Vi Bilägares forum

Dåliga avgasvärden Audi 80 2.0E -92

Dåliga avgasvärden Audi 80 2.0E -92

Hej! Jag var på besiktningen och fick resultat enligt bifogade bilder.

Innan besiktningen bytte jag tändstift, kablar, rotor och fördelare. Olja och filter är bytt.

Katalysator eller Lambdasond kan väl kanske vara felet men jag vänder mig till forumet för andra tankar och tips kring vad detta kan vara. Avgaserna luktar också onormalt illa.

Tacksam för hjälp!

Uppdaterat: 2016-05-16 09:49

Kommentarer

Något blev fel med bilderna, jag lyckades heller inte ta bort inlägget så jag skriver ner det istället

CO-halt tomgång för hög
CO-halt förhöjd tomgång för hög
HC-halt tomgång för hög
Lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt

CO - 9,9 (0,5)
HC - 836 (100)
CO 2500 - 9,9 (0,3)
LAMBDA - 0,70(0,97-1,03)

Uppdaterat: 2016-05-16 09:56

Av nån besynnerlig anledning går det inte att lägga in bilder i 1:a inlägget i en tråd på detta forum - därav dina problem.

Uppdaterat: 2016-05-16 10:33

Kan egentligen inte så mycket, men när jag hade höga HC (kolväte) -värden var det lambdasonden. Vet också att på grannens Volvo fick han byta luftmassemätare, men vet inte så mycket mera än att han också hade förhöjt HC-värde.

Uppdaterat: 2016-05-16 10:53
Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Hade det varit min bil hade jag börjat med att mäta upp luftmängdmätaren. Jag har en likadan bil (-95) och den har någon tidigare ägare varit och petat inne under locket på den. Siffrorna ser ut att indikera att den får mer bensin än den kan bränna upp.

Uppdaterat: 2016-05-16 11:14

Definitivt får den för fet bränsleblandning eller ofullständig förbränning.
Om lambdasonden är trasig går motorn i förinställt läge, de här värdena är nåt annat.
Lambdavärdet är ju bara ett samlat avgasvärde för hur blandningsförhållandet är, lågt=fett, högt=magert....men det ser man ju på de andra värdena.....
Med trasig kat får man ju inte heller så här höga värden, den här bilen kan väl inte gå bra?
Inte ens en väldigt gammal förgasarbil låg i närheten om inte choken hängt sig....

Kallstartsventil som fastnat?
Lmm= luftmassemätaren behöver du inte leta ihjäl dig efter, finns inte på den här......

Uppdaterat: 2016-05-16 21:43

Den får absolut för mycket bensin, den drar närmare 1.5 liter milen vilket hjälper till att förklara dom extrema avgasvärdena. Men jag förstår inte varför.
Duccedriver skriver "den här bilen kan väl inte gå bra?" men tro det eller ej så kör jag den dagligen och den går bra, men avgaserna luktar illa och den drar mycket bränsle. Jag bytte koppling och bakre vevaxel tätning för ett tag sedan och sedan dess så har den heller inte "dragit" någon olja och motorn låter bra i gången.
Någon gång ibland så tappar den all kraft, precis som att den inte får bensin och blir otroligt svag ända ner till tomgångsvarv och då vaknar den till igen, det kan upprepa sig några gånger under några minuter men sen rullar den på som vanligt några dagar.

Ok, det verkar inte finnas någon luftmassemätare, men vad har den istället för att ge rätt bränsle/luftblandning?
Katalysatorn ser hel ut för ögat, tog ner och tittade på den.
Kallstartsventilen låter intressant, det ska jag försöka kolla imorgon.

Tack för svaren! Kom gärna mer fler tips och tankar, jag letar vidare och uppdaterar om jag kommer framåt.

Uppdaterat: 2016-05-17 01:19

Ett tips är att kolla på forumet hos NordicAudi.com. Där finns en del äldre trådar om Audi 80.

Själv ägde jag en 1.8S -89 en gång i tiden, den hade dock monojettronic-insprutning. Dock kunde även den ha lite hyss för sig och, som du beskriver, tappa all kraft.

Uppdaterat: 2016-05-17 06:47
Power to the people

Den har en luftmängdmätare för att ge motorstyrningen information om hur mycket luft den får i sig. Ser ut ungefär så här:
http://tinyurl.com/hgqo3kp

Uppdaterat: 2016-05-17 07:58

Ja, luftmängdmätare, bränslemängdmätare varmkörningsregulator mm...
En "elektroniserad" k-jetronic....
Tempgivaren till motorstyrningen är ett vanligt fel, tror det är den svarta på röret bakom motorn, den stora bruna har jag för mig är till mätare osv....
Då kan den gå på kallstart hela tiden, och ge såna fenomen....
Har du klimatanläggning, kan du ta ut vissa motordata i displayen, bla den temperatur motorstyrningen får.....
Nordicaudi är riktigt bra, tror jag hittade listan där och hur man gör, annars googla, det är några år sen jag tog fram den till min audi 100....
Luftmängdmätaren hade jag väntat med, när den är kass går den oftast inte bra.
När den "storknar" får den nog för mycket soppa, kan nog hända när du drar av på gasen, och den inte hinner förbränna soppan.....
Nånstans ligger det en systembeskrivning, fick självstudiehäften från vag på nya system på den tiden, produktkännedom kallades det visst......
Men det är ju nästan 30 år sen de här grejorna kom, så minnet sviktar....:

Uppdaterat: 2016-05-17 10:17

Idag fick jag bilen genom bilprovningen bytte allt enligt ovan, men den svaga länken var ändå lambdasonden, med den bytt så var avgasvärdena bra!

Tack för hjälpen!

Uppdaterat: 2016-07-26 16:44