Att det skiljer på mackarnas luftpåfyllningar det vet man sedan tidigare och att det kan skilja mycket.
Jag brukar ha ca 2,6 fram och 2,5 bak som regel.
Jag fick en punktering som jag akut fick åka på gummiverkstaden och fixa.
Efteråt sa han att han fyllt och kontrollerat alla däcken till samma tryck.
Efter ett par dagar så kontrollerade jag alla däcken för säkerhets skull och för att det kändes stötigt och konstaterade då att jag hade 3,4 kg på samtliga däck!
Kan tyckas vara konstigt av ett proffs för ingen har väl så mycket luft i däcken?
Såg i teknikens värld där dom testade lite olika portabla mätare och kanske dags att köpa en egen att ha i handskfacket för att vara säker på att det är rätt tryck.
Kommentarer
Det var inte så att däcken var varma när du mätte?
Det låter iofs ändå som 3,4 är för mkt även om dom är varma, hade det varit 3.0 så hade det däremot varit rätt ok för varma däck.
Fördelen med en portabel mätare (om man köper lite kvalitet) är att man just kan mäta när dom är kalla.
I Folkan har jag 3,3 bar bak och 2,9 fram. Första gången jag hört nån som har mer tryck fram än bak, men du har väl nån anledning.
Jag har en https://www.biltema.se/verktyg/tryckluft/luftpafyllare/digital-luftpafyllare-2000034438 och en digital mätare i samma prisklass som tyvärr har utgått. Men dom visar exakt samma med 2 decimaler. Så mitt tips är att undvika dom där för 100-lappen, köp en för 4-500kr så får du en grej som visar rätt, annars kan du lika gärna köra en däcksspark.
Ja dom där däcksverkstäderna har en förmåga att pumpa i minst 3 bar
Helt åt helvete, låter som att köra på glasdäck och prestanda och komfort tas bort.
Jag får alltid släppa ut minst 0,5 bar efter däckbyte.
2,4 bar har jag i däcken, egentligen något högt.
2,3 runtom på min Mustang, 2,2 ska det vara enligt handbok.
Men efter 10 mil körning är det 2,7 så mät för guds skull med kalla däck för skillnaden är stor.
De drivande hjulen ligger också 0,1 till 0,2 högre efter 10 mils körning.
Kalla är mina alltså 2,3 och efter 10 mil kan det vara 2,6 fram och 2,8 bak.
2,2-2,3 här med 205/55-17 och 2,4-2,5 med 225/45-17. Fick rådet att köra med minst 2,7 i dom bredare för många år sen men dom slets väldigt snabbt i mitten och det gick väldigt stötigt...
Det värden som junkers nämner är rätt normala och det räcker med ett par kilometers körning för att däcken kan anses vara varma.
Så 0,3 plus på varma däck från tillverkarens rekommendation är en bra generell siffra att addera på lufttrycket.
Stämmer det räcker ofta med 5km för att höja 0.2
Båda mina bilar har sensorer som visar tryck så det är lätt att se.
Mäter med min gamla hederliga Dunlop däcktrycksmeter och brukar följa biltillverkarens rekommendationer vid mätning med kalla däck.
Ja jag har nog haft dålig koll på vad varma däck kan ge i ökning.
Tänkt typ 0,2 men det kanske kan bli betydligt mer.
Ni som nu kan läsa av det i bilens instrument.
En sval morgon och säg att ni kör iväg en timme eller två i landsvägsfart.
Hur mycket har trycket ökat då eller säg såhär , vad är den största skillnad ni sett efter pumpning.
Den KIA e-Soul jag provade för några dagar sen visade 44-48 psi med varma däck. Jag tycker att det är väl mycket.
Hmm. Varför skriver du i psi?
0,3-0,4 som jag skrev tidigare.
0,3-0,4 som jag skrev tidigare.
0,2 ökar det blixtfort.
Jag använder en Ryobi luftkompressor som är batteridriven i deras 18v sortiment och den stämmer väldigt bra med vad däcktrycksensorerna visar.
Det är som med blodtrycket, man ska mäta det precis när man går ur sängen på morgonen:) Det räcker att åka 2-3km till macken så har man ökat trycket såpass i däcken av värmen att det är felvisande. Det var nog 20 år sedan jag kollade mitt tryck på macken.
Tack för bra info och förhoppningsvis fler som får sig en tankeställare. :)
Vi som upplevt 60-70 talets bilägande pratade om lufttrycket i däcken i kg. Sedan kom bar som ersättare och är ungefär samma som kg. Men att däremot blanda in psi igen, är ju som att börja snacka tum igen eller aln och famnar. Nää, det är bar som gäller och när det gäller all slags mätning så är det att mäta likadant,kalla däck, med samma slags mätutrustning och så får man därifrån avgöra om det stämmer eller inte.
Som vanligt när det gäller elektroniska instrument - låt er inte luras av att dessa visar många decimaler. Det har inget med mätnoggrannheten att göra. Den kan visa lika mycket fel ändå även om det låter exakt så kolla gärna mot ett par andra mätare så att ni ser att mätvärdet är rimligt.
Håller f ö med christer i hans senaste inlägg !
För att bilens mätare visade i psi. Orkade inte leta i menyn efter hur man byter enhet.
Skulle jag ha skrivit 303-331 kPa?
Hade varit bättre.
