Har under ett par år lagt märke till att väldigt många franska nyare bilar kör enögt, dvs den ena lampan ur funktion.
Speciellt Peugeot, men även Citroen, Renault. Finns statistik på detta?
Trafikfarligt, utsätter andra trafikanter för fara.
Enögda nya franska bilar
Uppdaterat: 2015-10-28 08:19
Stubben
Kommentarer
Även jag har noterat detta, men undrar om det är övergående eftersom det framförallt är Peugeot 206 som jag ser utan ena lyset. Jag har funderat över om det är "confirmation bias" från mig så det är skönt att fler noterat det.
Kanske helt enkelt är jobbigt att byta lampa, vissa bilar är ingen höjdare om man inte har "magiska fingrar"
Samtidigt köper folk lågprislampor, det gick med h4, men h7 blir jävligt varma(halva storleken, samma effekt) så det kräver kvalitet, typ osram som kan kosta ett par hundringar på fel ställe.....
Har tidigare kört med biltemas lampor, men inte h7, lönar sig inte, speciellt om det är kass att byta också....
På min gamla Citroën C5 gick halvljuslamporna sönder lite väl ofta och eftersom det satt en massa bråte i vägen var enklaste sättet att byta lampa att plocka bort stötfångaren. Det tog mig ungefär 45 minuter varje gång.
Inför två stjärnors avdrag automatiskt i EuroNCAP om det tar en normal person mer än 5 minuter att byta bägge lamporna fram och totalt 15 minuter för alla runt om (utom nummerskylten).
Då ska ni se att det händer grejer!
Jag har även noterat detta med enögda fransmän. Men skulle aldrig ens våga torgföra detta - innan dessa tidigare inlägg. Man vill ju inte få pestflagg från somliga;-)
Men om man tar det objektivt, så är väl möjligen elsystemen i fransoserna lite "annorlunda".
Men den insynen jag fått i franska elsystem skulle jag vilja påstå att dom inte är "Lite annorlunda" utan snarare mycket...
Min första Volvo hade jag i fyra år och 12000 mil och bytte aldrig någon lampa.
Min fabror köpte en Skoda ny 1999 och har bytt fyra lampor sen dess, på 28000 mil.
Min Kangoo hade jag kanske i ett halvår och bytte tre lampor :)
Det är nog användarprofilen som det beror på, mera bekväma av sej. Jag har observerat att nya VW-koncernens bilar har haft problem med elen på lamporna, sparats in för mycket så dom smälter fast vid fästet, var bättre förut. Mercedes led-lampor är ju också väldigt, väldig ofta enögda (dom sitter där nere, ingen bra ide). Man ser det vad man *vill* se eller hur? ;)
Har man diarré på lampor så är det nog batteriet som det är fel på i 99% av fallen (dom är skit nuförtiden, se upp även för helt nya). Dom flesta vet inte hur man kollar om batteriet är i skick ock därför gör man fel slutsats på problemet.
Att man upplevt att VW och MB skulle vara "enögda", ja då är man nog ganska (eller mycket) enögd.
Snart kommer pestflaggen;-)
Jag har då inte märkt att VW-bilarna skulle ha några problem med lamporna. Vilka modeller är det?
Akta dig trasten, nu får du "onda ögat" på dig;-)
Jag är van!=)
Några bilar som käkar lampor är Toyota. Jag har aldrig bytt så många lampor som när jag jobbade där!
Golf IV kunde käka mycket baklampor och på gamla Polo ruttnade skyltbelysningen, men det är ju gamla bilar!
Ska jag späda på det onda ögat med att säga att värst av Toyotorna var Prius! Dom käkade förövrigt batterier också. inte hybridbatteriet utan det vanliga!
Trasten, nu trycker jag på gilla-knappen.
Precis samma förslag som jag själv fört fram många gånger i sådana hör diskussioner ! Kan det verkligen vara så svårt att lösa detta "problem" ? Borde som sagt ingå i Euro Ncap-poängsättningen - i alla fall när det gäller halogenlampor. Talar vi om LED så lär väl saken hamna i ett annat läge.
Apropå Toyota så skriver jag under på att i alla fall min f d Corolla -03 också gillade strålkastarlamporna - liksom en Corolla -06 som en kompis har. Min nuvarande drygt 4 år gamla Golf -12 har - peppar, peppar - ännu inte krävt nåt lampbyte.
Faktum är att det ligger mycket i det. Jag har jobbat som felsökare/problemlösare i 25år och när Saab och min arbetsplats Svenska bil fullständigt brakade ihop så gick jag till Toyota. Väl där insåg jag att bilarna höll väldigt bra, lite beroende på att dom inte var så tekniskt avancerade som motsvarande märken, och att jag troligen skulle dö av tristess där. Då blev jag headhuntad till VW och där har vi lite mer att göra!
