Hej alla! :)
Jag håller på och felsöker ABS kablaget på min ena bil eftersom jag har felmeddelande på vänster abs bak, kortslutning säger diagnosverktyget. Sensorn är ok, den är både testad och bytt till en annan utan att hjälpa.
Däremot försöker jag reda ut om det är kablaget som är trasigt, vilket kanske är det troligaste i mitt fall? Jag har fått fram med hjälp av google att det ska vara ca 11-14V på ena kabeln och runt 0,03V på andra kabeln passivt, det kan säkert diffa lite misstänker jag.
När jag mäter på vad jag tror är plus med bilen igång så får jag 4mV på gråa kabeln och 43mV på röda kabeln.
Är det nån som vet vad som kan orsaka detta fel?
Jag har heller inget schema på ABS kontaktstycket så jag kan inte mäta i ABS enheten. Vet inte om det hjälper men det är ett Siemens S7 system som styr verkar det som om jag läser på givarna.
Kommentarer
Vad får du om du mäter där fram eller på ett annat hjul där du inte får indikation på att det är fel?
Kollade det igår efter din fråga och det är ungefär samma på höger bak. Antingen ska det vara så lågt värde, eller så är abs-enheten avstängd av bilen eftersom den har detekterat en kortslutning. Det är visserligen bara en teori från mig. Jag har sluten krets mot jord på ena kabeln som kanske är matning, men den andra är tyst. Det kanske är korrekt om den nu leder signalen i sånt fall?
Tyvärr hittar jag inget schema på pinnarna i kopplingsdonet heller, så för att hitta rätt pinnar där måste jag gå igenom alla och jag vet inte om jag egentligen får ut något vettigt av det eftersom det inte verkar som att nån av kablarna är helt av heller. Hade jag kunnat lägga på en konstantspänning så hade jag kanske kunnat se om det försvann märkbart mycket i nån av kablarna men sån utrustning har jag inte.
Jag lutar åt att lämna bilen till verkstan, för jag har varken lust eller tid att leta efter felet just nu.
Jag har dålig koll på detta men tänker att det kanske finns någon här på forumet som har bättre koll.
Men en tanke som slog mig det är att ABS brukar ju checka så att allt är OK de första metrarna då man kör, på hojjen är det extra tydligt och borde vara samma princip på en bil.
Det borde ju inte ha någon inverkan på spänning tycker jag, men kan ju vara värt att ha i åtanke.
Men är det kortslutning någonstans så borde ju hela ABS systemet ligga nere, det låter som mer än en trasig sensor.
Som Benny skriver, när man rullar iväg med bilen, över en viss hastighet, typ 10km/h så kör abs en självdiagnos. På äldre bilar kunde man känna detta tydligt genom ett litet surr i bromspedalen om man samtidigt höll lätt på bromsen efter man kört iväg, kanske nedför en backe.
Man kanske behöver rulla med bilen så självdiagnosen körts, sedan stanna utan att stänga av den för att mäta.
Spelulationer då jag inte vet, men nu ska du ändå lämna på verkstad så det kvittar kanske:)
Jag har också mest spekulationer att komma med så det är ingen fara. :)
Jag har beställt ny sensor nu, får se om det hjälper. Troligen inte men då har jag i alla fall med alla medel kunnat utesluta den.
Vid ringbyte så brukar det räcka att bromsa till från lite fart, det har jag praktiserat på andra bilar tidigare men här är det inte där felet verkar ligga utan i kablagedelen eller i abs enheten. Det första jag testade var faktiskt att byta bromsar med lager och ring för dom var ändå dåliga och det avhjälpte inte felet.
Funkar det inte att byta sensor så blir det verkstad...
Hade liknande fel på min Cittra. Det visade sig efter felsökning i samma stil som din att det fanns en skarv på en kabel i ett av hjulhusen. Taskigt utfört med en krympslang som gjort att kopparledaren korroderat och det var grönt och smuligt i stället för koppar ett par dm. Svårt att se då det ju är skitigt därinne och när skarven gjorts vet jag inte. Inte av mig i alla fall.
Felet var intermittent i början men blev så småningom permanent vilket var logiskt. Hastighetsmätaren tog info från absgivarna och det hjälpte till vid felsökning, snurra på hjul och se om mätaren gav utslag.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.