Vi Bilägares forum

Felkod Saab 9-3 (Turbofel)

Felkod Saab 9-3 (Turbofel)

Jadå... köpte mig en ny bil för 2 veckor sedan. Saab 9-3 05 Sedan sport vector och nu har det blivit något krabb med turbon.
Felkod (P0033) Turbocharger / supercharger bypass valve control circuit.

turbon ger liksom 30 % av sitt tryck när jag kör, har kollat efter oljeläckage/vatten men ser ganska clear ut så att säga.

Nu kommer min fråga, jag tittade under huven en snabbis och det enda jag hittade var en del där det stod 127 877 06. Letade reservdelar och hittade denna ( https://www.maptunparts.se/turbosystem/givare-ventiler/6037/magnetventil-laddtryck-saab-9-3-ii-b207-b284-03-12.html )
,men såg även på sidan att på denna delen jag hittade står det magnetventil laddtryck och på en annan exakt likadan står det magnetventil bypass. (https://www.maptunparts.se/turbosystem/givare-ventiler/5972/magnetventil-bypass-saab-9-3-ii-b207-03-12.html )

Jag är somsagt ganska kass på bilar men eftersom det stod bypass på felkodsläsaren så måste det väl vara bypass delen i den andra länken? men grejen är att jag hittade inget som stod bypass på under huven. någon som vet vart den finns och vilken av dem jag ska köpa? Formuleringen blev skitdålig och tror minst hälften av er kommer tappa bort er men om ni förstår vad jag menar kan ni väl lägga in en komentar om vad ni tror.

Lägger ut en bild på felkodsläsaren och en del på delen under huven.

Uppdaterat: 2017-05-27 22:21

Kommentarer

Bilden på delen jag la ut är själva Magnetventilen med Laddtryck. hittar ingen annan liknande ventil som ska motsvara Bypassen.

Uppdaterat: 2017-05-27 22:23

Börja med att kolla vakuumslangarna och att klockan på turbon är tät.

Uppdaterat: 2017-05-28 12:18

ursäkta ifall frågan verkar dum, men vad menar du med klockan och vart finner jag den?

Uppdaterat: 2017-05-28 13:47

På turbon finns det en vakuumklocka till wastegaten. I den burken finns ett membran som kan gå sönder.

Uppdaterat: 2017-05-28 15:54

trasten har en poäng där. Jag har letat fel, och bytt ut dyra komponenter, när det sedan visat sig att det är slangbrott, eller en av alla backventiler som spökar.

Åtminstone i min 9-5 2.0T blir det jäkligt hett under huven, och det är inget mysterium att slangar och annat av plast/gummi åldras fort. För mig gick själva slang-anslutningarna till diverse backventiler av. Detta var ingen som syntes vid en okulär inspektion. Först när jag började dra och ruska om alla slangar jag kunde lokalisera felen. Diagnosverktyg kan ge en ledtråd, men ofta är det något kringliggande skitfel. Enligt min egen erfarenhet, och den är ganska skral.

Uppdaterat: 2017-06-05 18:51