Jag fick låna hem och prova bilarna vi hade i försäljningssortimentet, så jag och min fru testade lite bilar. Jag vill inte låta som en Saabfanatiker men vi hittade ingen Toyota som vi skulle vilja byta ut mot våran då 10 åriga 9-5! Den Toyota som jag tillslut hittade som var rolig att köra var IQ. Nu var detta 3 år sen så jag har inte testat de nya modellerna. Jag kan bara hoppas att dom har blivit roligare.
Och vad knäcker då en glödlampa snabbt?
Jo, högre spänning.
Mätte upp 26volt på kompisens Toyota... på tomgång... när den käkade lampor och kokade batteriet.
När växelströmsgeneratorer, med integrerad relä och diodbrygga, går sönder falerar regleringen vilket leder till att hela övriga systemet får ta smällen.
Jag har aldrig upplevt något liknande med likströmsgeneratorer som i stället inte laddar alls när något falerar i regleringen.
Ett trevligt "fail safe mode" som är bortglömt i dagens bilar.
För mig tar det max en kvart att byta båda halvljuslamporna på min C5 -05... (som har 5 stjärnor i euroncap :-)
De flesta bilar med H7 lampor brukar behöva nya lampor oftare än andra.
Fö. så är de nyaste Peugeot 206 8 år gamla..
På Skoda Octavia kan man lossa strålkastarna och byta lampor. Mycket smidigt!
På 9-5 byter man xenonlampor på fem minuter, men parkeringslamporna tar två timmar på vissa årgångar!
Renault Modus får tummen upp!
1 timmes jobb, bort med satötfångare och hela lysena.
Varför används knappt H4 i bilar längre? Är nästan bara vissa arbetsbilar som använder det idag... Är ju halva priset mot H7 och håller betydligt bättre.
Många på 90-talet började med H1 i strålkastarna för att på senare årgångar byta till H7 (t.ex MB W202), måste ju vara ett steg bakåt, inte hållbarhetsmåssigt för H1 håller inte heller, men de kostar ju hälften...
På gammelmercan tog det f.ö mindre än 5 min att byta bägge framlamporna.
Hade en enögd bil bakom mig idag - en Corolla typ 2004 eller nåt sånt. Såg faktiskt märkligt nog ingen annan enögd...
Vore intressant om du vågar avslöja nån speciell som du tänker på Shogun... Men sånt mod har du väl inte kan jag tro. Enklare och säkrare att bara antyda. Hursomhelst - tydligen väldigt känsligt att nämna Toyota i mindre smickrande sammanhang.
Pi, jag hoppas LED blir standard snart så att man slipper enögda bilar i trafiken. Autobroms är det mycket snack om att det ska vara standard men ingenting om LED.
Leifer 2.0 - håller med om att belysningsfrågan varit väldigt styvmoderligt behandlad inom t ex Euro Ncap. Inte minst detta med svårbytta strålkastarlampor borde ju varit med vid säkerhets-klassningen för länge sen. Testade f ö både en Mazda CX-3 med LED och en Mazda 3 med Xenon häromkvällen. CX-3:an hade möjligen lite vitare ljus men helljuset gillade jag inte riktigt - det var en väldigt ljus "punkt" relativt nära bilen. Gillade faktiskt Mazda 3:ans Xenonljus bättre och speciellt på helljuset. Den hade en homogenare ljusbild. F ö märkte man rätt klart att CX-3:an är en nyare konstruktion än den 2 år gamla 3:an främst i det att materielval/"känsla" var bättre i CX-3. Jo - orsaken till dessa "mörka" provkörningar är att jag är på G att byta bort Golfen för nu har det gått 4 år igen - och tiden går snabbt numera.
Pi, LED tekniken har väl inte helt mognat som billampor ännu, en del nyare är dock riktigt bra nu och kan även slå Xenon. Men största fördelen med LED kan vara just hållbarheten och risken för att bli enögd är då mycket liten. På min Prius har jag läst att lamporna ska hålla hela bilens livslängd normalt.
För mig är det uteslutet att min nästa bil inte skulle ha LED, det är ett krav. Biltillverkarna utnyttjar förstås läget just nu och erbjuder LED ofta bara i nåt dyrare paket, men jag tycker det borde vara standard eller i alla fall ett tillval till alla paket. Även 5-10,000 kr extra kan det vara värt.
