Vi Bilägares forum

Elfel Focus -08

Elfel Focus -08

Med risk att vara riktigt korkad... Så här är det, att i morse skulle jag ta Focusen på en tjänsteresa. Gick ut, startade bilen och satt på defrost medan jag slängde in resväska i skuffen och gick in o tog en snabbfika. Gick ut och skulle åka och konstaterade att i stort sett varenda varningslampa hade tänts - inte motorfel, olja eller laddningslampa. Men ABS, ESP, spolarvätska, Airbagvarning.... alltihop. Och ett litet gult "i" på infodisplayen men inget meddelande. Och både elbakruta och elframrutan hade stängt av sig och gick inte att slå på igen. Vindrutetorkarna fungerade inte heller. Min tanke var att "jag startar om bilen får vi se vad som händer"... men det var fel tanke för det gick inte. Det bara surrade svagt i startrelät, framljusen slogs på, men inget hände. Gjorde flera försök med samma resultat. Fick ta andra bilen och väcka hustrun och meddela att det stod en trasig Ford kvar på gården.
Mejlade Ford och fick svaret att "endera generatorn eller batteriet har havererat, har batteriet havererat kan du köra hit så byter vi det, har generatorn havererat så behöver du en bärgare," Och min dumma fråga är, behöver jag det? Kan jag inte ladda upp batteriet och köra iväg? Har tjugo minuter till Fordverkstan, 5 minuter till närmaste allbilverkstad. Klarar den inte det, förutsatt att den kan startas igen med hjälp av startkablar eller efter att ha snabbladdat batteriet? Kan man köra en sådan sträcka om det är generatorremmen som smällt av, det får jag kolla när jag kommer hem på torsdag.
Är kluven till orsaken, den startade ju först hur bra som helst, vilket inte tyder på batterifel. Men då borde den ju ha startat vid andra tillfället också, för det hade ju knappast tömts under fem minuters tomgång, iofs med alla elsystem på, maxfläkt, bakruta, framruta...

Spåna på, vad gör jag först när jag kommer hem på torsdag em?

Uppdaterat: 2016-04-12 21:42
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Kommentarer

Mät batterispänningen och kolla efter kablar som brunnit. Ett klent batteri kan få de mest skojiga fenomen att uppträda i en bil.

Uppdaterat: 2016-04-12 22:11

Tack börjar med det. Hoppas givetvis på batteriet, känns som både enklast och billigast att fixa.

Uppdaterat: 2016-04-12 22:15
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Biltemas batterier? Nåt att ha? 749:- för ett på 62 Ah, Mekonomen tar 1200 för ett Bosch på 70 Ah. Autoexperten 2800 för ett Yellow Top, jag är nollad om det är värt pengarna...

Uppdaterat: 2016-04-12 22:26
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Du kommer alltid att få svaret att Biltemas prylar inte duger något till. För egen del köper jag batterier där, men behåller inte bilar länge nog för att jag ska se livslängden.

Uppdaterat: 2016-04-12 22:47

Frågan är fortfarande, kan den köras en halvtimme utan att generatorn laddar? Och kan den köras en kortare sträcka utan generatorrem? OM det nu inte är batteriet alltså. Men en mätning på batteriet säger ju inte givet att det är det ena eller andra.

Uppdaterat: 2016-04-13 10:31
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Om vattenpumpen drivs av samma rem som generatorn och det är vanligt, går det inte att köra bilen mer än något hundratal meter innan motorn blir överhettad.

Och då kan det bli dyyyyyrt!

Uppdaterat: 2016-04-13 11:01
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så, hemma igen. Hann inte göra så mycket ikväll, men bilen startade - om än lite segt. Efter ca 15 sekunder på tomgång tändes ABS och ESP-lamporna, efter ca 5 sekunder till batteri/laddningslampan. Konstaterade också att alla remmar sitter där de ska.

Tänker väl i morgon bitti mäta batteriet med avslagen motor. Laddströmmen kan jag väl enklast mäta på batterikablarna med motorn igång? Bör väl ligga på 13,8V eller så?

Uppdaterat: 2016-04-13 21:14
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Kolla innan du kör så att inget remhjul står still, exempelvis generatorn.

Jag råkade nyligen ut för att en diod gick i en generator och då hade jag spänning som steg med varvtalet.

Uppdaterat: 2016-04-13 22:17

Tack, får försöka se det. Men det borde väl gnissla lite i remmarna om de slirar på remhjulen? Ska försöka få igång den och ta mig till en verkstad - eller om jag ska chansa på att byta batteriet, vet inte vad som är vettigast.

Uppdaterat: 2016-04-13 22:26
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Om den startade segt så har du nog inte full spänning på batteriet under belastning (eller närapå full i alla fall) säkert beroende på att batteriet bara har en mycket begränsad kapacitet. Borde väl ligga runt 12 V kan man gissa när du startar motorn - länge sen jag mätte nån så viss osäkerhet finns .Sen går den normalt upp till ca: 14 V men det skiljer en del mellan olika bilar. Men även om spänningen höjs och ser normal ut kan batteriet ha synnerligen låg kapacitet - det tar alltså inte emot laddning och då är det nog batteribyte som är det enda som fungerar.

