Hej,
Fick backning på besiktningen idag, tätningarna till spindellederna var skadade.
1. Fram vänster undre, bakre skadad
2. Fram vänster undre, främre skadad
3. Fram höger undre, främre skadad.
Betyder detta att spindellederna till båda framhjulen måste bytas? Isf hur mycket bör detta kosta, och någon som har tips på var man kan göra det hyfsat billigt i Malmö.
Tacksam för hjälp!
Kommentarer
Kan ju lägga till att jag hade den på service för inte så länge sedan, och då sa servicekillen att spindellederna såg bra ut och inte behövde bytas trots spricka i damasken ...
Den verkstan skulle inte jag besöka igen om de tycker en spricka i damasken är OK. Kontakta en allbilverkstad i närheten. De brukar vara vettiga i prissättningen, framförallt om du köper delarna av dem.
Kan man inte bara byta damask?
Nej.
Är det vissa modeller som det inte går på?
Finns ju damasker att köpa löst...
Styrleder lär vara svåra att dela för damaskbyte,du tänker nog på drivkmutsdamasker va?
Där finns iofs delningsbara halvdana..
Jovisst går det att byta enbart damaskerna, men eftersom de endast säljs monterade på de nya spindellederna är det ju ganska dumt att inte byta även dessa!
Kontakta en allbilsverksad med gott rykte så fixar de problemen!
http://m.vwimporten.se/typ1/chassi/framvagn/framvagnar-mm/damask-spindelled-ovre
Xanthopteryx, det kände jag inte till.
Vad kan det vara för mening med ett sådant byte, när damasken pajat har ofta mycket skit kommit in i lagret och då är det bättre att byta rubbet.
Nej jag vet inte. Men finns gör det ju så därav min fråga.
Jag gillar när det går att reparera saker istället för att byta. Bättre för miljö och ibland ekonomi. =)
Men just spindelleder har jag aldrig pillat med i någon högre grad.
Det har jag och jag vet att damasken är paj är även lagret paj.
Det var skillnad för länge sedan när det fanns smörjnipplar på alla leder, då hade man bättre koll.
Ofta krävdes smörjning var 100:e mil!
Kan du länka vart man köper damasker till Mazdan,jag hittar inga.
Hade samma problem på en bil, ledrena var hela armar som kostade över 1500:- st
Åkte till Biltema med skjutmåttet, mätte på allt som fanns, och hittade leder av enklare modell till en annan bil förr 119:- st, köpte dom, tog damaskerna, slängde lederna.
Ska kunna byta damskyddet på drivknutarna med då krävs en vanligvis trykkluftopererad "utvidgare" ser lite ut som en avdragare ned 3 axlad"fingrad" sim expanderar dammskydd så att gå över "knutar" fabriksklämmor ska også finnas dom dras ihop med tång i motsats till skruvade som tar mer plats.
Har bytt hundratals utomlands på så "borde" finnas på en riktig verkstad!
PS.
Det är ju faktiskt jobbet som tar tid ovavsätt men på tanke med Sveriges verkstadskostnader högst i europa så forstår man varför man inte vill andvända dom "fina" utan hitta en mindre där Du inte behöver betala för andras "lyx".
Jag hittade det här online:
https://www.skruvat.se/Kulled-Spindelled-P84048.aspx
Kan man köpa 2 sådana och be någon verkstad sätta in,eller är det bättre att verkstaden får fixa det också?
MVH
Jag tror du ska räkna med att arbetet blir dyrare om du kommer med egna delar. Det är inte säkert att verkstan tar mer för grejorna än du skulle betala hos Skruvat, men köper de själva har de garanterat rabatt på listpriset och kan tjäna några kronor där också. Dessutom får de ansvaret för att rätt delar köps in så man slipper betala för att ha en bil på verkstad för att Skruvat har fel i sitt system.
Enklast är väl att fråga några verkstäder om pris för att byta om du har med delarna kontra om dom fixar rubbet. Då vet du. Sen har ju Mäkinen en poäng i det där med ansvaret för att rätt delar köps in...
Helt rätt, försök inte ha med dig egna delar till en verkstad, även om det är rätt grejer kommer du att få höra att de inte passade och så får du betala materialet två gånger!
Såg nu också i besktningsprotokollets noteringar, att det står ett utropstecken på krockskyddet, låg batterispänning. Detta var inget de sa något om. Kräver detta också åtgärd innan ombesiktning? Och oavsett, vad kan det bero på och vad gör man åt det?
MVH
Kontaktade Mekonomen, och de sa att det skulle kosta 10 000. Antar att de är mycket dyrare än andra, ska leta efter någon annan verkstad. Har ni någon uppfattning på vad det borde kosta?
En annan fråga, kan man få skjuta upp ombesiktning ett par veckor eller så? Ska uppåt i landet om ett tag och där känner jag en bilmekaniker som nog kan fixa det billigt, men då blir det strax efter ombesiktningsperidonen. Eller vad händer om man ombesiktigar bilen för sent?
Vad jag lärt mig så från sista dagen blir det körförbud men du får köra raka vägen till typ närmsta verkstad samt besiktning.
Du får körförbud efter det sista datumet för ombesiktning - det är väl det man måste använda för att få folk att åtgärda felaktiga bilar.
Se info här - https://besikta.se/tjanster/efterkontroll/
Du har egentligen tre val.
1. Chansa på att du inte åker på en poliskontroll och ta dig till din polare som kan reparera och därefter besiktiga.
2. Gör inget med bilen, bara åk till bilprovningen (en annan!) och hoppas att du får en etta, men du får ändå ytterligare trettio dagar att fixa felet.
3. Reparera bilen snarast, det finns fler verkstäder än Mekonomen, åk runt och kolla!
Fixa felet omg innan tiden går ut.
Väntar du blir det en ny besiktning och har du otur hittar dom något mer.
Hen garagemekare med rätt verktyg fixar det billigt om du har delarna med dig.
Nej mso 1000, man har ytterligare en månad på sig för ombesiktning. Bilen får dock inte brukas.
https://besikta.se/tjanster/efterkontroll/
Opps. Hihi. Har med andra ord haft ny bil för länge.
Så var det inte förr vad jag minns.
Nej, så är det inte, bilen får brukas, men bör åtgärdas snarast!
Men man har ändå trettio dagar på sig.
Man har 30 dagar plus 30 dagar på sig att göra efterkontroll saabnisse, fordonet får självklart inte användas mer än nödvändigt. Efter 30 dagar får fordonet inte brukas alls, det har då körförbud och får endast köra i samband med reparation och till besiktning förstås. Överskrids 60 dagar räcker det inte med efterkontroll, då krävs en ny besiktning.
Reglerna är glasklara.
Fick det fixat av en mekaniker nu för 4 500 :-. När jag pratade med Mekonomen sa det att det skulle krävas ny hjulinställning efter bytet, men killen som fixade det åt mig nu sa att det inte alls behövdes, eftersom länkarmarna inte ändrade styrningen? Vad säger ni? Behövs ny hjulinställning efter byta av länkarmar och spindelleder? Jag gjorde en hjulinställning för typ en månad sen så vill inte göra det i onödan. Killen kunde göra hjulinställning också så jag antar att han inte har någon anledning att ljuga om att det eftersom det ju var mer business för honom isf.
Ja jag skulle definitivt göra en ny hjulinställning, även om det känns bra kommer säkert däcken att slitas onödigt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.