Lär väl förvisso inte dröja så många år till förrän alla tillverkare har LED som standard men man borde ju kunna pusha på detta och jag tror inte folk i gemen har förstått detta riktigt. Biltidningar kunde t.ex. vara tydliga med det och hamra in budskapet även om det förstås kan upplevas tjatigt så som det är med autobroms nu.
Ytterligare en fördel med LED och Xenon för den delen är att bilarna har automatisk nivåreglering av ljuset, vilket då minskar risken att blända mötande trafik. Även där kan man tycka att det borde komma ett lagkrav på att alla bilar ska ha automatisk nivåreglering. Skulle ju även göra bilprovningens arbete enklare.
Ja - det är sorgligt att man inte kan få LED eller Xenon som tillval till rimliga kostnader på väldigt många bilar - utan att behöva köpa högsta utrustningsnivån. Mazda är lite av ett undantag i alla fall från Mazda 3 och uppåt där den typen av belysning är standard från i vart fall den mellersta utrustningsnivån. Ett annat bra exempel är Skoda Rapid där tillvalet av Xenon kostar runt 3500--4000 kr - helt acceptabelt tycker jag. Även vissa Toyota-modeller har väl i vart fall Xenon som mer eller mindre standard numera och utgående modell av Astra har också ofta det i nåt paket den ofta levereras med - liksom nya Corsa med nåt relativt vanligt tillvalspaket. Men sen är det inte längre så vanligt i de mindre bilarna och går det att få så kostar det ofta rätt mycket. Tar gärna tips på modeller i Golf-klassen (ungefär) där man kan få bra ljus till vettigt pris utan att behöva välja högsta utrustningsnivån eller att bilen redan kostar "skjortan". Jo - Seat X-Perience finns i ett erbjudande f n där både dragkrok, backkamera och full-LED ingår för ca: 200.000 kr med TSI 1,4/125 men det är nog ett av få erbjudanden som kan vara aktuellt (måste ha dragkrok så Auris HSD utgår). Tyvärr saknas autobroms och därmed också adaptiv farthållare - men man kan väl inte få allt här i livet...:)
Rapidxenonen är kanon,utan lastkännare och skit.
Jag kan ingenting om hur det är idag, men Japaner som käkade lampor på 80 och 90 talet var vanligt.
Problemet var att Japanska generatorer laddade bättre än Europeiska, tex Bosch, man kunde mäta 14-14,2 volt över lampan med belastning, det berodde även på bättre elsystem med grövre kablar, bättre kopplingar och reläer till allt.
På en Opel, VW, BMW mfl fick man vara glad om det var 13 volt över lampan.
Men, dom original monterade lamporna från Japanska Stanly höll länge, men när dom väl gick sönder och man monterade en europeisk lampa, så började problemen, dom höll inte för den kraftigare laddningen, Stanlylampor fanns inte att köpa, Toyota tex hade Philpslampor i sina förpackningar, det var inte Genuin parts som det stod på kartongen.
Jag hade själv problemet med min Hi Lux, original H4 lamporna höll i flera år, sen var det ett evigt bytande.
Shogun - det är flera som haft problem med lampor i Toyotor så det är inte ett enskilt påpekande som du påstår. Sen bekräftar du ju dessutom problemet. Och hur var det med din insinuation...
Vår gamla Mazda laddar typ 13,7 V om jag inte minns fel - och den har hittills inte varit nån lamp-slukare.
Jodå - jag förstår fuller väl orsaken till Toyotornas enögdhet, Shogun. Dock äter dom ju inte färre lampor för det. Men det var din insinuation som inte fått nån förklaring.
Pi, en annan fördel med LED är att det är projektorlins (i alla fall på min) medan halogenlampor har reflektor. Nackdelen med reflektor är ju att dom tappar den ljusreflekterande förmåga med tiden och få eller inga byter dessa proaktivt. Rimligen kommer då lampor som sitter i projektorlins tappa mycket mindre förhållandevis med åren.
Leifer 2.0 - jo, halogen är väl inte direkt mitt förstaval idag men som med t ex autobroms så kan man ju tvingas släppa på nåt krav - även om det är surt. Så tar gärna tips på bilar i Golfklassen (eller något mindre) med bra belysning och rimligt pris - och helst med autobroms och backkamera - och dessutom gärna också med adaptiv farthållare...:)
Sorry Shogun - inte alls enögd när det gäller VW men dock en som tänker självständigt och väljer det som passar mig bäst vid köptillfället - även om det inte är ditt favoritmärke. Men har som sagt 3 olika märken på gården just nu. Och som du kanske såg så har jag kommit så långt som till mörkertest på 2 olika Mazda-modeller. Ge mig hellre förslag på bilar enligt min önskelista än att skriva såna kommentarer som du gjorde - då skulle du glädja mig. Inser dock att jag varit lite för aktiv i urspårningen av detta ämne.