Men i ditt fall låter det nästan troligare att det är generator el laddningsregulatorn som felar eftersom ladd-lamporna lyser. Att bilen startade kan ju bero på att det återhämtat sig såpass att det precis fanns tillräckligt med energi för att orka starta motorn. Även då är ju kapaciteten och spänningen i batteriet högst begränsad om du kört ett tag utan fungerande laddning.

Uppdaterat: 2016-04-13 22:38

Jag är lite konfunderad, så det blir nog att försöka ta sig till verkstaden 5 minuter hemifrån. Det bör den klara hoppas jag. Jag lutar lite åt generatorn också. Läste just i instruktionsboken, och där står det att lampan varnar vid "för låg eller hög batterispänning". Men nog borde den varna om laddningen inte fungerar som den ska?

Uppdaterat: 2016-04-13 22:49
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Fungerar inte laddningen så blir det per automatik för låg batterispänning efter ett tag - vilket kan vara det som nu inträffat för dig. Generator eller laddregulator kan som sagt bara tipset. Många verkstäder är bussiga och monterar begagnade delar från nån närbelägen bilskrot om man vill ha det på sina äldre bilar. Och då brukar det sällan bli så dyrt. Har du ingen batteriladdare så du kan ladda batteriet under natten ?

Uppdaterat: 2016-04-13 22:55

Laddade batteriet i morse, startade bilen och kunde direkt se på inkopplad multimeter att spänningen sjönk konstant medan bilen gick. Beslutade mig fr att ladda fullt och sedan ta chansen att köra till verkstaden, men det gick i stöpet. Vågade inte köra mer än ut på gatan, då tändes även motorvarningslampan och styrservo och bromsservo tackade för sig... Har som tur är en omfattande försäkring, så det blev kostnadsfri - och snabb - bärgning till verkstad får vi se vad diagnosen blir.

Uppdaterat: 2016-04-14 11:19
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Hmmm - låter ju som batteriet i sig gett upp mer eller mindre totalt. Hade ett par liknande batterier som vi nyligen hade problem med, vi laddade upp båda under flera dagar (för säkerhets skull) men när vi sen belastningstestade dom så fick vi ut typ 4 Ah ur ett batteri på drygt 100 Ah kapacitet (och då hade spänningen sjunkit till så lågt som ca: 7 V). Helt slut m a o. Kanske motsvarande problem för dig för det låter ju lite skumt om både batteri och generator och/eller laddningsregulator gett upp samtidigt.

Uppdaterat: 2016-04-14 11:45

Kan stämma, första mätningen i morse låg batteriet på 8,6V. Men då tycker jag att generatorn borde ha laddat tillräckligt för att driva systemet när motorn var igång? Om inte batteriet är helt kortslutet förstås. Vi får se vad verkstan kommer fram till. förhoppningsvis under dagen.

Uppdaterat: 2016-04-14 12:18
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Nä helt kortis är det nog inte, men troligen har en cell tackat för sig, så du har ett 10-volts.....

Och biltemas batterier är riktigt bra, om man bortser från gelbatterierna, men dom är inte bra hos nåt märke, ger aldrig fullt, och när dom pajar, pajar dom, stendöda från en sekund till nästa.....

Uppdaterat: 2016-04-14 22:17

Ja, då har verkstaden tittat på det. Generatorfel OCH en utbränd cell på batteriet som en följd av felaktigt laddning. Hmm, ja, trodde laddningsreläet skulle förhindra sånt? Som hittat, 8 papp inklusive arbete, men maskinskadeförsäkringen lär ta lejonparten av det som tur är. Kan känna att det var lite tur i oturen, 200 mil kvar till milbegränsningen och 36 dagar till 8-årsdagen från första inregistrering...

Uppdaterat: 2016-04-15 10:53
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Ibland har man lite tur med timingen.

Laddreläet är tyvärr ingen hjälp när det blir fel utan bara när det funkar som det ska.

Uppdaterat: 2016-04-15 11:04

Fast med byte till begagnad generator och ett Biltema-batteri borde det inte bli så dyrt - kanske t o m billigare än självrisken på maskinskadeförsäkringen....

Uppdaterat: 2016-04-15 12:19

Pi, förutsätter att man kan och hinner greja själv. Men en begagnad kostar ca 1700:- så hade hamnat på ca 2500:- med ett Biltemabatteri också + att verkstaden hade velat ha lite för felsökningen. Så jämnt ut ungefär, förutsatt att If tar skadan, men jag ser ingen anledning till att de inte skulle det.

Kunde ha prövat, generatorer har jag bytt förr på andra bilar, men det såg trångt och bökigt ut på Forden. Gissar att man måste under bilen för att komma åt? Och remmarna såg inte heller snällt ut att krångla med för att spänna till sedan.

Uppdaterat: 2016-04-15 13:12
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

OK - vi bytte generatorn på vår gamla Mazda hos Mazda-verkstan för typ 1/2 år sedan och dom fixade en begagnad från skroten för några hundralappar och bytte den för likaså några hundralappar. Men den auktoriserade Mazda-verkstan här har förstått att en gammal bil sätter man inte in nya och dyra grejor i utan dom föreslår själv begagnade bildelar när det är lämpligt och dom skaffar också grejorna och det är snarare lägre pris än om jag själv skulle åka till skroten och handla. Heder åt denna verkstad.

Uppdaterat: 2016-04-15 18:41

Pi, absolut! Har hittat en sådan verkstad i grannkommunen, men dit hade jag inte tagit mig.

Uppdaterat: 2016-04-15 19:12
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt