Vi Bilägares forum

Därför ska man byta kamrem i tid...

Därför ska man byta kamrem i tid...

Fick det tveksamma nöjet att felsöka en Ford Transit Connect 1,8 TDCi -10 som plötsligt stannat och nu var komplös.

Kamremmen hel. Kamaxeln snurrade inte, inte heller insprutningspumpen.
Efter en del googlande visade det sig att den hade den märkliga motorn med två kamremmar, en som ligger i oljebad med spännskenor och är inbyggd, som driver högtryckspumpen, och en utanpåliggande som via pumpen driver kammen.

Nu hade det inte burit sig bättre än att den inbyggda hade blivit "tannalös", vilket orsakat ett litet mysigt motorhaveri.

Obduktionen visade snea ventiler, varav en avslagen, och spruckna kolvar.

Så byt för fan kamremmen i tid... Bilder i nästa inlägg.

Uppdaterat: 2016-07-26 13:36
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Kommentarer

Tandlöst

Bild borttagen.

Kass

Bild borttagen.

Snett

Bild borttagen.

Trasigt

Bild borttagen.

Blir nu motorbyte. Räkningen på en verkstad har jag inte begrepp om, men svårt att tro att det skulle landa under 30.000.

Uppdaterat: 2016-07-26 13:39
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

En sån modern kärra borde väl säga till när det är dags för service?

Och då detta är en transit så borde väl ägaren/firman vara ännu mer noga med sånt då det kostar att ha den stående.

Uppdaterat: 2016-07-26 13:42
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Finns ingen indikering.

Jag ringde ford nyss, och enligt dom finns ingen bytesintervall på den inre. Eller hon sa "Tror jag".

Meca, Mekonomen m.fl säljer endast den yttre.

Inte så noga med dom, dom har fler bilar. dom kör ATV sålänge.

Uppdaterat: 2016-07-26 13:53
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Låter ju skumt om det nu inte är en magisk evighetsrem som det handlar om då.

Bara av nyfikenhet så, hur långt hade den gått?

Uppdaterat: 2016-07-26 13:56
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det är väl dom är oljebadande remmarna man satt 24.000 mils intervall på ??

Vi går mot en spännande framtid.

Uppdaterat: 2016-07-26 14:47

Den har gått 17500 mil.

Jaha Rickard, läste nyss på annat håll om 10 år/20.000 mil...

Sannerligen... Ska bli intressant att se när det börjar närma sig. Oljebadsremmen ersatte kedjan 2007.

Frågan är, den som kom på att det var en bra idé, var han nykter och vid sina sinnens fulla bruk? Får verkligen jakten på låg ljudnivå gå hur långt som helst...

Uppdaterat: 2016-07-26 15:02
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

[quote=Antifeministen

Elektroniska system ger tyvärr en falsk trygghet. De falerar alltsom oftast och gör att den som annars hållt sig a jour med när det är dags att byta hänfaller åt att lita på ett system som sedan falerar. Jämför gärna med autobroms, samma sak där. Det hade alltså varit batter för den här ägaren om något "indikeringssystem" inte funnits.[/quote]

And here we go again!

Uppdaterat: 2016-07-26 15:35
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Antifeministen skrev:

Reverend Benny wrote:En sån modern kärra borde väl säga till när det är dags för service?

Och då detta är en transit så borde väl ägaren/firman vara ännu mer noga med sånt då det kostar att ha den stående.

Elektroniska system ger tyvärr en falsk trygghet. De falerar alltsom oftast och gör att den som annars hållt sig a jour med när det är dags att byta hänfaller åt att lita på ett system som sedan falerar. Jämför gärna med autobroms, samma sak där. Det hade alltså varit batter för den här ägaren om något "indikeringssystem" inte funnits.

Orka..... I min värld är en serviceindikator mindre avancerat än en bensinmätare eller väckarklocka.

Och i detta fallet fanns ingen serviceindikator så det är svårt att skylla på det.

Tycker att en servicelampa i denna typen av fordon borde vara standard då den sannolikt används av flera olika personer.

Fast om det nu funnits så hade det sannolikt inte gjort så stor skillnad då remmen är en evighetsrem och inte behövs bytas

Uppdaterat: 2016-07-26 16:05
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Det där med ljudnivå tycker jag inte stämmer, på vår Swift tex som har kedja, får man gå fram och böja sig ner framför grillen för att höra om motorn är igång.

