För hundrafemtielfte gången står jag och försöker få de olika delarna av ett glidok att sära på sig. I det här fallet var det inte glidpinnar som fastnat utan skruvarna till okhållarna, men jag har aldrig varit med om att ett normalt ok med kolvar på båda sidor av skivan vägrat lossna.
Nu gäller det att hitta nya skruvar, M10x1,25.
Kommentarer
Jag tycker nog snarare att glidoken har förbättrat kvaliteten på frambromsarna till skillnad ifrån de fasta oken där varje kolv skötte sitt bromsbelägg, var för sig. Dom sistnämda käkade ju bromsbelägg och skivor och man fick byta till nya eller renoverade begagnade ok ofta. Glidoken däremot av de fabrikat jag jobbat med har varit ganska "underhållsfria" och bara käkat belägg ett par gånger under sin livstid och skivor en gång under sin livstid på 20 000 mil på de bilar jag haft glidok på, sedan Opel Omegan ifrån 1987.
Ibland L. Mäkinen får man ge sig i sitt renoverande och köpa nytt eller begagnat renoverat, trots att det svider.
Jag håller med Christer.
Aldrig några problem sista 15 åren på vag bilarna
Så länge gummitätningen är ok och fylld med fett är på glidoken det bara att köra på.
Däremot pojkens yaris.
Fick byta alla fyra pinnarna och tätningarna.
Toyota verkstaden säger att dom byter fettet vid service??.
Ja kanske därför det ska funka på yarisen.
Det här svider inte i min plånbok eftersom det var en god vän som skruvade själv och behövde assistans. Jag skruvar inte med bilar där motorn satt sig på tvären. Nu var delarna lösa.
På fd. Hondan så fanns punkten ”losstagning hjul och uppsmörjning av bromsar” vid varje servicetillfälle. Bra sätt att förhindra att märket blir förknippat med fastrostade bromsar iaf.
På mina Bmw’s så var det denna problematik mest hela tiden med bromsarna.
Mäkinen, "Jag skruvar inte med bilar där motorn satt sig på tvären. "
Hä-hä, anar en viss konservatism? :-)
saabnisse,
Egentligen mest erfarenhet av att det blir trängre än nödvändigt i såna konstruktioner.
Jag som skruvat en del, i typ 45 år, och samlat på mig en smula erfarenhet, använder om möjligt alltid maskin med slag för att lossa skruvar. Med rätt känsla lossnar lossar skruven med slag utan att gå av, om den inte lossnar behövs metoder som värme etc.
De få gånger jag dragit av en skruv har det varit för hand, och det har varit skruvar i klenare storlekar.
Glidkolvsok har en fördel, det är enkelt att renovera oket, klyva ett 2/4 kolvsok är inte helt lätt, har bara provat en gång, och det blev inget bra.
Men ett glidkolvsok kommer aldrig slita klossarna helt jämt, det flexar alltid på glidsidan.
Fick lära mig av en mekaniker på jobbet, som är en "tusenkonstnär", att en bult som sitter hårt och är svår att lossa skall man spruta på rostolja som får verka ett tag + hammarslag av den tyngre typen. Vänta några timmar helst, sedan slå flera hammarslag som inte skadar bulten givetvis, men ruskar om i gängorna. Släpper bulten inte då med ringnyckel, torxnyckel m.m och slag på nyckeln, då är det dags att ta fram gasen och värma, för gasen ruskar ju också om i gängorna. Men när bulten blivit varm är det lite bråttom att lossa bulten för den sväller ju också.
Lycka till!
Behöver man värma så brukar jag värma skruven (bultar har ju inga gängor...) och låta den svalna innan jag vrider. Min tanke är att det är skillnaden i utvidgning mellan gods och skruv som spelar roll. Har det rört sig en gång så sitter det inte lika illa.
Muttermaskin är alltid att föredra, men på en gräsmatta i obygden kan tillgången brista.
De flesta säger bult, men menar skruv, om det nu skall vara så jävla noga. Men principen är att det ena skall vara kallt och det andra skall vara varmt, för att lossna ordentligt. Så i det här fallet så skall man värma oket och försöka hålla "bulten" kall, så att bara oket utvidgar sig. Det är därför det är lite bråttom när man värmer med gas, för annars utvidgar sig ju både "bulten" och oket och man har inte vunnit så mycket utan får vänta tills båda har kallnat, antagligen.
Har jobbat mycket med stora fläktar som sitter på 30 KW motorer och kan sitta som fan, därför värmer man fläkten och försöker hålla motoraxeln kall. Lossnar 99 gånger av 100 med en kraftig smäll när man drar med en avdragare, annars är det bara att byta både fläkt och motor, oftast.
Ja jag har också 45 år med skrotbilar.
Och ni resonerar helt rätt med slägga och värmen.
Grejen är att ett glid ok kan man nästan alltid trixa igång utan kostnader före besiktning eller försäljning.
Lite smärgelduk och ett bra fett så funkar det.
Skulle aldrig vilja köpa en begagnad bil av dig MSO :)
Senaste gången jag blev djupt förälskad i verkstadsutrustning var när jag fick prova en induktionsvärmare för första gången. Såna gör livet mycket lättare.
Ja visst är induktionsvärmaren guld värd men kanske inte på ett broms ok :)
Nu var det ju bromsokshållarna som behövde lite värme och kärlek. Där är induktionsvärmaren att räkna med.
Ja du har rätt. :)
Helt rätt. Det skulle nog fungera, för det är ju i hållaren bulten sitter fast och inte i oket. Undrar lite hur induktionsvärmare fungerar, egentligen.
"Undrar lite hur induktionsvärmare fungerar, egentligen." världens vackra......
Som en spis, ställer man en kastrull på blir den varm. Lägger man värmaren mot metall blir den varm.
Jag vidhåller att det är skruven som ska värmas och inte godset utanför. När den svalnat har kontaktytorna rört sig olika mycket.
Man får samma effekt om man svetsar en mutter på änden av en avdragen skruv.
Induktionsvärmare funkar med induktion. ;-)
Precis som en elmotor eller en trafo.
Hmmm! Nu håller det på att bli lite religiöst. Tro? Det skall man göra i kyrkan.
Jag brukar använda gas.
Hjälper det inte med värme så brukar ändå skärbrännaren lösa problemet.
Får nog supportera Mäkinen här. Skruven ska värmas - gärna glödhet.
Håller med Saabnisse. En Aga minibox har väl alla hemmapulare med lite dignitet i garaget. Jag har det:)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.