Vissa bilar låter ljuset tändas efter att motorn startats och allt är stabilt,smart.
Där kanske du närmar dig sanningen entj1, det gjorde inte min cittra, som inte tålde lågprislampor, men min volvo tänder ljuset nån sekund efter start, och i den satte jag i en h7 för några tior på jula för 2500 mil sen....
Hur länge kan egentligen glödlampor hålla?
På sambons 18 år gamla (japantillverkade) Corolla har strålkastarlamporna (H4) bytts ett antal gånger. Övriga lampor såsom bakljus, bromsljus, blinkers, nummerskyltsbelysning, parkeringsljus har aldrig bytts sedan bilen tillverkades.
Tycker jag ser fler Toyota bilar som är en enögda än franska bilar. Blir väl någon återkallelse snart.
Det finns glödlampor som har lyst i över 100 år. Men dom har inte suttit på bilar.
Vad intressant det vore om vi kunde behandla andra som de behandlar en själv...
Typ fastighetsskötaren som är ditkallad för att byta ett lysrör i taket hos Renaults kontor hälsar lite lakoniskt, ja här måste man riva ned hela undertaket, och delar av ventilationen... (notera att han inte nämner något om kostnaden utan Renault förväntas acceptera vad det kostar). Självklart får kontoret ett stillestånd på en dag, men de får de väl acceptera.
Eller rörmokarn som kommer dit för att kranen i pentryt droppar, hälsar att man numera bara byter hela pentryn, inte delar -så 90.000 kr senare är den droppande kranen åtgärdad...
Och när vi har rivit ner innertaket och ventilationen, då kommer vi åt diagnosuttaget och kan felsöka lysröret....
Är det trasigt beställer vi nytt från europalagret i lyon......
Du beskriver en bilägares våtaste dröm!
Och egentligen var det så enkelt som att byta en säkring i centralen. Men dom var ju restnoterade naturligtvis.
Små strålkastare äter mer lampor än stora dessutom. Xenon är ingen garanti för bra lyse och originallampor verkar allmänt hålla längre än ersättningslampor, även om man köper hos märkeshandlaren.
Jag hade en Renault Scénic 2004 som käkade glödlampor. Speciellt sk. högpresterande lampor som Osram, Philips osv säljer. Det visar sig efter att ha snackat med min bekant som också är verkstadschef att Renault generellt har hög systemspänning, och därmed dör lampor. Hans inrådan var att köpa standardkvalitetslampor, och det hjälpte, men de gick åt med cirka ett års mellanrum.
Här är förövrigt svaret från leverantören av de högprestandalampor som dog med någon dags mellanrum efter 4 månader:
"Hej Jesper,
4 månaders livslängd på en högprestandard lampa är vad man kan förvänta sig,tid som lampan brinner är ju livslängden och inte antal månader eller dagar, vid jämnförelse med en standardlampa kort, jag vist, du för betala i livslängd för mer ljus, så är det, det har inget med kvaliten att göra, du gör jämnförelsen med annat fabrikat som kanske är en standardlampa?
Vi vill dock inte att du skall ha en felaktig uppfattning om XXXXXXXX, så vi skickar dig 2 nya H7-or
Hoppas du litar på XXXXXXXXX även I framtiden
Hälsningar
Ralph"
Kul att någon vågar släppa bomben......frugan o jag brukar köra en fejkad gissningslek... är det en fransk bil månne?
Vi vet svaret, vi kan detta med en Peugeot som var den sämsta bil som vi någonsin ägt, lamporna inte bara gick i parti o minut utan kablaget tog fyr, vi lärde oss en del på den resan och problemkällan är inte bara en utan flera, dålig konstruktion, slarv vid monteringen....bara fördomar.
När första xenonlampan pajade följde jag instruktionsbokens rekommendation och åkte till verkstan.
"Det är bra att du kom hit, det är högspänning i xenonljuset och lampbyte bör utföras av utbildad personal" sa man på verkstan.
Montören kopplade in OBDn och sa "Vänster halvljus är ur funktion!". "Jag vet", svarade jag, "det är därför jag är här."
Demontering ca 2 minuter, hämta ny lampa ca10 minuter, montering ca 2 minuter, kolla att lampan lyser ca 1 minut, skriva räning ca3 minuter.
Totalt ca 20 minuter, kostnad 2400:- varav lampa 960:- och moms 480:-!
Nästa lampa bytte jag själv, tid 5 min. kostnad 675:-!
Nix AL, det var 9-5. Och den vänstra som är superenkel att byta. Ett timpris som närmar sig 3000:- är ju faktiskt tandläkarpriser!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.