Kanske låter en motor med kedja mer på högre varv, men det finns ju andra ljud som överröstar det med råge.

Vilken bil har idag problem med att motorn låter för mycket ??

Jag störs av ljud från landsvägen på andra sidan golfbanan där jag bor, men jag hör inte om bilarna har kedja, rem el stötstänger, utan det är däckens dån mot asfalten som hörs.

Uppdaterat: 2016-07-26 17:28

Rikard, det är naturligtvis inte oväsen från en kamkedja som fått vissa motortillverkare att välja kuggrem, det är enbart av ekonomiska skäl.

En rätt utförd kedjetransmission hörs knappast, sedan att det finns de som lyckats bättre och sämre med kedja är en annan sak.

Men även där har ekonomiputte varit med och bestämt, har man en bra konstruktion och en något sämre som är lite,lite billigare blir det ändå den sämre som blir vald.

Uppdaterat: 2016-07-26 18:12
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Körde drygt 25.000 mil med min Jetta 1,6 -02 innan jag sålde den och så länge hade i alla fall kamremmen hållit - så nog borde det gå att göra hållbara konstruktioner med kamrem även idag.

Uppdaterat: 2016-07-26 18:38

Kamremmen på en Volvo 740 håller också runt 25-30.000 mil.

I detta ford-fallet har det tydligen varit kedja på motorn från början, men sedan omkonstruerats 207 tror jag det var och någon smartskalle kommit på att det är bättre med en rem därinne. Man ser ju tydligt att spännare och allt är kvar från kedjekonstruktionen.

Men varför krångla till det tänker jag? Varför inte ha remjäveln på utsidan och bara en rem istället för att krångla på detta viset?

Någon nämde KISS i en annan tråd, kanske skulle varit något för fordinjenjörerna att anamma...

Uppdaterat: 2016-07-26 20:25
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Ja vist går det att tillverka saker som håller. Har nog berättat förr om denna farkost.

En Nissan Bluebird 16V får sitt första kamremsbyte ganska tidigt då bilen körs mycket, vid 9000 mil som är bytesintervall, bara rem byts. Bilen blir senare stående på en gräsmatta. Jag får bilen i början av 2000 talet. Efter att ha gått igenom bromsarna och badat generatorn i 5-56 några dagar får jag den genom besiktningen.

En kamrat har hamnat i en svår situation med sjukdom och arbetslöshet i inre Hälsingland, han får bilen av mig och kan arbetspendla till Stockholm (där det finns jobb)

En vintrig måndag startar inte motorn, den låter komplös, gissningen är att kamremmen gått av, skulle ju bytts för länge sen både av mil och ålder. Men remmen sitter kvar, är spänd o fin, hydraulisk spännare.

Men det var lyftarna som hängt sig av kall seg olja, och efter lite bogsering går motorn igång.

Några år senare kliver en polis ut mitt i vägen på E4an genom Uppsala, bromspedalen går i botten, polisen passeras med råge,bilen får Spansk flagga och får gå till skroten.

Då visade vägmätaren 34.000 mil, och nämnda rem hängde fortfarande kvar sen början av 90 talet.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:36

Tänkte på Volvo rödblock. När remmen väl pajade där brukade den sitta kvar men vara rensad på kuggar vid veven, då i sammanband med att packboxen till kamaxeln börjat läcka olja, typ att remmen inte riktigt gillade olja.

Fordremmen ser ju ut som en gummirem, typ vanlig kamrem.

I andra transmissioner med rem i olja brukar remmen vara i plast.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:51

Precis så är det på forden. Remmen är rensad runt veven som synes, på andra sidan sitter dom kvar. Ja den både känns och ser ut som en gummirem.

Jag har alltid fått lära mig att en kamrem tål nästan allt utom olja och brytning.

Uppdaterat: 2016-07-26 21:58
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Hade en jobbarkompis med en Golf I, vid 30000 mil bytte han rem, inte för att det behövdes, men han tyckte det var lika bra när han ändå var tvungen att byta koppling.

Hur nu den kunde behöva bytas, den användes knappt ens vid start, vid växling bröts de i utan att pedalen rördes!

Men personligen litar jag aldrig på rem, en kedja signalerar när det är dags och det reagerar man på om man inte är helt döv.

Uppdaterat: 2016-07-26 22:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre