Vi Bilägares forum

Hållbarhet vindruta

Hållbarhet vindruta

Hej, dum fråga, eller så är det bara jag som är snål...
Borde inte en framruta klara av ett par stenskott UTAN att spricka?

Bytte min 2:a framruta på 2 år förra veckan då den spruckit på 3 ställen pga stenskott. Små jä*la stenskott...

Glad i hågen med ny framruta idag så small det till när jag körde om en lastbil på motorvägen. PANG.
En sten från lastbilens däck träffade givetvis mig :-(
Se på f*n om det inte blev en 15cm spricka DIREKT.
På min nya ruta.
Stenskott är stort och djupt som ett knappnålshuvud.

"Borde inte" en ruta klara mer?
Min tes är att de sätter rutan i för mkt spänn på något sätt och därför spricker den "lätt.
Eller vad kan det vara?
De kan väl ändå inte vara av så undermålig kvalité?
Eller?

Tar gärna tips, tänkte försöka "reklamera " rutan imorgon på BMW.

Uppdaterat: 2017-06-07 19:59

Kommentarer

Om man har otur att stenskotten tar nära kanterna då spricker ruturna lätt, stenskott mitt på brukar det bara bli ett märke som man kan få fixat hos glasmästarn en del bolag tar ingen sjäjvrisk för det

Uppdaterat: 2017-06-07 20:20
hans.antnas

Numera grusas de med större korn, och i kombination med att på senare år har biltillverkarna börjat göra tunnare glas.

För att spara vikt på bilen.

Den kombinationen är inte optimal för bilglasen.

Sen är vissa bilmärken mer känsliga än andra upplever ja de som.

Uppdaterat: 2017-06-07 20:47

Har man en bil med låg vridstyvhet lär rutorna vara utsatta för mer krafter. Jag misstänker att däck med onödigt låg profil kan ge extra smällar för karossen att hantera.

Uppdaterat: 2017-06-07 20:53

Det med att de blir tunnare för att spara vikt sa glasmästaren när jag lagade stenskott på frugans passat i vintras.

Bilen är ganska vridstyv, har 18" med 45 profil så det är inte "2 varv eltejp" på fälgarna.

Men jag tycker ändå att de bör tåla mindre stenskott utan att spricka...blir min 3:e ruta på 2 år nu :-(

Skall kolla om de inte har någon tjockare "komfortvindruta" att sätta dit istället.

Uppdaterat: 2017-06-07 21:10

Syrrans Golf har fått 4 nya rutor på mindre än 3år.

Själv har jag aldrig bytt ruta på någon bil faktiskt, däremot lagat 6-7 stenskott.

Volvon har fått tre rejäla slag i rutan under de 600 första milen men ingen lagning har behövts ännu.

En av stenarna måste varit rejält kraftig för det lät hemsk och jag duckade instinktivt men ändå bara ett märke.

Hade en Avensis med glastak ett år och den hade rejäla märken i i glastaket men ingen spricka.

Kommer aldrig välja glastak igen i vilket fall, kallt på vintern, varmt på sommaren och risk för dyra glasskador.

Uppdaterat: 2017-06-07 21:19

'Komfort" Kallas Akustik på fackspråk vindrutan är tunnare...

Sitter nästa som standard i alla nyare diesel bilar.

Att den spricker så direkt är verkligen höjden av otur.

Med lite tur kanske dom byter den med en självrisk rabatt

Uppdaterat: 2017-06-07 21:37

Första gång händelse... Jag har tidigare Renault Megane har en liten stenskott utan att laga gått ca 200 mil. Ford Fiesta har en stenskott och byt mot hel rutan gått ca 30 mil. Toyota Auris har en små stenskott utan att laga minns inte exakt ca över 300 mil. Nuvarande Opel Astra ingen stenskott gått ca 630 mil :-)

Uppdaterat: 2017-06-07 21:41
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sist jag lagade stenskottsskada på framrutan fick jag med mig "plåster". Så om inte rutan spricker direkt så ska jag använda dem. Min framruta brukar dock inte spricka upp ändå men...

Uppdaterat: 2017-06-08 15:11
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Vart på BMW idag och ville "reklamera ruta av undermålig kvalité".

Själva Stenskottet är som ett knappnålshuvud, förra rutan sprack på samma ställe...

Det måste vara något knasigt med tillverkningen tyckte jag.

