat, men det händer absolut inget nu heller.
Får hoppas att det funkar med att ladda bilbatteriet.
Att inte fjärren fungerar (om den fungerat tidigare) kan ju absolut ha att göra med ett mycket dåligt bilbatteri - så hoppet lever lite i alla fall...
Byt säkring 63.
Och sitter den säkringen i så fall i motorutrymme ? Annars är det lite svårt. I min Focus -07 satt säkringarna i alla fall inne i kupén - ovanför fotutrymmet för framsätes-passageraren. Liiiite struligt till om jag får tycka till om placeringen....
Jo, jag kollade på någon video som visade hur man skulle komma åt säkring 63, och det verkade rikrigt bökigt. Men för det första så måste man ju komma in i bilen för att göra det :-)
Det är nog inte skitsvårt att öppna bilen för den som kan....
Fordverkstan kan nog, dom brukar ha råkat ut för det förr, kanske också bilbärgaren.
Annars finns ju alternativet att leta upp en dörruta, den billigaste du hittar på skroten såklart, dvs oavsett dörr, och använda huvudnyckeln, för att sen byta ruta......
Det är ju alternativ som kostar en slant, bärgaren kostar ju max räddningsförsäkringens självrisk, en ruta på skroten några hundralappar och nån timmes efterarbete.
Det senare har jag praktiserat, råkade ut för samma på en cittra där nyckellåsen aldrig använts.....
Tackar för goda råd.
Min sambo har nu mätt batteriet till 12.3V.
Kan man dra nån slutsats av det?
Att det är fulladdat nog för att dra ett lås.
Bärgare tycker jag verkar klockrent.
Är man fräck så testar man att försäkra bilen hos t.ex. Falck först för att slippa självrisk, kostar ca 500 kr per år.
Fast vilospänning i ett batteri är en sak - hur det är ställt med kapaciteten under belastning en annan. Men visst låter 12,3 V som att det borde fungera. Men då blir problemet ännu besynnerligare om plötsligt båda dörrarnas lås inte går att öppna... Borde vara en minsta gemensamma nämnare som förorsakar detta och även om det är långsökt så låter ändå batteriet som en möjlig felkälla - eller nån säkring men det är ju svårt att kolla. Ring Fordverkstan imorrn är nog det bästa rådet.
Hur ser nyckeln ut? Vill minnas att Ford på den tiden hade en lite annorlunda nyckel, "rundstav med taggar". Har även nåt svagt minne av att "taggarna" slets med tiden... Kan det vara problemet? Det skulle i så fall förklara varför båda dörrarna inte går att öppna. Någon reservnyckel att prova med istället, som kanske inte är lika sliten? Annars återstår nog bara att ringa Fordverkstaden imorgon.
Minusgrader?
Tydligen händer det att det fryser i låskistan på focus och mondeo.
http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=62234
Verkar ge nåt liknande symptom, gpr att vrida, men det händer inget....
Där kan du vara nåt på spåret, ducce. Detta kommer jag också ihåg från Escort-tiden - vill minnas att det fanns en återkallelse för att byta nåt skydd över låset inne i dörren. Men det var ju typ -94 års modell eller t o m lite äldre. Sen låter ju sista inlägget i den länkade tråden som att det är nåt elektriskt - och kanske den minsta gemensamma nämnaren jag efterfrågade...
Nyckeln är en så kallad "tibble" key och ser ut såhär (om jag minns rätt):
https://www.youtube.com/watch?v=3WLt22IaBlM
Men det händer inget med reservnyckeln heller. Det fanns tydligen ett nyckelhål i bagageluckan men samma sak där (att inget händer). Huven går att öppna med nycklarna.
Gissar att Fordverkstan bara kommer säga åt mej att ta dit bilen. Men en annan sak jag funderat på: Hur ska bergaren få ut bilen från parkeringen om handbromsen ligger i och ingen kan ta sej in i bilen för att styra den?
Gissa inte vad verkstaden skall säga utan ring och kolla. Och får du inget vettigt svar så kolla med nån annan verkstad innan du går vidare. Och var helt övertygad om att bärgaren klarar detta - om det behövs - dom har nog varit med om det tidigare.
Bärgaren lyfter ut bilen, därför han har bogserstickan, eller skjutbart bord, han fixar nog det mesta.....
Fordverkstan som är serviceminded skickar ut en mek med rätt verktyg, bärgarkillen är också bevandrad i låsöppning, misstänker att det blir en del sånt nu med alla räddningsförsäkringar, dom fixar det på plats.....
Tror vw också hade nåt sånt att det frös, nåt plastskydd, tror det var golf 3 och passat b4, så början på 90-talet.....
Min granne har nyss köpt en ungefär lika gammal Focus. Hennes dörrlås fungerar sporadiskt. Jag har lovat att försöka fixa detta åt henne så jag har läst på i engelska forum. Förklaringen jag kommit fram till verkar rimlig. I dörrlåset finns två mikroströmbrytare, en för "lås" och en för "lås upp". Dessa går aldrig sönder MEN de ligger inpackade i skyddande fett som åldras och stelnar. När fettet stelnat fastnar strömbrytarna och dörrlåsen ger signal att de är låsta och olåsta samtidigt. Då fungerar låsen inte alls. Lösningen ska vara att ta ur låskistan, punktera skyddplasten över mikroströmbrytarna, skölja bort allt gammalt fett med valfri rostlösningsolja. Sedan fungerar allt perfekt tills rostlösningsoljan sköjts bort av väder och vind och då är man tillbaka på ruta ett.
