Vi Bilägares forum

Hjälp att diagnostisera ett klonkljud

Hjälp att diagnostisera ett klonkljud

Hej, har en fråga till er kunniga.
Har märkt att sedan förra veckan så får jag ett klonk eller något liknande ljud när jag till exempel rullar sakta på t.ex ica's parkering och kopplar. Låter precis som att något "vippar/gungar" fram och slår/klonkar 2 gånger. Detta händer bara när man kopplar vid väldigt låg fart och lågt RPM, runt 1200-1500rpm. När jag accelererar iväg som vanligt och lägger i 2an runt 2000rpm så låter det inget alls. Märkte detta just på icas parkering när jag hade rutan nere. Låter inget när man kör, känns heller inget varken i pedal eller spak. Låter heller inte vid vxl 2-3-4-5-6

Om man försöker visualisera ljudet så låter det precis som att någon metallbit slår mot något annat 2 gånger.

Trodde först det var lådan eller kopplingen, men efter att ha "provat/felsökt" koppling/låda under körning så märker jag inget av de vanliga kännetecken.

Jag tycker ljudet verkar komma från framvagnen. Kan det vara bussning/motorkudde eller något liknande? Bilen går helt som vanligt. Kan tillägga att bilen är sänkt med 19" hjul sedan ca 5000 mil tillbaka. Bilen har idag gått 12 900 mil.

Manuell låda. 2.0 TFSI

Ljudet låter exakt såhär.
www.youtube.com/watch?v=jTR1GXdtKNE

Uppdaterat: 2016-06-15 10:33

Kommentarer

Bilen är en Audi A6 2009 6vxl Manuell 2.0 TFSI

Uppdaterat: 2016-06-15 10:35

Motorkudde eller växellådskudde kan det vara, så att paketet vippar.....

Som all felsökning gäller dock, först provkör någon kunnig, sen visuell undersökning av eventuella misstänkta objekt.....

Borde inte vara speciellt svårt att hitta med en lyft och ett spett!

Hade ett misstänkt ljud på passaten häromdan, vid gassläpp och frirull, trodde på drivaxel eller hjullager, men de klassiska grejorna vid sväng saknades....

Vänster framhjul var löst!

Uppdaterat: 2016-06-15 11:56
duccedriver skrev:

Motorkudde eller växellådskudde kan det vara, så att paketet vippar.....

Som all felsökning gäller dock, först provkör någon kunnig, sen visuell undersökning av eventuella misstänkta objekt.....

Borde inte vara speciellt svårt att hitta med en lyft och ett spett!

Hade ett misstänkt ljud på passaten häromdan, vid gassläpp och frirull, trodde på drivaxel eller hjullager, men de klassiska grejorna vid sväng saknades....

Vänster framhjul var löst!

Japp självklart blir det någon mer kunnig som får kolla. Ville mest se ifall någon annan upplevt liknande problem.

Tack ska du ha för svaret!

Uppdaterat: 2016-06-15 12:54

Jo, jag har upplevt liknande problem, på just audi, och då har det varit främre motorfäste, men det var med femman, som låg långt fram i hjälpramen.

Även ett växellådsfäste kan låta så, ett som får drivaxlarna att vilja vrida upp motorn i längsled är troligt, alltså ett bak eller fram på paketet.

Provkör man och vet hur den är monterad, kan man ofta räkna ut vilket, beroende på när ljudet kommer.....

Framvagnbussningar påverkas mer av hålor, och brukar mer märkas i fart.

Uppdaterat: 2016-06-15 13:55

Mitt inlägg försvann visst men poängen var förstås att kolla oljenivån och fundera på att byta in bilen innan maskinskada slutar gälla på försäkringen. Nu kanske felet är så uppenbart att det inte ens går att byta in till en handlare men i alla fall. Jag skulle i alla fall inte våga äga en Audi där maskinskada slutat gälla och där det finns ett känt fel i motorn. Så det var ett råd i all välmening.

Uppdaterat: 2016-06-15 13:55

Kolla oljenivån om du har klonk i framvagnen???

Uppdaterat: 2016-06-15 14:08

Jag lämnade för övrigt ljudet på filmen utan avseende, om det klonkar på ett visst sätt i en bakhjulsdriven bmw, behöver inte betyda att det är samma sak i en framhjulsdriven audi.....

Nu är vidstige på g....

Klart som fan det är kamkedjan som slagit hål i motorsidan, och nu sitter oljestickan och slår mot bakvagnsbalken, vanligt fel på vag-bilar.. .

Har du gått hårt på kokset idag, vidde?

För övrigt säljer man inte en audi som gått så långt att garantin gått ut, det får bli skroten.......

Uppdaterat: 2016-06-15 14:12
duccedriver skrev:

Jo, jag har upplevt liknande problem, på just audi, och då har det varit främre motorfäste, men det var med femman, som låg långt fram i hjälpramen.

Även ett växellådsfäste kan låta så, ett som får drivaxlarna att vilja vrida upp motorn i längsled är troligt, alltså ett bak eller fram på paketet.

Provkör man och vet hur den är monterad, kan man ofta räkna ut vilket, beroende på när ljudet kommer.....

Framvagnbussningar påverkas mer av hålor, och brukar mer märkas i fart.

Tack för dina svar. Jag kan ett och annat om bilar, tänkte gå genom alla bussningar och fästen till helgen. Mitt inlägg gjorde jag av den anledningen för att se ifall andra har haft liknande problem. Kan vara ett typfel eller liknande.

För er som tar varje tillfälle i akt säger jag en gång till, håll er till era egna trådar och klaga där över VAG. Jag har ägt tiotal VAG-Bilar, allt från fabriksnya till de som gått över 20 000 mil. De värsta problem jag haft är drivknutar, hjullager och nu detta. Samtliga bilar har varit optimerade och sänka med H&R/Koni lösningar. Samtliga bilar har körts genom Tyskland i farter över 200 flertal gånger. Dvs jag hanterar inte dem med silkeshandskar, men missköter dem heller inte. Jag kan med handen på hjärtat säga att de fel som uppstått är petitesser. VAG må ha problem, jag har inte haft dem.

Uppdaterat: 2016-06-15 14:31

.

Uppdaterat: 2016-06-15 15:27