Ja det är i alla fall en begriplig metrisk enhet och begriplig, eller är det tjänstepensionsförvaltarna du menar ? :)
Pound och Tum är bara krångligt.
Som tur är så tar det 5 sekunder att få det konverterat på webben idag :-)
Haha. Ja dessa menyer som kräver sitt.
Påminner mig om när jag provkörde en c3 och plötsligt var all text på franska.
Säljaren ville inte gå ut och ändra då han var högst osäker på hur man gjorde.
Jag vet inte varför, men några av mina bekanta inom dragracing räknar alltid laddtryck i psi så för mig är det lika naturligt som SI-enheter. Det är ju inte lika illa som när folk säger "kilo" utan enhet.
På en tidigare arbetsplats hade vi momentmejslar graderade i tumpund. Det är ganska nära Nm...
Är väl för att det är ett Amerikanskt påfund.
Och ja tusen av vad? Är ju bara ett prefix. Men oftast så förstår ju dom flesta att du vill ha tusen gram entrecote om du beställer ett kilo i charken. Och det skulle ju bli lite svårt att få plats med 1 kt i kundvagnen.
Som vanligt när det gäller mätutrustning så ska antingen dessa kalibreras med jämna mellanrum eller bytas ut mot nya. Så använder ni något gammalt som ni haft i flera år så är det inte alls att lita på! För övrigt håller jag med Guran i hans senaste inlägg.
Är det någon som förstår varför däcksverkstäderna envisas med att pumpa i så mycket luft i däcken? Varför tycker de sig veta bättre än det team av ingenjörer som har utvecklat bilen och kommit fram till optimalt tryck? Många verkar tro att bara det är 45-profil så ska man ha 2.7. Sen om det är 225/45 eller 275/45 är mindre relevant.
Kör själv 2.3 runt om i X3:an, vilket är 0.1 över rekommenderat. Fick 2.6 en gång på en däcksverkstad och styrningen blev med ens jättekonstig.
Kanske för att dom som vanligen jobbar på däcksverkstad inte är ingenjörer.
+10
Enligt egen erfarenhet har däck krängt av för mig när jag gått efter instruktionsbok.....även att bilen gått dåligt på vägen...
När jag pratat med andra som haft erfarenhet av samma bilar om vad dom har för tryck har det varit 0.3-0.5 mer än vad det står i boken...
Har blivit en helt annan bil....
Säger inte att man alltid ska köra med mer tryck men man ska heller inte lita blint på instruktionsboken...
Ett exempel från förr när teknikens värld körde en kombi i sitt älgtest med full last...krängde av med 2.5 bak som det stod i boken...efter test behövdes 3.1....
Har däcket krängt av fälgen när du kört med rekommenderat lufttryck, njo415 ? Låter väldigt besynnerligt i mina ögon.
Fel däck format för just den fälgen?
Njo415,
Det där tarvar en ordentlig beskrivning av hur du lyckats få av däcket. Jag har aldrig lyckats trots stundtals brysk behandling av fordon.
Vet att Skoda Superb kombi fick däcket avkrängt i ett undanmanöverprov. Men känns som det är många faktorer som spelar in.
Ibland spelar ju även däckval roll, så man bör även ta en titt på däcktillverkarens sida om man byter från de däck som levereras med bilen.
Jag tycker att mina bilar har gått bäst med rekommenderar lufttryck.
Minns att jag pumpade i 3 bar på en BMW 520
Bilen blev helt förfärlig
För det första lät det som om däcken var av glas. Bilen blev stötig och man känd av varenda ojämnhet. Så det blev att så fort som möjligt finna en mack där jag kunde släppa ut luft till förskriven nivå för 1-2 personer i bilen.
Pi
L. Mäkinen
Krängde av var kanske att ta i men... :)
Var så pass iallafall så all luft gick ur när jag gjorde en tvär sväng typ u sväng .... (jätte skarp kurva vid jobbet)inget försök till drifting osv utan normal hastighet... :)
Fanns ingen läcka osv när dom kolla efteråt på däckverkstan(hade även kollat luften dagen innan)...
Kanske möjligt att det hänt nåt med däcket med det var premiumdäck som vunnit flesta tester det året....
Gick pumpa upp efteråt men så fort jag tog kurva "lossa" däcket...
Sen dess har jag följt rekommendationerna med 0.3-0.5 i däcken...tycker bilarna jag haft gått bättre på vägen,slitits jämnare sen drar det lite mindre soppa...
Men det är mina erfarenheter...
Inte för jag vet men det låter som ett däck med fabrikationsfel.
För dålig tolerans på innermått.
Det är ju inte helt ovanligt att däck krängs av eller att fälg tar i vid älgtesterna.
Skoda Superb:
https://teknikensvarld.se/bildgalleri/skodas-forklaring-till-varfor-superb-tappade-dacket/
BMW i3:
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/9-trafikfarliga-smabilar/?bullet=2
Jo ibland så gör inte ingenjörerna sitt jobb ordentligt tyvärr. Superben var rätt så framtung och hade låg rekommenderat däcktryck. Vill minnas att min Superb skulle ha 2.2 i rekommenderat tryck fram med lastindex 94. Min X3:a som har lika tung framvagn har också 2.2 som rekommenderat tryck men med lastindex 99. Sedan så var fjädringen för mjuk för lasten i testet, vilket gjorde att bilen började studsa och fälgen tog i marken.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.