Om man värmer upp dörren utifrån med t ex en kupevärmare under några timmar så skulle man kanske kunna tänka sig att fettet blir lite mera lättflytande - eller ?
Verkar helt rimligt. Kanske en hårtork i nyckelhålet en stund.
Låscylindern ska man nog inte sikta på, låskistan sitter ju precis framför låspinnen i bakkant på dörren, man kanske kan se den om man lyser in i dörrspringan, typ mitt på dörren i höjdled.....
Då skulle man ju kunna tänka sig att det är dom mikrobrytarna som fryser också, eller att fettet blir stelt i kyla, så hårtorksiden är nog inte dum, eller varmluftpistol om man har en, då får man dock vara försiktig, kan bli varmt i lacken....
Kör på kupéfläkten och låt den vara ansluten några timmar. Står bilen ute så kanske man behöver täcka över lite så inte den goa värmen försvinner direkt...:)
Bra ide, men hur får man igång den utifrån?
Hade ju varit skitbra med modern diesel med fjärrstyrd värmare då.....
Alltså en extra värmefläkt - en sån man har i kupén för att värma upp bilen innan man åker iväg vintertid...
Eller nåt motsvarande.
Kupe'värmare fungerar nog inte, men värmepistolen direkt på låset kan fungera.
Det är inte så stor risk att skada lacken, det är ju härdlack som tål över 100 grader, men man kan ju hålla pistolen en bit från låset ändå. Spraya in lite 5-56 eller liknande i låset och värm tills det ryker.
Spreja på nytt och öppna låset.
Ok pi, trodde du menade att varmköra bilen, vilket iofs hade varit bra, om kyla är problemet.....
Har använt kupévärmare i många liknande sammanhang med framgång.
Ja Pi är det fruset fungerar det nog, men gäller det att smälta fettet måste det nog till betydligt högre temp. än vad kupe'värmaren klarar.
Nåja saabnisse - det beror till stor del på hur "isolerat" fettet sitter. Är det mycket luft emellan plåten som man värmer upp och fettet som skall bli mjukare så är det nog inte så lätt med varmluftpistol heller. Och det är inte för att smälta frusna lås som jag använt metoden utan det är just för att värma fett i olika stadier av "hårdhet" för att få det mera lättflytande. Min point är att det är enklare att rigga upp en kupévärmare och låta den stå uppställd nån timme än att hålla i en värmepistol - det orkar man nog inte så länge. Men var och en gör som man tycker känns bäst.
Bästa sättet att värma ett fruset lås är att värma nyckeln och sedan stoppa den i låset, då kommer värmen in till lamellerna bättre...
...fast nu är det troligen inte det problemet i detta fallet, Robban... Sen fungerar "varmvatten i plastpåse" också rätt bra om det är is i cylindern.
Ok. Lägesuppdatering:
Jag kom hem från min resa igår natt och idag var det 6 plusgrader när jag gick ut till bilen och testade nyckeln och idag går den att låsa upp i båda dörrar!
Dock tycks reservnyckeln vara för sliten för att funka i någon av dörrarna, men den funkar i tändningen.
Men "huvudnyckeln" funkar idag i båda dörrar samt tändningen!
Så onekligen har problemet något med temperaturen att göra.
Jag åkte direkt till Fordservice med bilen och frågade om råd.
De kikade på nycklarna och sa att de ser välidigt slitna ut och att vid kyla så blir låsen mer känsliga för slitna nycklar.
Att byta en ny nyckel med fjärr skulle kosta drygt 3000:- hos Ford och det har jag inte råd med!
(de sa dessutom att en ny nyckel kan fungera sämre med gamla lås/tändningar än de gamla nycklarna och att byta lås skulle kosta ca 7000:-).
Ford sa dock att med en ny fjärr så lär jag komma in i bilen även om det är kallt för att fjärren går ju direkt till låsmotorn (och felet var enligt dem säkerligen i låshusen/nycklarna).
Jag gick till en vanlig låssmed och frågade om de kunde kopiera fjärren och de påstår att de kan göra en kopia på fjärren för 500:- som funkar till bilen.
Kan det stämma eller vet de inte vad de pratar om?
Det var lite av jargongen: "Jovisst brorsan! Det funkar säkert!"
Annars skulle ju 500:- vara värt det, för att vara ganska säker på att komma in i bilen.
Vad tror ni?
Förresten... Fordmekanikern sa att jag skulle låta bli låsolja och istället smörja låsen med "automatolja".
Kan det vara en bra idé tror ni?
Är bekant med en bilmekaniker som just brukar ha i automatlådeolja i dörrlåsen och sedan blåsa till lite med tryckluft för att sprida oljan, ska tydligen smörja mer och stoppa bättre mot minusgrader än vanlig grafitlåsolja.
Har dock inte provat själv, länge sedan man använde nyckel i dörrlåsen :-)
Kan vara en bra ide, med automatlådeoljan.
Trixet är att den både rengör och smörjer, löser upp gammalt fett och smuts och är lättflytande.
Ett bra smörjmedel när saker kärvar.....
Grattis till lösningen av nyckel-problemet!
= )
Tipset att ha automatlådeolja i dörrlås var givande!
Själv kör jag efter varje biltvätt eller regn med:
# Värm ev. låset lätt med hårtork.
# Lägg grafit-lås-olja på bilnyckeln
(blir inget klet då).
# Kör in/ut, lås/lås upp 3-4 gånger.
# Upprepa på varje lås.
# Ett par droppar olja i de vajer-styrda luck- och tank-låsen gör gott, ock.
Ett par gånger om året bör man även smörja gummilisterna med silicon.
Då fryser de inte fast eller torkar.
: )
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.