Säga vad man vill men de e fasen riktigt trevliga på skadeverkstaden.(Bilia)

Vi kom fram till en förlikning, 2200kr självrisk, hälften var och den nya rutan beställer dom av ett annat fabrikat!

Det är jag väl ganska nöjd med tycker jag.

Fick tid om 3 v (ingen brådska för mig) så nu kan jag köra grusväg hur mycket jag vill ;-)

Uppdaterat: 2017-06-08 21:41

Skaffa en SBM Glasförsäkring. Kostar några hundralappar per år och tar hela självrisken.

Uppdaterat: 2017-06-09 09:36

Det är ju inte bara vanliga stenskott som är förargliga, men de har ju ändå en naturlig förklaring.

Igår när sondottern skulle ta ut cabben från parkeringen hade hon fått ett stenskott genom bakrutan, stenen låg kvar på stolen, som en stor knytnäve ungefär.

Bortsett från att man tycker att de som orsakar den här typen av skada själva borde få minst en knytnäve på sig, så medför det en väldig massa trassel, att hitta en ny ruta till en 9-3 cab är inte så lätt, det är ju inte en dussinbil precis.

Det förefaller enklare att få tag på helt ny suflett, men det ökar ju kostnaderna för försäkringsbolaget avsevärt och det får ju alla vara med och betala!

Förmodligen är det den här typen av skadegörelse som medför att stödet för SD ökar.

Om det nu inte är så att det är delar av det gänget som varit framme och utmärkt sig?

Uppdaterat: 2017-06-09 11:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Verkar vara så att en del tycker att det är jätteroligt att vandalisera andras egendom bara de själv slipper att vara med och betala kalaset.

Den enda trösten är väl att vandalerna på sikt får smaka på sin egen medicin och kanske det inte är så roligt längre då.

Uppdaterat: 2017-06-09 11:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.
saabnisse skrev:

Igår när sondottern skulle ta ut cabben från parkeringen hade hon fått ett stenskott genom bakrutan, stenen låg kvar på stolen, som en stor knytnäve ungefär.

Kanske avundsjuka inblandad trots att det inte var en Lexus...

Uppdaterat: 2017-06-09 14:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kanske avundsjuka inblandad trots att det inte var en Lexus...[/quote]

Ja säkert så är det nog! ;-)

Uppdaterat: 2017-06-09 14:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Va har du för bolag med så hög självrisk?

Procentbaserad självrisk? Lät högt

Uppdaterat: 2017-06-09 14:43

Jag har Trygg-Hansa.

Och mig veterligt betalar man ett par procent av rutans pris i självrisken...vilket kanske förklarar den ganska höga kostnaden.

Uppdaterat: 2017-06-09 23:10
Vrooom skrev:

Jag har Trygg-Hansa.

Och mig veterligt betalar man ett par procent av rutans pris i självrisken...vilket kanske förklarar den ganska höga kostnaden.

Jobbar med och byta bilglas, och har bara hänt någon enstaka ggn att självrisken hamna uppåt den summan.

Dom flesta har fast självrisk 1500:-..

Bla Trygg-Hansa. Iaf på alla Trygg-Hansa jobb vi gjort.

Men kanske olika vilken del av landet? Eller om du har något annat avtal..

Uppdaterat: 2017-06-10 12:24

Min bästa polare är glasmästare sedan 18 år tillbaka och han säger att rutorna har inte blivit sämre, bara marginellt tunnare. Problemet med alla stenskott är det som hälls ut på vägarna. stenkrossen..

Edit: Precis som Samuel säger så är självrisken i de flesta fall runt 1500..

Uppdaterat: 2017-06-15 10:00
Vrooom skrev:

Jag har Trygg-Hansa.

Och mig veterligt betalar man ett par procent av rutans pris i självrisken...vilket kanske förklarar den ganska höga kostnaden.

Hade IF innan (Audiförsäkring) och där var det procent att rutans pris man betalade i självrisk. Har Trygg-Hansa nu och det är fast kostnad 1500 kr och ingenting annat. Vet inte vad Aktsam (som också är Trygg Hansa) har för avtal?).

Uppdaterat: 2017-06-17 19:15
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Byte av bakrutan som jag skrev om i #12 är nu inne på sin tredje dag hos Ryds.

Man har kontakt med Saab service och det är inget enkelt jobb, men rutan är på plats, men isolering osv. tar tid. Klart är ändå att ett sådant här ligistjobb kommer att kosta många pengar.

Och det får alla vara med och betala!

Uppdaterat: 2017-06-20 20:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre